کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

//به مناسبت روز عفاف و حجاب//(3)

کشف حجاب؛ یکی از پلیدترین توطئه‌های دشمنان اسلام

21 تير 1396 ساعت 10:45

بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است؛ روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، بنابر گواهی متون تاریخی، در اکثر قریب به اتفاق ملت‌ها و آیین‌های جهان، حجاب در بین زنان معمول بوده‌است؛ هر چند در طول تاریخ، فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته‌است، ولی هیچگاه به طور کامل از بین نرفته‌است.

کتاب «زن در آینه تاریخ» پس از طرح مفصل علل و عوامل تاریخی حجاب، می‌نویسد: با توجه به علل ذکر شده و بررسی آثار و نقوش به دست آمده، پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط می‌شود و به این دلایل، عقیده عده‌ای که می‌گویند «مذهب» به وجود آورنده حجاب است، صحت ندارد اما طبیعتا در دگرگونی و تکمیل آن مؤثر بوده‌است.

یکی از پلیدترین توطئه‌های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه‌ی کشف حجاب است؛ رضاخان که با طرح کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و با حمایت و هدایت انگلیسی‌ها بر سر کار آمد، درصدد اجرای تز اسلام‌زدائی و جایگزینی ارزش‌های لیبرالیستی در جامعه بود که از مهم‌ترین جلوه‌های این طرح، پدیده‌ی کشف حجاب بود.

در این راستا مجلس وقت، در ششم دی‌‌ماه 1307 قانون متحدالشکل نمودن البسه را تصویب کرد که بر اساس آن، پوشیدن کت و شلوار و کراوات و کلاه فرنگی، برای مردان الزامی شد؛ تلاش‌های رضا‌خان، باعث شد تا عده‌ای از زنان غرب‌زده، به‌ویژه زنان درباری و دولتمردان، به صورت بی‌حجاب یا بدحجاب، در مجامع و معابر عمومی ظاهر شوند و مردم نیز تحت تأثیر اختناق رضاخانی، حساسیت لازم را از خود نشان ندادند؛ رضاخان در بهمن 1313، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور داد که بدون حجاب به تحصیل مشغول شوند که این اقدام، واکنش و مخالفت‌های مردمی را به رهبری روحانیت را در پی داشت. 

آیت‌ الله سید حسین طباطبایی قمی به پیشنهاد علمای مشهد جهت مذاکره با رضاخان در مورد این سیاست‌ ها راهی تهران شد؛وی در تهران در حصر قرار گرفت و ممنوع‌ الملاقات گردید.

در روز ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ مردم مشهد در  اعتراض به کشف حجاب و سیاستهای غیر اسلامی رضاخان، در مسجد گوهرشاد تجمع کردند؛ با حضور قوای نظامی این تحصن به شدت سرکوب و بیش از ۱۶۰۰ نفر کشته و زخمی شدند؛ پس از واقعه مسجد گوهرشاد روحانیان سرشناس مشهد دستگیر و تبعید شدند؛ سپس به دستور رضاخان پهلوی برخی از رؤسای ادارات مشهد نیز تغییر کردند.

حدود شش ماه پس از فاجعه‌ی مسجد گوهرشاد، رضا‌خان با بی‌اعتنائی به علما و مردم، در روز 17م دی 1314 در جشن فارغ التحصیلی دانشسرای مقدماتی دختران در تهران، مقررات کشف حجاب زنان را به طور آشکار و رسمی اعلام کرد و خود به اتفاق همسر و دخترانش که بدون حجاب بودند، در این جشن که به ابتکار "علی‌اصغر حکمت" وزیر معارف و فراموسونر معروف تشکیل گردید، شرکت و سخنرانی کرد و دوره‌ای سیاه برای زنان ایران در تاریخ آغاز شد.

در دوران کشف حجاب، بسیاری از بانوان که نمی خواستند بدون حجاب خارج شوند، در خانه ها ماندند و عده ای فقط شب ها رفت و آمد می کردند، کسانی هم که امکانات بیشتری داشتند، فرار را بر قرار ترجیح دادند و ترک دیار کردند.

شورای فرهنگ عمومی کشور، سالروز قیام مردم مشهد  علیه کشف حجاب(21 تیر 1314) را به عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری کرده است؛  قیام مردم مشهد و واقعه‌ی مسجد گوهرشاد در مقابله با کشف حجاب، مصداق بارز مبارزه با منکری است که در تاریخ این مرز و بوم ثبت و ضبط شده است.
 


کد مطلب: 274877

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/note/274877/کشف-حجاب-یکی-پلیدترین-توطئه-های-دشمنان-اسلام

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com