کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایران از توافق آتش بس در سوریه حمایت می کند/ آتش بس سوریه با مشکلاتی مواجه است

10 اسفند 1394 ساعت 15:24

حسین شیخ الاسلام : این آتش بس با مشکلاتی ازجمله وجود گروههای تروریستی و تلاش آنها برای سازماندهی مجدد در سوریه روبروست و باید جلوی راههای کمک به تروریستها به خصوص از راه ترکیه و اردن گرفته شود.


"حسین شیخ‌الاسلام" مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی و سفیر سابق ایران در سوریه، در گفتگو با خبرنگار تقریب پیرامو ن آتش بس برقرار شده در سوریه گفت: از آنجا که ما طرفدار صلح و آرامش در منطقه و به دنبال توقف کشتار، قحطی و جنایت در جهان هستیم، از اول طرفدار برقراری آتش بس در سوریه بوده ایم.

وی افزود: متأسفانه برخی کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای که هدف اصلی آنها فراموش شدن مسأله فلسطین به عنوان مسأله اول جهان اسلام است، قصد داشتند پشت مقاومت در سوریه را بشکنند، به همین دلیل در این کشور بحران ایجاد کردند و موضع رسمی و قاطع گرفتند که "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه باید عوض شود.

شیخ الاسلام ادامه داد: 5 سال قتل و کشتار و جنایت و آواره کردن مردم و از بین رفتن زیرساختها دراین کشور نتیجه نداد و آنها در مذاکرات ژنو و نیویورک قبول نکردند که خود مردم سوریه باید سرنوشت کشورشان را تعیین کنند.

وی خاطرنشان کرد: چیزی که ما از ابتدای بحران سوریه بر آن تأکیدکردیم، این بود که رئیس جمهور آمریکا و شاه عربستان و نخست وزیر ترکیه و .... نمی توانند از خارج برای مردم سوریه تصمیم بگیرند.

سفیر سابق ایران در سوریه تصریح کرد: آتش بس سوریه با مشکلاتی مواجه است و آن اینکه سازمان ملل تاکنون داعش و جبهه النصره را جزء گروههای تروریستی معرفی کرده است والان اگر داعش و یا النصره به سوریه حمله کنند، نقض آتش بس به حساب نمی آید؛ اما دیگر گروههای تروریستی ازجمله جیش الاسلام و احرار الشام را تاکنون به عنوان تروریست معرفی نکرده است که باتوجه به وجود اینها احتمال مخدوش شدن آتش بس وجود دارد؛ وی تأکیدکرد: سازمان ملل باید هرچه سریعتر آتش بس و گروههای تروریستی را اعلام کند.

شیخ الاسلام ادامه داد: از سوی دیگر در قطعنامه سازمان ملل، مسدودشدن راههای کمک برای تروریستها به خصوص از ترکیه و اردن نیامده و ممکن است تروریستها از این فرصت برای سازماندهی خود، استفاده کنند که باید جلوی این کار را گرفت.

این کارشناس امور بین الملل خاطرنشان کرد: کشورهایی مثل ترکیه و عربستان و ... هستند  که برای بحران سوریه، سرمایه گزاری کردند اما به اهداف خود نرسیدند و طبیعتا این آتش بس، شکست بزرگی برای آنهاست و ممکن است این کشورها گروههای طرفدار خود در سوریه را برای تشدید بحران کوک کنند که باید در این زمینه محتاط بود.

وی در پایان تأکیدکرد: در مقابل گروههایی که به دنبال برهم زدن آتش بس هستند، ما با تمام امکاناتی که داریم از آتش بس سوریه حمایت می کنیم زیرا می دانیم که ادامه درگیریهای سوریه به ضرر ملتها و کشورهای منطقه و به ویژه سوریه است.
 


کد مطلب: 223304

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/interview/223304/ایران-توافق-آتش-بس-سوریه-حمایت-می-کند-مشکلاتی-مواجه

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com