کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شکستهای داعش در عراق و سوریه، معلول وحدت و همبستگی مردم است

16 اسفند 1395 ساعت 9:34

صباح زنگنه با اشاره به اینکه پروژه داعش به پایان خود نزدیک می شود، شکستهای اخیر این گروه تروریستی در سوریه و عراق را معلول وحدت و انسجام مردم برشمرد.


دکتر "صباح زنگنه" کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار تقریب، پیرامون شکستهای گروه تروریستی  داعش در عراق و سوریه گفت:به نظر می رسد که پروژه داعش به صورت متمرکز به دلیل تخریبهایی که انجام داده و شکستهایی که خورده است، به پایان خود نزدیک می شود که این شکست معلول همبستگی، انسجام و وحدت مردم در مبارزه با داعش در عراق و قویتر شدن مواضع دولت سوریه در برابر این گروه تروریستی است.

وی ادامه داد: البته ممکن است، داعش به نسخه دیگری تبدیل شود و به دنبال انجام عملیات تخریبی در شهرها باشد و از سوریه و عراق به مناطقی دورتر مثل آفریقا و شمال آفریقا و حتی چین و اروپا برود.

زنگنه در مورد بیعت گروه تروریستی "ابوسیاف" در فیلیپین با داعش و احتمال حضور این گروه تروریستی در فیلیپین، گفت: ابوسیاف قبلا هم رفتارهای داعش گونه داشته است، بنابراین با یک بیعت و با یک اعلام خاصی تغییر ماهیت نداده است، بلکه بیشتر پیگیر همان رفتارهای قبلی خود ولی به صورتی منسجم تر است؛  به نظر می رسد فیلیپین هم یکی از مراکزی است که آمریکا به دنبال تسلط بر سیاستمداران آن از طریق تقویت جریانهای داعش گونه است و یکی از جاهایی که احتمال فعالیت بیشتر داعش است، این کشور خواهد بود.

وی در مورد قدرت کنترل ارتش عراق و سوریه بر شهرها و مناطق آزاد شده کشورشان از دست داعش گفت: هنوز خواسته های کشورهای استعماری و برخی  همپیمانان آنان در منطقه مشخص نیست و شاید به درگیریهایی از نوع دیگر مبادرت کنند، به هر حال عراق و سوریه قلب منطقه خاورمیانه هستند و مشغولیتهای بیشتری برای این دو کشور به منظور تأمین امنیت اسرائیل ایجاد خواهد شد، لذا باید مراقب همه نوع از احتمالات بود.

"صباح زنگنه" در مورد عملکرد کشورهای حامی داعش پس از شکست این گروه تروریستی گفت: گروههای تروریستی با سرمنشأ کشورهای حامی آغاز به فعالیت کردند، بنابراین با جهت گیریهای خاصی که آن دولتها به دنبالش هستند، به جاهای مختلف حرکت خواهند کرد؛ هر چند سیاستهای  کشورهای حامی داعش به گونه ای شکست خورده است؛ اما  آنها از شیطنت و آزار رساندن به بقیه کشورها و ملتها دست بر نخواهند داشت، به همین دلیل باید همیشه هوشیار و مراقب بود.

وی در مورد مرحله پسا داعش در عراق و سوریه ، اظهار داشت: هر کدام از این کشور ها دارای شرایط خاص خود هستند؛ در عراق امکان رسیدن به یک توافق ملی و ادامه روند سیاسی بیشتر می شود، اما در سوریه وقت بیشتری برای رسیدن به این مرحله نیاز است؛ همچنین با حضور ترکیه در مناطقی از عراق و هم  شمال سوریه و حمایت آن از کردهای بارزانی در عراق و حمله به کردهای سوریه این دو کشور احتمالا شاهد مشکلات دیگری خواهند بود.

گفتگو و تنظیم: زهرا غلامی
 


کد مطلب: 261979

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/interview/261979/شکستهای-داعش-عراق-سوریه-معلول-وحدت-همبستگی-مردم

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com