کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

//به مناسبت هفته حقوق بشر امریکایی//(1)

​دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی در گفتگو با تقریب:آمریکا از مسائل حقوق بشری بهره برداری سیاسی می کند

12 تير 1396 ساعت 8:06

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی تأکید کرد: با وجود اینکه آمریکا از ناقضان حقوق بشر شناخته شده است، اما در عین حال از مسائل حقوق بشری در کشور ما بهره برداری سیاسی می کند. لذا باید این مسائل مدیریت شوند تا بهانه به دست دشمن داده نشود.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، دکتر "محمد حسن ضیایی فر" دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی، در گفتگو با خبرنگار تقریب اظهار داشت: در دنیای امروز موضوع حقوق بشر متأسفانه آلوده به مباحث سیاسی متنوعی شده است و اینگونه نیست که فقط توسط انسان‌دوستان و افرادی که در مسیر تحکیم ارزش های اخلاقی و الهی قرار دارند، پیگیری شود.
 
وی افزود: یکی از سردمداران این امر که مباحث انسانی و ارزشمند را با اهداف سیاسی و امنیتی ترکیب کرده، آمریکاست و همین ترکیب هم باعث شده است که موضوع حقوق بشر در بسیاری از کشورها مورد انتقاد قرار بگیرد و جوامع آن را پس بزنند.
 
دکتر ضیایی‌فر یکی از کشورهایی که هدف این بهره برداری های سیاسی قرار دارد را جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: اکنون تقریباً قریب به چهار دهه از این بهره برداری و چالش می گذرد به طوری که ما از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون با این چالش مواجه بوده و هستیم.
 
وی در مورد راهکارهای جلوگیری از این بهره برداری های سیاسی خاطرنشان کرد: ما باید در این زمینه هم اقدامات ایجابی انجام دهیم و هم اقدامات سلبی. اقدامات ایجابی به این معنا که هم نسبت به مسائل نقض حقوق بشری که توسط خود آمریکا صورت می گیرد حساس باشیم و آن را در سطح جهانی آشکار کرده و دائماً آن را در سطح مجامع جهانی  مطرح کنیم و اقدامات سلبی نیز به این صورت که باید مراقبت لازم را انجام دهیم تا بهانه به دست طرف مقابل داده نشود و آنها از این امور در زمینه های بین المللی به عنوان ابزاری علیه ایران استفاده کنند.
 
دکتر ضیایی فر در زمینه اقدامات سلبی نیز اظهار داشت: در حال حاضر در سطح جهان موضوعات مختلفی وجود دارد که افکار عمومی جهان نسبت به آن حساس است. به عنوان مثال اگر نحوه حکمرانی در کشوری غیردمکراتیک باشد یا در کشوری انتخابات وجود نداشته باشد، افکار عمومی دنیا به آن حساسیت نشان می دهند.
 
وی افزود: اگر آمریکایی ها بهانه هایی در هر زمینه مثلا حقوق زنان و اقلیت ها پیدا کنند، به دلیل اینکه می دانند این موضوعات در سطح جهان قابل استفاده است، بر همان سوژه سوار می شوند و علیه جمهوری اسلامی ایران نهایت بهره برداری را به عمل می آورند.
 
دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی با تأکید بر اینکه باید این مسائل را دائماً مدیریت کرد تا بهانه به دست آمریکا و غرب نیفتد، خاطرنشان کرد: تمام مسائلی که در سطح بازی های سیاسی بین المللی قابل استفاده  غرب است و دنیا می پسندد را ما می توانیم در عملکرد خودشان هم مشاهده کنیم. ما می توانیم دهها مورد نقض حقوق بشر را در عملکرد خودشان پیدا کنیم که اغلب نادیده می گیرند، به ویژه در اقدامات فراملی که ارزش انسانی مشابه آنچه برای خود قائل هستند، برای کشورهای دیگر قائل نیستند.
 
دکتر ضیایی فر اظهار داشت: ما در راستای اقدامات سلبی باید متقابلا نقض های خودشان را مطرح کنیم و از طرفی نیز سیاست لازم را داشته باشیم تا بهانه به دست آنان ندهیم. زیرا یک اظهار نظر نسنجیده یا بیان نامناسب یک صاحب تریبون می تواند این بهانه را به آنها بدهد که بلافاصله رسانه خود را فعال کرده و علیه ایران جو سازی کنند.
 
این فعال حقوق بشر با اشاره به بروز و ظهور فعالان حقوق بشر مستقل در سطح دنیا بیان داشت: اکنون در دنیا فعالان حقوق بشر و فعالان صلح مستقل بسیاری به فعالیت در این زمینه مشغولند که خود آنها جزء منتقدان جدی سیاست دوگانه آمریکا هستند. در خود آمریکا نیز اکنون هزاران فعال مدنی وجود دارند که از دولتمردان کشور خود انتقاد می کنند که چرا به عنوان مثال انتخابات آزاد و بسیار عالی در ایران و اینهمه شور و هیجان در این کشور را نادیده می گیرید و همزمان رئیس جمهور آمریکا به کشوری سفر می کند که حکومت دیکتاتوری دارد و نمی داند دمکراسی چیست! در چنین شرایطی هم معامله سنگین هم انجام می دهد و زمینه آن را فراهم می آورد که سلاح های خود را علیه ملت یمن به کار گیرد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: این انتقادات را  فعالان مستقل مدنی در آمریکا و اروپا به طور مفصل مطرح و گزارش های بسیار خوبی منتشر می کنند. در سطح دنیا همچنین جبهه مستقل مدنی شکل گرفته است که دیگر این قدرت ها نمی توانند با استفاده از ابزارهای رسانه ای و تبلیغاتی خود خرابکاری هایشان را پنهان کنند.
 
انجام مصاحبه و تنظیم: فرشته صدیقی


کد مطلب: 273616

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/interview/273616/دبیر-کمیسیون-حقوق-بشر-اسلامی-گفتگو-تقریب-آمریکا-مسائل-بشری-بهره-برداری-سیاسی-می-کند

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com