کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق، تلاش‌ برای حفظ وحدت و حاکمیت ارضی این کشور

تسنیم , 14 شهريور 1396 ساعت 19:30

سفر مقامات بلندپایه کشورمان به عراق در شرایط فعلی نشان از عمق روابط دو کشور و نیز نشان دهنده این است که تهران به تلاش‌های خود برای حفظ وحدت و حاکمیت ارضی عراق ادامه می‌دهد.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، سفر هیئت بلندپایه کشورمان به ریاست آیت الله شاهرودی به عراق در شرایطی صورت می‌گیرد که این کشور همچنان در مبارزه با گروه تروریستی داعش است و هر روز شاهد پیروزی های پی در پی ارتش این کشور در مبارزه با گروههای تروریستی هستیم.

بدون تردید این پیروزی‌های پی در پی در عراق در سایه وحدت و همدلی گروه‌های سیاسی عراق و آحاد ملت این کشور شکل گرفته و اگر نبود این وحدت و همگرایی،  این پیروزی‌های چشم گیر محقق نمی‌شد.

در این راستا دشمنان ملت عراق تلاش گسترده‌ای را برای برهم زدن امنیت و ثبات این کشور در این سال‌ها به کار گرفته اند که همچنان این تلاش ها ادامه دارد که هدف آنها ناکام کردن دولت و ملت عراق در تکمیل این پیروزی‌هاست.

آنها تلاش دارند که با تقویت گروه‌های تروریستی و حمایت مالی و تسلیحاتی از آنها در توافق محور مقاومت که با هدف محدود کردن فعالیت داعش و گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه است، اخلال و کارشکنی ایجاد کنند.

بیانیه روز شنبه حزب‌الله لبنان که در آن آمریکا را مسؤول شکست در توافق محور مقاومت دانسته بود را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد؛ آمریکایی‌ها پیش از این برای نابودی داعش سخن از بازه زمانی بین 10 تا 15 ساله به میان می آوردند، ولی وقتی عزم دولت و ملت عراق را در مبارزه با گروه‌های تروریستی جدی یافتند، در قالب ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش خود را همراه دولت و ملت عراق در مبارزه با گروههای تروریستی نشان دادند.

بنابراین دشمنان ملت عراق سعی دارند از هرگونه توافق برای محدود کردن فعالیت گروه‌های تروریستی و متمرکز کردن آن در یک نقطه تا نابودی کامل آنها جلوگیری کنند و آن را به شکست بکشانند، امری که سید حسن نصرالله در بیانیه خود به وضوح بدان اشاره کرد.

دشمنان ثبات و آرامش عراق خواب های پرشانی را دیده اند، تا بین جریان های سیاسی عراق شکاف و اختلاف ایجاد کنند که این اقدامات با دوراندیشی مرجع عالیقدر از جمله آیت الله سیستانی در عراق تاکنون به رؤیایی برای آنها بدل شده است.

سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران، حفظ ثبات و امنیت در کشورهای همسایه بوده و هست چرا که هرگونه ناامنی و بی ثباتی در کشورهای همسایه، بر ایران نیز تأثیر خواهد گذاشت و بالطبع هزینه هایی را بر ایران تحمیل خواهد کرد؛ ایران از ابتدای جنگ با داعش از هیچ گونه حمایت در کمک به ملت و دولت عراق دریغ نورزیده و این حمایت های استشاری همچنان تا نابودی کامل گروههای تروریستی و پیروزی کامل عراق و سوریه، ادامه خواهد داشت.

ایران همچنین از برقراری صلح و ثبات در منطقه حمایت کرده و از هرگونه طرح و ابتکاری برای گسترش روابط بین کشورهای منطقه از جمله عراق با دیگر کشورهای همسایه از جمله عربستان و ترکیه استقبال می کند و آن را در راستای صلح و ثبات کل منطقه می داند.

جمهوری اسلامی ایران، همچنین از تشکیل هرگونه ائتلاف‌های منطقه‌ای برای مقابله با بحران‌های منطقه اجتناب می‌کند و تشکیل این ائتلاف‌ها را که سوء‌ظن‌های کشورهای همسایه را تقویت می‌کند، به صلاح نمی‌داند؛ در این راستا روابط ایران با همسایگان هیچگاه علیه هیچ کشور دیگر نبوده و نخواهد بود و در چارچوب تقویت امنیت و ثبات در منطقه جا دارد.
 


کد مطلب: 282462

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/report/282462/اولویت-های-جمهوری-اسلامی-ایران-عراق-تلاش-حفظ-وحدت-حاکمیت-ارضی-این-کشور

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com