کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

​علمای اهل سنت کردستان؛

پیام های نهضت عاشورا حافظ هویت اسلامی همه مسلمانان است/شافعی مذهبان بدون ارادت به امام حسین(ع) و اهل بیت رسول الله(ص) موجودیتی ندارند

تنا - استان کردستان

9 مهر 1396 ساعت 17:31

جمعی از علمای برجسته شافعی مذهب استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار تقریب به بیان ارادت و محبت اهل بیت رسول الله(ص) به ویژه امام حسین(ع) و شهدای کربلا در بین مردمان این خطه از میهن اسلامی پرداخته اند که در ادامه خواهد آمد.


ماموستا عبدالرحمن خدایی امام جمعه سنندج در گفت و گو با خبرنگار تقریب اظهار کرد: پیام های واقعه کربلا هیچگاه در اذهان یک فرد مسلمان خاموش نمی شود و این امر شیعه و سنی نمی شناسد.

وی افزود: امام حسین(ع) برای زنده نگه داشتن دین جدش رسول الله(ص) به میدان آمد و با نثار جان خویش و فرزندانش این پیام را برای همیشه تاریخ برای ما مسلمانان به یادگار گذاشتند که هیچگاه تسلیم ظلم و استکبار نشویم.

امام جمعه سنندج خاطرنشان کرد: عشق و ارادت مردم شافعی مذهب کردستان به امام حسین(ع) و شهدای کربلا ریشه در تاریخ اسلامی مردمان این دیار دارد و نامگذاری ده ها هزار نفر از فرزندان این دیار به نام شهدای کربلا مؤید این ارادت است.

ماموستا خدایی افزود: همانطوری که مستحضرید اگر شافعی مذهبان در نمازهای پنج گانه و نماز جمعه خویش بر رسول الله(ص) و اهل بیت و خاندان ایشان درود و سلام نفرستند نمازشان باطل خواهد بود و این مهم نشان از جایگاه ویژه اهل بیت(ع) در بین مسلمانان شافعی مذهب کردستان است.

ماموستا معروف خالدی امام جمعه دیواندره نیز در گفت و گو با خبرنگار تقریب به پیشینه تاریخی هزار و چهارصدساله مردمان آزادی خواه و حق طلب کردستان در دفاع از اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: کردستان جزو معدود سرزمین های اسلامی است که هیچ کدام از صحابه و بزرگان دینی در آن به شهادت نرسیده اند و اگر مقبره ای از این بزرگان نیز در این استان یافت می شود همه این بزرگواران چندین سال با مردمان این دیار زندگی کرده اند و سپس به دیار باقی شتافته اند.

وی افزود: عشق و ارادت مردمان این دیار با رسول الله(ص) و اهل بیت(ع) آنچنان ریشه در فرهنگ و باورهایشان دارد که هزاران بیت شعر و صدها کتاب ادبی و عرفانی در وصف این دلدادگی ها به نگارش درآمده است و امروز نیز شاهد این مودت و محبت در قالب برنامه های عزاداری و سینه زنی هستیم.

امام جمعه دیواندره خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) متعلق به همه مسلمانان و آزادی خواهان دنیاست و پیام های نهضت عاشورا حافظ هویت اسلامی ما مسلمانان است.

ماموستا یدالله محمدی امام جمعه دهگلان نیز در این خصوص اظهار کرد: مراسم های عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) و شهدای کربلا در شهرها و روستاهای کردستان به میدانی برای اتحاد امت اسلامی در برابر دشمنان اسلام و توطئه گران قلمداد شده و مردمان این دیار همواره در طول تاریخ پرافتخار اسلامی خویش با وجود تعدد در مذاهب و ادیان در کنار همدیگر ایستاده اند  و به آیین ها و سنن همدیگر احترامی ویژه گذاشته اند.

وی افزود: مسلمانان شافعی مذهب کردستان بنا بر عقاید دینی خویش جزو نزدیک ترین مذاهب اسلامی به اهل تشیع و مذهب جعفری به حساب می آیند و همین امر موجب شده است که فضای مراسم های سینه زنی و عزاداری در کردستان بسیار متفاوت تر از سایر نقاط جهان اسلام باشد.

ماموستا محمدی تأکید کرد: باید این ویژگی های بسیار خوب اعتقادی برای نسل های آینده نیز حفظ شود و با حفظ انسجام و اتحاد در بین امت اسلامی به هیچ دشمنی اجازه تفرقه افکنی ندهیم.

وی افزود: آیین ها و سنن اهل سنت و اهل تشیع کردستان در ایام محرم جزو سرمایه های ملی همه ایرانیان محسوب شده و باید از این مهم حفاظت کنیم.


کد مطلب: 286323

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/report/286323/پیام-های-نهضت-عاشورا-حافظ-هویت-اسلامی-همه-مسلمانان-شافعی-مذهبان-بدون-ارادت-امام-حسین-ع-اهل-بیت-رسول-الله-ص-موجودیتی-ندارند

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com