کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

//ویژه اجلاس بین المللی دیپلماسی وحدت//(13)

دیپلماسی وحدت همان پرسمان وحدت و راه های عملیاتی شدن آن است

تنا - استان قم

18 مهر 1396 ساعت 13:07

دیپلماسی وحدت یعنی روابط منطقى و عقلانی بین مذاهب اسلامی و معرفی راهکارهای تحقق تمدن اسلامی در میان مسلمانان که در اثر آن، امت ها با یکدیگر نزدیک تر شوند.


اجلاس بین المللی " دیپلماسی وحدت " 19 مهرماه همزمان با سالروز تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار خواهد شد به همین منظور حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالحسینی معاون پژوهشگاه مطالعات تقریبی در گفتگویی کوتاه به پرسش های ما پاسخ گفت که در ادامه خواهد آمد :
 
موضوع" دیپلماسی وحدت " اولین بار توسط مقام  معظم  رهبری عنوان  شد و بعد از آن به تناوب به آن مقوله پرداخته شد . به نظر  شما  اهمیت دیپلماسی وحدت  در چیست و چگونه می توان آن را عملیاتی کرد ؟
 
دیپلماسی وحدت یعنی روابط منطقى و عقلانی بین مذاهب اسلامی و معرفی راهکارهای تحقق تمدن اسلامی در میان مسلمانان که در اثر آن، امت ها با یکدیگر نزدیک تر شوند.

در واقع دیپلماسی وحدت همان پرسمان وحدت و راه های عملیاتی شدن آن است. خردگرایی، میانه ورزی و تعادل از عوامل مهم تحقق دیپلماسی وحدت هستند.
 
چنانکه تعصبات نابجای مذهبی و اندیشه های افراطی از عوامل مخرب آن به شمار می آیند. در دیپلماسی وحدت باید دید تا چه اندازه می توان انعطاف پذیر یا بنیادگرا بود. میزان و درجه پایبندی مذاهب به هر کدام از سنت یا مصلحت، دیپلماسی وحدت را به همان اندازه در نوسان قرار خواهد داد، لکن حلقه وصل در هر دو بخش، عقلانیت، خردورزی و توجه به مصالح عامه امت اسلام است.
 
با توجه به حضور مهمانان خارجی و علمای جهان اسلام در  اجلاس بین المللی دیپلماسی وحدت که 19 مهر  برگزار خواهد شد , به نظر شما چگونه باید از  این ظرفیت برای رسیدن به وحدتی پایدار در جهان اسلام استفاده کرد ؟
 
برای تحقق دیپلماسی وحدت و شناخت موضوعات آن، نیاز جدی به گفتگوهای اصیل و پربار، با حضور اندیشمندان مذاهب اسلامی است و این مهم تحقق نمی یابد مگر با برگزاری کنفرانس ها و اجلاس هایی با موضوع وحدت اسلامی .
 
از طرف دیگر حضور علما واندیشمندان جهان اسلام در این اجلاس  گواه این نکته است که علمای جهان اسلام  "گفتگو " را بهترین راه برای برطرف کردن مشکلات و بحران های موجود می دانند و امیدواریم با برگزاری اجلاس بین المللی دیپلماسی وحدت، از سوی معاونت امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، گام مهمی در آغاز این راه برداشته شود و مسیر این گفتگو برای آیندگان هموار تر  گردد.
 


کد مطلب: 287664

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/287664/دیپلماسی-وحدت-همان-پرسمان-راه-های-عملیاتی-شدن

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com