کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت الله اراکی در نکوداشت مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی:

تمدن نوین اسلامی بر پایه وحدت اسلامی بنا خواهد شد

18 اسفند 1395 ساعت 17:55

دبیرکل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: مسئله وحدت جامعه اسلامی، اساس و بنیاد جامعه متمدن و نوین است، وحدت ساختار تمدن نوین اسلامی را تبیین می‌کند.


به گزارش خبرگزاری تقریب، آیت الله "محسن اراکی" دبیرکل مجمع جهانی تقریب طی سخنانی در مراسم نکوداشت مقام علمی مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد واعظ زاده خراسانی که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه یاد عالم بزرگ و پیشتاز نهضت وحدت و تقریب آیت‌الله واعظ زاده را گرامی می‌داریم، اظهار داشت: مسئله تقریب و وحدت از مهمترین رسالت هایی انبیاء در طول تاریخ بوده است.
 
وی با اشاره به آیه شریفه «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّي بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْکَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسي‏ وَ عيسي‏ أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ»، اظهار داشت: همین آیه نشان می دهد که انبیاء در تاریخ دو مأموریت بزرگ داشته اند که یکی اقامه دین و دیگری یکپارچه سازی جامعه بشر زیر پرچم دین است.
 
آیت الله اراکی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذينَ أُوتُوا الْکِتابَ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ» اظهار داشت: این اسلام همان است که امت واحده می سازد.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه مهمترین خطری که جوامع دینی و اسلامی را تهدید می کند خطر اختلاف و تفرقه است، اظهار داشت: عمده مشکلات جامعه اسلامی از آغاز تاکنون مشکل اختلاف و پراکندگی بوده است.
 
وی تأکید کرد: آنچه حتی جوامع بشری قبل از اسلام را نیز از سعادت زیر چتر تعالیم انبیاء دور ساخت همین اختلاف و پراکندگی بود.
 
آیت الله اراکی با بیان اینکه اصلی ترین شرط رسیدن به شرایط مطلوب وحدت است، اظهار داشت: آنچه می تواند ساختار جامعه اسلامی را استوار کند اتحاد امت اسلامی است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب گفت: به تعبیر شهید صدر، انرژی نهفته جامعه اسلامی، انرژی تحت فشار قرار گرفته حبس شده توسط انقلاب اسلامی آزاد شده و آن را به جریان اجتماعی عظیم و گسترده تبدیل کرد. از اندونزی در شرق جهان اسلام تا مراکش و موریتانی در غرب جهان اسلام همچنان تحت تاثیر این جریان بوده است.
 
آیت الله اراکی در ادامه سخنانش اظهار داشت: آنچه تمدن نوین اسلامی را می‌تواند سامان بخشد و این ساختار را بر جامعه بشری حاکم کند وحدت است لذا پرچم‌دار این نهضت عظیم در زمان کنونی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و سایر پیشتازان این نهضت از جمله آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله واعظ زاده هستند که نام آنها برای همیشه جاودان خواهد بود.
 
وی افزود: اندیشه وحدتی که این بزرگان پرچم آن را برافراشتند یک نظریه ساده نیست بلکه نظریه جدید تمدن‌سازی اسلامی در عصر کنونی است. از این رو وحدتی که بزرگان ما به آن فرا می‌خوانند تنها این نیست که فقط یک شعار سیاسی باشد یا اینکه تصور شود وحدت عبارت است از مصلحت اجتماعی صرف بلکه وحدت بسیار فراتر از این مقوله ها است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی جز بر پایه وحدت اسلامی بنا نخواهد شد، اظهار داشت: مسئله وحدت جامعه اسلامی، اساس و بنیاد جامعه متمدن و نوین است، وحدت ساختار تمدن نوین اسلامی را تبیین می‌کند.
 
وی با بیان اینکه امت واحده اسلامی یک حقیقت است و تحقق خواهد یافت، اظهارداشت: وحدت جامعه اسلامی و یکی شدن جامعه اسلامی مهمترین عنصر جامعه امروزی است.
 
لازم به ذکر است، در پایان این مراسم و با حضور آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب و آیت الله محمدعلی تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب از کتابخانه آیت الله واعظ زاده خراسانی در دانشگاه مذاهب اسلامی رونمایی شد.
 


کد مطلب: 262256

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/262256/تمدن-نوین-اسلامی-پایه-وحدت-بنا-خواهد

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com