کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ظریف:

ایران از ظرفیت های فراوانی برای ارتباط با بازارهای جهانی برخوردار است

17 اسفند 1395 ساعت 11:52

وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس سران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند"'آیورا" در جاکارتا پایتخت اندونزی، همکاری در قالب این اتحادیه را فرصتی مغتنم برای همکاری و پیشرفت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های فراوانی برای تقویت ارتباطات دریایی و برقراری ارتباطات چندوجهی منطقه 'آیورا' با سایر بازارهای منطقه ای و جهانی برخوردار است.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "محمد جواد ظریف" رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در رأس هیاتی به نمایندگی از رئیس جمهوری کشورمان در نخستین اجلاس سران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) که با حضور سران کشورها و دولت های عضو در جاکارتا برگزار شد، شرکت کرد.
ظریف در سخنان خود همکاری در قالب اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند را فرصتی مغتنم برای همکاری و پیشرفت اعلام کرد.

وی در ادامه با اشاره به موقعیت راهبردی بندر چابهار برای برقراری ارتباط میان اقیانوس هند و خلیج فارس، غرب و مرکز آسیا، قفقاز و اروپا و همچنین با یادآوری برگزاری نخستین اجلاس رؤسای مناطق آزاد این سازمان در اردیبهشت ماه سال جاری در چابهار، این بندر را مسیری امن و کوتاه برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب دانست و بر اهمیت آن تأکید کرد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به اینکه 80 درصد تجارت جهانی از مسیر دریا و از طریق کشتی انجام می شود، به اهمیت موضوع ایمنی و امنیت دریایی به عنوان یکی از اولویت های "آیورا" اشاره و لزوم توجه ویژه به افزایش ایمنی و امنیت از یک سو و جلوگیری از آلودگی دریا از سوی دیگر را خاطر نشان کرد.

وی با اشاره به اینکه منطقه ما دستخوش خشونت افراط گرایانه و تروریسم است، از تصویب "بیانیه مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز منجر به تروریسم" توسط این اجلاس استقبال کرد و گفت: این بیانیه در راستای اهداف تعریف شده در ابتکار رئیس جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان "جهان علیه خشونت و افراط" که به اتفاق آرا توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2013 به تصویب رسید، می باشد.

ظریف در بخش پایانی سخنان خود، اقتصاد مقاومتی و پایدار را نیازمند همکاری در تمامی سطوح زیر منطقه ای، منطقه ای و بین المللی دانست و 'آیورا' را فرصتی منحصر به فرد و چارچوبی مستحکم برای تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی میان کشورهای عضو اعلام کرد.

در نشست سران پس از سخنان افتتاحیه 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی، اسناد اجلاس شامل 'میثاق جاکارتا'، 'برنامه عمل' و 'بیانیه پیشگیری و مواجهه با افراط گرائی' که پیش از این توسط کارشناسان ارشد کشورهای عضو تدوین شده بود، به تصویب اجلاس سران رسید.

در ادامه، سران و روسای هیات های شرکت کننده به ایراد سخنرانی پرداختند؛ پس از پایان اجلاس، نشست خبری با حضور روسای قبلی، فعلی و آینده اتحادیه آیورا برگزار شد.

اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند متشکل از ٢١ عضو (کشورهای حاشیه ای اقیانوس هند از ٣ قاره آسیا، آفریقا و اقیانوسیه) و ٧ کشور غیرمنطقه ای به عنوان شریک گفت وگو با این اتحادیه است.

پیش از اجلاس سران، اجلاس مقامات ارشد و وزرای کشورهای عضو طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در جاکارتا برگزار شده بود.
 


کد مطلب: 262102

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/262102/ایران-ظرفیت-های-فراوانی-ارتباط-بازارهای-جهانی-برخوردار

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com