کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تبیین فعالیت های معاونت ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از سوی حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی

تنا - اختصاصی

16 مرداد 1396 ساعت 18:18

حجت الاسلام و المسلمین سید حامد علم الهدی معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ضمن حضور در خبرگزاری تقریب، در نشستی تحلیلی به تبیین فعالیتهای این معاونت پرداخت.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، مشروح این نشست که چندی پیش برگزار شد، در ذیل آمده است:
 
مجری : اگر بخواهیم مهمترین اقدامات یک سال گذشته معاونت ایران مجمع را برشماریم، کدامیک از فعالیت ها را  باید در این دسته قرار دهیم؟
 
حجت الاسلام علم الهدی: در پاسخ به این سوال، ابتدا باید بدانیم که در «معاونت ایران» بصورت عمده، دو نوع فعالیت صورت می گیرد:
یک نوع فعالیتی است که ما از آن تعبیر می کنیم به فعالیت روزانه، به این معنا که بصورت روزانه، خود بنده و نیروهایی که درمعاونت هستند، اگر برنامه ریزی از قبل نداشته باشیم به صورت طبیعی مراجعاتی از سراسر کشور بخصوص اهل سنت و بعضاً از خود  تهران داریم؛ 
 
از آنجایی که مجمع جهانی تقریب و بخصوص معاونت ایران در تهران، به عنوان مأمن و خانه دوم اهل سنت محسوب می شود، ما به صورت روزانه مراجعانی داریم از برادران و خواهران اهل سنت، علما و قشرهای مختلف که این ها  احیاناً مشکلی دارند در ادارات و نهادهای دیگر و مراجعه کردند و جواب مثبت نگرفتند؛ جایی برای پناه بردن و رجوع ندارند، جز معاونت ایران؛  براساس آن آشنایی و قرابت و نزدیکی که با این دوستان داریم معمولاً مراجعات به این صورت هست، حالا قوه قضائیه ای هست، دادگاهی است، یا در استان خودشان، مشکلی در شهرداری دارند یا در خیلی از نهادهای دیگر، می آیند از ما تقاضا می کنند، برای آن ها نامه ای تنظیم می کنیم و کارشان بررسی می شود، کارشناسان ما بررسی می کنند. اگر امکان مؤثر بودن ما وجود داشته باشد، از باب توصیه به تقوا و توصیه به خیر، سعی می کنیم که کار این عزیزان را راه بیاندازیم . این یک کار روتین و روزانه ما هست.
 
اما کارهایی که به عنوان فعالیت، ازش نام می بریم در حقیقت، در امور ایران در هشت سرفصل، خلاصه شده؛ یک بخش، بخش همایش ها هست، یک بخش، بخش اردوهای فرهنگی، سفرهای کارشناسی که خودمان و کارشناسان ما دارند به مناطق،  بخش دیگر اعزام مبلغین است در مناسبت های مختلف، مناسبت هایی که درطول سال هست، چه مناسبت های ملی و کشوری و چه مناسبت های مذهبی که طبعاً حضور در نمازهای جمعه، یک بخش عمده ای از آن است که ارتباط می گیریم.
 
و شاید برای خیلی ها جالب باشد که یکی از این فعالیت ها، اصلاح ذات البین و صلح است.  ما در بعضی از مناطق گاهی مشکلاتی بین طوایف هست، که مطلع می شویم.  یا تقاضا می کنند و دعوت می کنند که اگر شما بیایید و پادرمیانی بکنید، مسئله و مشکل حل می شود و نیازی به شکایت و دادگاه و قاضی و محکمه نیست.
 
در خیلی از موارد در حقیقت دفاتری که در استان ها هستند، تحت عنوان دفاتر نمایندگی رهبری در امور اهل سنت یا مراکز بزرگ اسلامی کشور این ها نقش نمایندگی های مجمع را ایفا می کنند؛ حالا از طریق دفاتر ما مطلع می شویم و حضور پیدا می کنیم. 
 
در بین استان ها، خصوصا استان سیستان و بلوچستان واحدی و اداره ای را تحت عنوان قبائل و طوائف داریم که خیلی نقش مهمی دارد؛ حتی در مواردی زیادی از قتل ها و گروگانگیری هایی که در منطقه اتفاق افتاده،  وارد عمل می شود و با ریش سفید های آن ها تماس می گیرد و گاهی از بزرگان اهل سنت پادر میانی می کنند و تا حال خیلی از مشکلات عدیده ای را توانستند حل بکنند حالا این ها به عنوان فعالیت های معاونت محسوب می شود.
 
در سال گذشته حضرت آیت الله اراکی تصمیم گرفتند که در استان ها، مجمع دفاتری را هم ایجاد بکند. اگرچه به خاطر مسئله بودجه هنوز تحقق این امر  برای ما امکان ندارد، ولی این حرکت را شروع کردیم که در همان سیستان و بلوچستان نماینده تقریب را حاج آقا حکم زدند، و معرفی کردیم و فعالیت های خوبی را داریم آغاز می کنیم.
 
یک سلسله فعالیت هایی هست که معاونت ایران به صورت مشارکتی انجام می دهد به این معنا که ما الان در همین دهه کرامت، بنیاد امام هشتم (ع) در مشهد جشنواره ای دارد که بودجه از آن هاست در حقیقت، برنامه را قرار است این عزیزان اجرا بکنند، ولی تقاضا می کنند که آن بخش اهل سنت را ما با آنها مشارکت کنیم،  هم مهمان خارجی برایشان دعوت کردیم و هم از میهمان های داخلی تا سقف سی تا چهل نفر، از استان های مختلف دعوت کردیم که در مشهد حضور پیدا کردند و بخشی از اجرای این جشن ها به دست معاونت ایران بود؛ کارهایی است که بصورت مشارکتی با نهادهای همسو انجام می شود. ما با داشتن تقریباً شش نفر عضو فکر می کنم در طول سال، فعالیت های خوبی را در این بخش انجام می دهیم.    
  
 
مجری : جنابعالی در یکسال گذشته سفر های مختلفی به مناطق سنی نشین کشور داشته اید. از دیدگاه شما برای تعامل بیشتر  با اهل سنت کشور، چه کوشش هایی صورت گرفته و چه کوشش های دیگری باید صورت بگیرد؟
 
حجت الاسلام علم الهدی: مطالبات اهل سنت به عنوان شهروندان ایرانی که قابل توجه هستند، مطابق قانون اساسی تعریف شده. تجربه ما نشان داده که در این مدت طولانی که در کنار این عزیزان بودیم، خیلی از این بزرگواران از ما فقط احترام و صداقت طلب می کنند و بحمدالله ما در معاونت ایران، این توفیق را داشتیم که امروز معاونت ایران مجمع جهانی تقریب در میان اهل سنت ایران خوشنام است و با نام نیکو از آن نام می برند. من فکر می کنم این موضوع  مرهون برخورد صادقانه کارشناسان ما و دوستان ما در این معاونت با این جریان بوده است .
 
ما در خیلی از موارد اگر نتوانستیم مشکل آن ها را حل بکنیم، حداقل گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات آن ها داشتیم،  همراهی کردیم، در خیلی از قسمت ها فعالیت هم کردیم.  خب ادعا نمی کنیم که همه این فعالیت ها موفق بوده یا همیشه به مقصود رسیدیم،  ولی این صداقت را از ما می بینند، مورد اعتماد آن ها قرار می گیریم.
 
من به خیلی از دوستان خودمان که می آیند برای اینکه تجربیاتی دراین زمینه کسب کنند، معمولا دوستان معاونت فرهنگی و دوستانی که احیاناً جدید الورود هستند از نهادهای همسو،  وقتی که در مشاوره آن ها قرار می گیریم، عرض می کنم که : این اعتمادی که ما امروز به دست آوردیم، یک شَبه نبوده؛ یک روزه نبوده، مدت طولانی ارتباط و رابطه با برادران اهل سنت،  در مناطق مختلف که خود این ها هم باز باهم ارتباط دارند، تماس می گیرند، از هم سؤال می کنند؛ این موجب شده که امروز مجمع،  این جایگاه  را در دل آن ها پیدا کند و آن ها اعتماد کنند که هم بیایند مشکلاتشان را به ما بیان می کنند و هم اینکه یک نوع صداقت و رابطه عاطفی هم بین ما هم وجود دارد.
    
در یک سال گذشته من تقریبا به تمام استان های مرزی و اگر همه شهرستان ها را نتوانستم بروم به خیلی از شهرستان های آن ها سفر داشتیم،  خصوصاً یکی از پدیده هایی که در طول یک سال گذشته ما با آن درگیر بودیم، مسئله انتخابات بود. حضور فعال اهل سنتِ داخل کشور، نه تنها در انتخابات گذشته، بلکه در طول این سالیان عموماً، در تمام مراسم های ملی، مذهبی ما از راهپیمایی گرفته از جشن های دهه فجر، و همینطور انتخابات که در حقیقت یک حق و حقوقی است برای ملت ایران، حضورشان، یک حضور فعال است، حضور بالای 80  تا 90 درصد ، در این جریان هست.
 
در انتخابات ریاست جمهوری، تقریباً به همین صورت بود. در انتخابات شوراها که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود، به همین صورت فعال بود،  نتایجی که از صندوق ها بیرون آمد این امر را اثبات می کند که این ها از حق رأی خود استفاده کردند. شما می دانید که اگر در یک کشوری مردم به این صورت فعال شرکت می کنند این نشانه این است که مردم علاقه دارند، قبول دارند حکومت و نظام را  و دنبال تعیین سرنوشت خودشان هستند؛ یعنی بدبین نیستند. ممکن است گلایه هایی داشته باشند، این طبیعی است، مخصوص اهل سنت نیست، ممکن است اقوام ما ، برادران مختلف ما در قسمت ها، یک سری گلایه هایی، یک سری مطالباتی داشته باشند. البته ماهم سعی کردیم این ها را تعدیل کنیم، توجیه کنیم. حالا این را باید مسالمت آمیز با گفتگو ، پیش بریم، قدم به قدم و الحمدالله در این زمینه هم موفق بودیم. کوشش هایی که صورت گرفته، عمدتاً در این زمینه ها بوده که موفق بوده است . 
 
     
 مجری : در خصوص ایجاد الفت میان شیعه و سنی و تقویت نگاه های مثبت به یکدیگر چه تلاش هایی صورت گرفته است؟

حجت الاسلام علم الهدی:
باید بدانیم که در داخل کشور، از لحاظ مسئله تقریب، مردم از ما جلوتر هستند. یعنی قشرهای مختلف مردم، ازدواج  بینشان هست، یعنی بین اهل سنت و شیعه ؛ تجارت هست؛ تعامل خیلی خوبی باهم دارند، رفت و آمد به منازل یکدیگر، خصوصا در مناطق سنی نشین، در بین علمای شیعه و سنی هم به برکت انقلاب اسلامی.  چون قبل از پیروزی انقلاب اسلامی واقعا این ارتباط وسیع و وثیق نبوده، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما در مناسبت های مختلف، در مساجد اهل سنت یا همینطور برادران اهل سنت در محافل شیعی حتی بعضاً در مراسم های جشن.  خیلی سراغ مراسم های عزاداری نرویم، شاید آنجا کمی کم رنگ باشد. آنهم طبق عقاید و افکار خودشان، ولی احترام می گذارند، مشارکت دارند، حضور دارند در مراسم دهه عاشورا در خیلی از مناطق به رسم خود اهل سنت جلسات تلاوت قرآن، تشکیل می شود؛
 
در بعضی از مناطق طبق رسومات خودشان نذوراتی دارند اما اینکه شما تصور کنید، دسته سینه زنی ای باشد، نه این نیست واقعیت نداره در میان آن ها مرسوم نبوده و نیست، ماهم چنین انتظاری از آن ها نداریم، لذا مناطق یک مقدار شاید با هم متفاوتند.
 
اگر بخواهم نام ببرم یکی از مناطق الگوی ما که اصلاً شما اهل سنت و شیعه را نمی توانید از هم تشخیص بدهید، منطقه گیلان و تالش است، درفاصله اسلامشهر تا آستارا، که مرکزیت تالش است؛ در اینجا شاید 50درصد اهالی منطقه اهل سنت هستند، اینقدر ازدواج و اختلاط بین شیعه و سنی عمیق هست که شما وارد منزلی می شوید، می بینید پدر خانواده اگر اهل سنت هست دو تا بچه ها سنی هستند؛ مادر خانواده شیعه است دوتا بچه ها شیعه هستند، داماد شیعه است عروس سنی. خیلی راحت زندگی می کنند و بحمدالله مشکلاتی از این جهت ندارند؛
 
معمولا مشکل وقتی به وجود می آید که از بیرون، از خارج، دستی می آید و دخالت می کند. چنانکه این جریان های تکفیری بی تأثیر نبوده ، در واقع اثر گذار هست. کتاب ها، احیاناً و تبلیغاتی که از رسانه های بیگانه منتشر می شود.  ولی در عین حال آن ها از نظر عاطفی یا نسبی با همدیگر نزدیک هستند که این تبلیغات تأثیر منفی نداشته.

گاهی بعضی از مبلغین به منطقه،  آشنا نیستند چون مبلغینی که برای مناطق مختلف هست یک تعریف خاصی دارد و یک افراد خاصی که آگاه به منطقه باشند حضور پیدا می کنند و نحوه و کیفیت تبلیغ هم فرق می کند، ما مبلغینی را تربیت می کنیم، ویژه مناطق اهل سنت، ما مبلغینی را داریم که بتوانند در نماز جمعه اهل سنت از دیدگاه های آن ها سخن بگویند؛ درحالی که از قران وروایات استفاده می کند سخنان تند و سخنان ناراحت کننده ای بیان نکند گاهی یک مبلغ ناآشنایی وارد منطقه می شود و این مشکل ساز می شود.
 
بدون مشکل  نبوده مناطق ما،  ولی مشکلات هم در آن حّدی نیست که لازم باشد ما مثلاً در رسانه ها و درجایی طرح بشود، دشمن خارجی ما خیلی سعی کرده در طول این سال ها، چهره ای را از اهل سنت ایران نشان بدهد که این ها اقلیتی هستند مهجور، اقلیتی هستند که به آن ها ظلم شده، حقوقشان نادیده گرفته شده ، یک اقلیتی هستند که حتی در مسایل دینی شان تحت فشارند.ولیکن واقعیت این نیست، ما تا آنجا که توانستیم با تصویر و با استفاده از خود این عزیزان که:  بیایید پشت میکروفون قرار بگیرید وشما توضیح بدهید؛
 
 اما در سفرهای خارجی که داشتیم یکی از سوالات میهمانان خارجی ما و یا افرادی که در خارج کشور با آن ها برخورد کردیم این بوده که وضع اهل سنت شما چطور است؟ آنجا نماز جماعت دارند؟ یا مدرسه علمیه دارند؟ ...
 
این تعداد مدارس علمیه و رشدی که فقط در یک استان سیستان و بلوچستان داشته و تعداد نمازهای جمعه ای که داریم از تعداد نمازهای جمعه کل کشور بیشتر است و برادران اهل سنت ما در سیستان و بلوچستان تعداد نماز های جمعه شان از تعداد تمام نماز های  جمعه شیعیان در کشور بیشتراست.  ما بالاتر از 600  نماز جمعه فقط در یک استان داریم و آزاد هستند در برگزاری مراسمشان ، در نماز تراویح شان در ماه رمضان، در همه مناسبات مذهبی شان آزادند با کمال رفاه و آزادی.
 
حتی در تهران که گاهی عنوان می شود که اهل سنت جایی ندارند؛ این غیر واقعی است. در تهران امروز ما فاصله دماوند تا شهریار ، یعنی در تهران و حومه اش، ما حدود 17 نماز جمعه اهل سنت داریم به صورت متعدد و در مکان های مختلف که خود این ها گاهی مصلی اجاره کردند، یا ابتیاع کردند و نمازشان را و عبادتشان را بجا می آورند و کسی مزاحم این ها نیست.
 
اما اینکه دشمن می آید روی این مسئله تبلیغات می کند، این طبیعی است، دشمن کارش دشمنی است، این ماهستیم که باید برای توجیه افکار عمومی و تبیین حقایق و واقعیت ها بیشتر از این تلاش بکنیم؛ فیلم های کوتاه و بلندی در این زمینه ساخته شده ، اما فکر می کنیم کافی نبوده، چون هنوز هم این حقیقت و این سوال باقی است و هنوز هم به ما مراجعه می کنند.

مجری: کدام یک از  همایش ها، گردهمایی ها، نشست ها، جشنواره ها و مسابقات قرانی یک سال گذشته، مورد استقبال بیشتر قرار گرفته و تأثیرات قابل ملاحظه ای برجای گذاشته است ؟

حجت الاسلام علم الهدی:
ما در « معاونت ایران » وقتی ارزیابی می کنیم،  در بین این نمونه کارهای فرهنگی، آن اقدامی که حتی بیش از همایش ها تأثیر دارد، اردوهای فرهنگی است.
 
 یک خصوصیتی در اردوها هست که مرتبط با سفر است،  ما در این سال های اخیر، اردوهای متعددی داشتیم بخصوص از معلمین و فرهنگیان، در واقع یک سری دوره های فشرده ای در قم و مشهد برگزار می کردیم. 
 
ما حتی اردوهای خارج از کشور داشتیم، «معاونت ایران» موفق شده 7 اردو   به صورت مختلط یعنی هم از شیعیان و هم از اهل سنت، هر اردو  به تعداد 50 تا 60 نفر  در کشورهای سوریه، لبنان بعضاً ترکیه با تعدادی کمتر برگزار کند. در سال گذشته هم موفق شدیم یک سفر به عتبات برای برادران اهل سنت ترتیب بدهیم که این هم بسیار مورد توجه و درخواست است در مناطق، و سفر عتبات ما هم فقط زیارت ائمه معصومین نبوده، ما در بغداد زیارت عبدالقادرگیلانی و امام اعظم اهل سنت که ابوحنیفه باشد، داشتیم. این گونه سفرها برای آن ها خیلی جلوه دارد، مورد توجه است.

حتی مفتی بغداد یک شب ضیافت داد و از  گروه ما استقبال کرد. این اقدام خیلی آثار ماندگاری دارد، شما ببینید یک همایش ممکنه دریک روز  یا در یک نصف روز برگزار شود، شرکت کنندگان در این همایش که حضور پیدا می کنند، چندتا سخنرانی گوش می کنند یا در جریان مقالاتی که قرائت می شود قرار می گیرند، این ماندگار نیست، حرف هایی را می شنوند ولی زود فراموش می کنند،  هزینه همایش ها هم با هزینه های جانبی نسبتاً زیاد هست: هتل، پذیرایی، ایاب و ذهاب، اما اردوها با هزینه ای که دارد تصور و برداشت ما اینست که اردوها تأثیر ماندگارتری دارد، خاطرش باقی هست و اثراتش بیشتر است، لذا در ارزیابی بین این دو دسته کار فرهنگی، ما همیشه ترجیح را به اردوها می دهیم. ولی در عین حال، همایش های منطقه ای را داریم خیلی همایش ها را ضرورتی نیست که مجمع برگزار کند، خود استان برگزار می کند، همکاری با سازمان تبلیغات هست، همکاری با دفاتر نمایندگی رهبری هست، این ها الحمدلله، بودجه هایشان مستقل شده و افزایش پیدا کرده نسبت به سال های قبل، خیلی از همایش ها و مناسبت ها چه در هفته وحدت، چه در دهه فجر و در مجموع مناسبت هایی که در طول سال هست، خودشان برگزار کننده اند، ما در تهران برای آن ها، سخنران اعزام می کنیم . یا حضور پیدا می کنیم.

سال گذشته ما به دستور حضرت آیت الله اراکی، قافله ای که داشتیم تقریباً در همان ایّام اربعین بود؛ چون مراسم اربعین در حال حاضر در یک روز برگزار نمی شود، یک حرکت راهپیمایی هست که حدود دو هفته برگزارمی شود. حالا بعضی ها قبل از اربعین و بعضی بعد از اربعین که،  پیک جمعیت دور و بر  اربعین هست که حضور دشوار است، ما سعی کردیم در فاصله همان هفت، هشت ده روز مانده به اربعین این حرکت را انجام بدهیم.  گروه های دیگری هم تشکیل شد و ما تعدادی که در توانمان بود،  همراه باخودمون در آن راهپیمایی حضور پیدا کردیم، زیارت امیرالمومنین در نجف، و زیارت امام حسین در کربلا، عزیزان از اهل سنت که همراه ما بودند سال اولی بود که می آمدند، ماهم نگران بودیم که در فشارجمعیت اذیت شوند، سعی کردیم که اسباب استراحتشان را فراهم کنیم، فکر می کنم که خیلی مورد استقبال آنها قرار گرفت، خود آنها می گفتند که با این سفر، راه پای ما باز خواهد شد که بعد خانواده هایمان را به این سفر بیاوریم، ما در سال های آینده پیش بینی می کنیم که کاروان هایی شبیه کاروان های شیعه، کاروان هایی از اهل سنت تشکیل بشه با مدیریت برادران اهل سنت، راهکار این امر هم  با «شمسا» و سازمان حج و زیارت است که باید تنظیم کنند، به همان شکلی که عرض کردم یعنی فقط زیارت کربلا و نجف نباشد،  ما حداقل، دو روز حضورمان در بغداد بود و خوب، ائمه بزرگ آنها نیز در بغداد دفن هستند باید به زیارت آنها هم برویم.      
 
 
مجری: در فاصله زمانی یاد شده، کدام عوامل درون  سازمانی یا کدام عوامل محیطی، در پیشبرد وتحقق اهداف مجمع نقش بیشتری داشته است ؟
 
حجت الاسلام علم الهدی:  یک وقت هایی، بعضی از دوستان خبرنگار درکنفرانس وحدت، از ما سوال می کنند که: شما چقدر در مسیر وحدت، به اهداف خودتان رسیدید؟ در برگزاری این سمینارهایی که بین المللی هم هست، (هرساله قریب 30 یا بیش از 30 از این نوع سمینارها را برگزار می کنیم) پاسخ ما این است که ما یک شاقول یا متری برای اندازه گیری نداریم، که بخواهیم به شما ارائه کنیم، مسئله وحدت و تقریب در حقیقت یک جنگ فرهنگی است، در بعضی از موارد ما پیشروی کردیم در بعضی از موارد دشمن،
  
میدانید که جریان تکفیری داعش به اصل و بنیان اسلام ضربه زد،  مسئله اسلام هراسی اصلاً از اینجا به وجود آمد، که چهره مسلمان ها و چهره اسلام را در دنیا بد معرفی کرد این حرکت تند داعشی بود، این درحالی است که اسلام دین رحمت است، دین صلح و صفا و محبت است هرگز دین خشونت نیست،  اما این ها یک چهره خشنی را از اسلام معرفی کردند و متأسفانه مرتب آیات جهاد را می خواندند، اما ما حتی در جهاد، توصیه هایی داریم از رهبران دینی که در جهاد هم شما حق ندارید، درختی را قطع کنید، حق ندارید پیرمرد و پیرزنی را به قتل برسانید، حتی زخمی های دشمن را به قتل نرسانید، حق تعرض به اسرا را ندارید، اینقدر اسلام توصیه به رحمت می کند حتی در جهاد و میدان جنگ، و میدانیم در میدان های غیر جنگ اصلاً دین ما، دین سازش است دین گفتگو و محبت است.
 
   الحمدلله که با پیروزی رزمندگان اسلام، در جبهه های سوریه و عراق، دست این ها کوتاه شد، اما این تفکر غلط داعشی هنوز هست، باید با آن مبارزه شود،  باید برای مقابله با آن یک کار فرهنگی وسیع و طولانی صورت بگیرد، حرکت هایی هم در این زمینه انجام شده،  ولی این تفکر جهادی است که بعضی از چهره ها و بعضی از افکار تند و اشخاصی که بالاخره این را می پسندند در اهل سنت و در شیعه وجود دارد با این باید خیلی در درازمدت مبارزه بشود،
 
یکی از عواملی که شاید کار ما را کند کرده، مسئله کاهش بودجه بوده.  بودجه های فرهنگی در این سال های اخیر به شدت کاهش پیدا کرد،  و طبعاً ماهم در مجمع التقریب از این مسئله مستثنی نبودیم قبلا دستمان بازتر بود، برای اجرای برنامه ها، اما مردم  ما پای کار هستند و اگر بودجه ای نداشته باشیم اگر در مناطق حضور پیدا کنیم،  مردم را داریم و جبهه مردمی برای ما پشتوانه خیلی بزرگی است.
 


کد مطلب: 278497

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/interview/278497/تبیین-فعالیت-های-معاونت-ایران-مجمع-جهانی-تقریب-مذاهب-اسلامی-سوی-حجت-الاسلام-المسلمین-علم-الهدی

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com