کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آداب رسوم مردم اهل سنت سنندج در ماه مبارک رمضان

2 مرداد 1391 ساعت 13:01

کردستانی های اهل سنت به ویژه اهالی مناطق شهری و روستایی سنندج در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم منحصر به فردی دارند.


به گزارش خبرنگار تقریب از سنندج، استان کردستان دارای ۱۰ شهرستان مختلف بوده و سنندج به عنوان مرکز این استان از صدها سال پیش جایگاه شعرا، ادبا و علمای برجسته جهان اسلام به ویژه علمای کرد زبان سراسر جهان بوده و سنندج در گذشته نه چندان دور دارالاحسان جهان اسلام به شمار می آمده است. 

ورود علما و فضلا از مراکز بزرگ اسلامی بغداد، سلیمانیه و حتی الازهر مصر و حضور علمای برجسته اهل سنت ایران اسلامی در دارالاحسان و حجره های درنظر گرفته شده برای ارائه علوم مختلف اسلامی در مسجد جامع سنندج این شهر را به عنوان نگینی درخشان در معرفی مبانی دینی و فقهی امام شافعی(رض) و نمادی از تقریب و وحدت بین مسلمانان از مذاهب مختلف اسلامی در ایران به جهانیان معرفی کرده است. 

ماموستا "حسام الدین مجتهدی" امام جمعه اهل سنت سنندج در خصوص جایگاه ماه مبارک رمضان و روزه واجب این ماه در گفتگو با خبرنگار تقریب در سنندج، اظهار داشت: هرچه باشكوه تر كردن ماه رمضان در تمامی نقاط روستایی و شهری كردستان یكی از دغدغه های فعالان دینی و فرهنگی منطقه بوده و برای فراهم کردن مقدمات این مهم قبل از ماه رمضان در استان كردستان روحانیون برای بیان احكام و آداب این ماه در مساجد و پس از نمازهای یومیه به مردم آگاهی رسانی می کنند. 

ماموستا حسام الدین مجتهدی افزود: غالب مردم کردستان را مسلمانان شافعی مذهب تشکیل می دهند و در این میان نیز شهرستان سنندج به عنوان پرجمعیت ترین شهرستان استان از گذشته تاکنون به عنوان مأمنی برای نشر آموزه های قرآنی و دینی در کردستان مطرح بوده و هست. 

امام جمعه سنندج تصریح کرد: تلاش در مسیر نشر هرچه بیشتر آموزه های دینی به ویژه احکام و آداب ماه مبارک رمضان همواره در بین علما و روحانیون کردستان و شهرستان سنندج مورد نظر جدی قرار داشته و خوشبختانه در روزهای مبارک رمضان یا مهم با حضور گسترده جوانان و نوجوانان روزه دار نمود پیدا می کند. 

"ارسلان حسن پناهی" از فروشندگان و صاحبان اصناف بازار سنندج نیز به خبرنگار تقریب گفت: مردم متدین سنندج در ایام مختلف سال به ویژه ماه مبارک رمضان اقدام به پخش نذورات خود در بین افراد نیازمند می کنند و این مهم در ماه مبارک رمضان به عینه قابل مشاهد است.
 
وی افزود: بازار سنندج در ماه مبارک رمضان از رونق بسیار زیادی برخوردار بوده و بازاریان این شهر نیز در کنار مردم متدینش در موقع افطاری با پخش نذورات خود جوی سرشار از ایمان و خلوص نیت را در جای جای این شهر اسلامی طنین انداز می کنند. 

حسین پناهی اظهار داشت: قبل از حلول ماه مبارک رمضان و برای ورود خالصانه به این ماه مبارک و بدور از هرگونه کینه و ناراحتی از برادر دینی خویش رسم است که ریش سفیدان و کسبه با سابقه بازار سنندج برای آشتی دادن افرادی که در طول سال با هم کدورتی داشته اند پیش قدم شده و سعی می کنند جوی سرشار از همدلی و بدور از هرگونه کدورت را در بین بازاریان حاکم کنند. 

وی خاطر نشان کرد: این فرهنگ وسنن مترقی نیز هم اکنون در جای جای شهر سنندج واستان کردستان اجرا شده و اگر بین افراد كدورت و یا نزاعی باشد سعی می كنند آنها را آشتی بدهند تا آمادگی عبادت در این ماه را بیشتر داشته باشند. 

"حاجیه بتول احمدی" بانوی خانه دار سنندجی نیز از آداب و رسوم و غذاهای سنتی و ویژه این ماه مبارک که توسط بانوان سنندجی برای افطار و سحر آماده می شود نام برد و افزود: غبار روبی مساجد و خانه تكانی منازل، تهیه مایحتاج روزانه این ماه به همراه حضور در مساجد از جمله فعالیت هایی است که بانوان سنندجی در این ماه مبارک انجام می دهند. 

وی افزود: از گذشته تاکنون سنندجی ها با دعوت از همسایگان و فامیل در ماه رمضان سفره های رنگین افطاری پهن می کنند و سعی می کنند در این مسیر نیز از همدیگر پیشی گیرند لذا زنان سنندجی با تدارک گسترده برای این ماه مبارک در ساعات مختلف روز با پخت عذاهای سالم و مقوی برای سحری و افطاری هنرنمایی خود را به شوهرانشان و مهمانان سفره سحری و افطاری نشان می دهند.

این بانوی سنندجی تصریح کرد: بنا بر سنت و عادت گذشته همسایگان در کنار همدیگر سفره های سحری را پهن کرده و در بیدار کردن دیگر افراد محله برای به جای آوردن این فریضه الهی و سحری خوردن مشارکت می کنند. 

گفتنی است در شهرستان سنندج نیز همچون دیگر مناطق اهل سنت کردستان مراسم های ویژه و آداب و سنن مختلفی در طول ماه رمضان اجرا می شود که از جمله می توان به شب خوانی یا سحر خوانی كه در اصطلاح محلی به آن "هلا گفتن" می گویند اشاره کرد. 

بلند شدن آواز مرحبا و الوداع در شب های ماه رمضان به ویژه در ساعاتی قبل از اذان صبح از دیگر برنامه های ویژه این ماه است که توسط هنرمندان و آوازخوانان مشهور اجرا می شود و به این قرار است که آواز مرحبا به معنی خیرمقدم گفتن به ماه مبارك رمضان از روز اول تا پانزدهم رمضان با مضمون: "مرحبا مرحبا یا شهرالرمضان مرحبا مرحبا یا شهر الخیر و البركتی و الاحسان مرحبا مرحبا یا شهر التسبیح و التلاوت القرآن" قرائت شده و از پانزدهم تا آخر ما رمضان الوداع را می خوانند یعنی به جای مرحبا، الوداع می گویند. 

ختم قرآن و هدیه دادن ثواب آن برای شادی روح اموات و به قصد عبادت و تقرب به خدا و اقامه نماز تراویح و نماز وتر به همراه مراسم اعتکاف در ۱۰ روز آخر رمضان و همزمان با ایام مبارک شب قدر و جشن نزول قرآن کریم در این ماه مبارک از دیگر برنامه ها سنت هایی است که هم اکنون علی رغم گذشت زمان های طولانی و مشغله های فراوان برای افراد جامعه به صورت جدی توسط روزه داران سنندجی و کردستانی های متدین دنبال می شود.


کد مطلب: 103037

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/report/103037/آداب-رسوم-مردم-اهل-سنت-سنندج-ماه-مبارک-رمضان

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com