کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

//ویژه اجلاس بین المللی دیپلماسی وحدت//(19)

آیت الله اراکی:وجود گفتمان وحدت گرایی در سراسر جهان نتیجه تلاش های فعالان تقریبی است

تنا - اختصاصی

19 مهر 1396 ساعت 9:59

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: اگر امروز گفتمان سراسر جهان گفتمان وحدت گرایی است نتیجه تلاش های شخصیت ها، انجمن ها، نهادها و مؤسسات تقریبی است.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله "محسن اراکی" دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در مراسم افتتاحیه اولین اجلاس بین المللی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت اسلامی که همزمان با تاسیس مجمع تقریب در تهران برگزار شده است، تأکید کرد: مسأله وحدت جهان اسلام و پیمودن راه دستیابی به امت واحده اسلامی با به کار بستن استراتژی دیپلماسی وحدت، از مهمترین وظایف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است و ضرورت تلاش برای اتحاد و همگرایی جامعه اسلامی، امروز بزرگترین مسئله ای است که همه دلسوزان و اندیشمندان جامعه اسلامی در اندیشه آنند.
 
وی با اشاره به اینکه امروز بزرگترین چالش تهدید کننده جامعه اسلامی، تفرقه است، خاطرنشان کرد: در این اجلاس قصد داریم راهی را فراتر از اجلاس های وحدتی که تا کنون در ایران و سراسر جهان برگزار شده است، بپیماییم.
 
آیت الله اراکی هدف این اجلاس را دست یافتن به یک راهبرد عملی و میدانی برای ایجاد یک انسجام بین المللی بین فعالان حوزه وحدت عنوان کرد و گفت: در همه جای جهان اسلام شخصیت ها، مجموعه ها و نهادهایی داریم که دغدغه وحدت دارند و برای وحدت جهان اسلام تلاش می کنند و تاکنون اقدامات بسیاری نیز انجام داده اند.
 
وی تأکید کرد: اگر تلاش های این فعالان تقریبی نبود، توطئه دشمنان برای ایجاد ستیز در جامعه اسلامی به نتیجه می رسید و امروز جهان اسلام سراسر خون را شاهد بودیم. اگر گفتمان سراسر جهان، امروز گفتمان وحدت گرایی است، نتیجه همین تلاش های فعالان تقریبی است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: در اجلاس تلاش داریم که اولا بین اتحادیه ها، نهادها، انجمن ها و مؤسسات فعال تقریبی یک پیوست عملیاتی و راهبردی ایجاد کنیم و ثانیا این فعالان را در رابطه با پشتیبانی از دیگر نهادهای تقریبی فراخوانی کنیم. لذا از شخصیت هایی که در این اجلاس شرکت دارند می خواهیم که برای تأسیس نهادهای تقریبی در کشورهای خود برنامه ریزی کنند و با تکثیر نهادهای وحدت گرای همسو سعی کنند تا مقدمات تشکیل امت واحده اسلامی را فراهم آورند.
 
آیت الله اراکی در تعریف امت واحده اسلامی اظهار داشت: امت واحده اسلامی به این معنا نیست که حدود جغرافیایی کشورها برداشته شود و دولت ها از بین برود. هرچند که این، یک آرمان مطلوب است. بلکه مفهوم امت واحده اسلامی این است که طرحی ارائه دهیم که مانند اتحادیه اروپا، همه کشورهای اسلامی سراسر جهان در عرصه اقتصاد، فرهنگ، سیاست، تجارت و ... برنامه هایی طراحی کنند تا به یک امت واحده دست یابیم.
 
وی در پایان تأکید کرد: آنچه ما بدان دعوت می کنیم یک طرح و ایده ممکن و دست یافتنی است لذا از همه شرکت کنندگان در این اجلاس درخواست داریم که برای دستیابی به این ایده طرح های خود را ارائه نمایند.
 
تهیه و تنظیم خبر: فرشته صدیقی


کد مطلب: 288007

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/288007/آیت-الله-اراکی-وجود-گفتمان-وحدت-گرایی-سراسر-جهان-نتیجه-تلاش-های-فعالان-تقریبی

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com