کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نام گذاری سال و انتظارات مردم برای حل مشکلات اقتصادی

2 فروردين 1395 ساعت 21:13

انتظار آحاد مردم آن است که دستگاه های دولتی به ادای وظایف خود در این زمینه که وظایفی قانونی است، با جدیت تمام عمل کنند و چشم انداز امیدوار کننده ای را در افق اقتصادی کشور ترسیم نمایند.




نام گذاری سال و انتظارات  مردم برای حل مشکلات اقتصادی


    پیام نوروزی امسال مقام معظم رهبری، با نام گذاری سال جدید، جهت گیری کلی فعالیت های این سال را مشخص ساخت و ضمن تشریح ضروری ترین و حیاتی ترین اقدامات سالانه کشور، مسیری راکه باید برای برآورده کردن اساسی ترین نیازهای مردم و حل وفصل مشکلات آن ها پیمود، مشخص ساخت.


  در این پیام، مقام معظم رهبری فرمودند: « آنچه که من به عنوان شعارِ امسال انتخاب می کنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». این، راه و جاده‌ی مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم.»

     در تبیین نام گذاری امسال و تشریح علل و نتایج آن، نیازی به مباحث پیچیده سیاسی و افتصادی نیست. زیرا،  مفهوم و معنای «اقتصاد مقاومتی»، بعداز گذشت دوسال از زمان ابلاغ آن به دولت( 29 بهمن 92)، برای مسئولان و دست اندرکاران و همچنین بسیاری از آحاد مردم آشکار شده است.


   از طرف دیگر، دو واژه بکار رفته دراین نام گذاری، یعنی «اقدام» و «عمل» نیز، واژه هایی نیستند که نیازی  به تشریح و توصیف داشته باشند؛ چرا که علاوه بر گفتارها و نوشته های رسانه ای،  شخص رئیس جمهور و بسیاری از اعضای کابینه هم طی دوسال گذشته، بارها طی سخنرانی ها و مصاحبه های خود در خصوص ضرورت اجرای برنامه های« اقتصاد مقاومتی» سخن گفته و  بر ضرورت بکارگیری سیاست های مربوط به آن، تاکید کرده اند.


     سیاست های اقتصاد مقاومتی در نیمه دوم سال 1392در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و مقام معظم رهبری به هنگام ابلاغ آن در تاریخ 29 بهمن 1392، بر ضرورت تعجیل در اجرای آن تاکید کردند. ایشان در مقدمه این سیاست ها تصریح فرمودند که :

   « لازم است قوای کشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص، اقدام به اجرای آن کنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند تا به فضل الهی حماسه‌ اقتصادی ملت بزرگ ایران نیز همچون حماسه سیاسی در برابر چشم جهانیان رخ نماید.»


به هرترتیب اینک در ابتدای سال 95 ، مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود به ضرورت هایی اشاره می کنند که سبب نام گذاری و یا به عبارت بهتر انتخاب شعار امسال شده است. ایشان درخصوص این ضرورت ها و الزامات می فرمایند:

   « به گمان من مسئله‌ی اقتصاد در اولویت اول است. یعنی وقتی انسان نگاه میکند، در میان مسائل اولویت‌دار، از همه فوری‌تر و نزدیکتر، مسئله‌ی اقتصاد است. اگر به توفیق الهی، هم ملت و هم دولت و مسئولان گوناگون، بتوانند در مسئله‌ی اقتصاد کارهای درست و بجا و متقن را انجام دهند، امید این هست که در مسائل دیگر، مثل مسائل اجتماعی، مثل آسیبهای اجتماعی، مثل مسائل اخلاقی، مثل مسائل فرهنگی هم تأثیرگذار باشند.»  


      این جملات نشان می دهد که مقام معظم رهبری از یک طرف و به درستی، حل و فصل اساسی و زیربنایی مشکلات اقتصادی را ضروری ترین مسئله کنونی کشور می دانند و از طرف دیگر بنا به نگرش های کارشناسانه، بر این اعتقادند که حل و فصل بسیاری دیگر از مشکلات غیر اقتصادی مردم نیز در گرو از میان رفتن مشکلات اقتصادی قرار دارد.


     بنابراین و با توجه به این که شرایط داخلی و خارجی بسیار مناسبی نیز برای اقدام و عمل در جهت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی پدید آمده ، انتظار آحاد مردم آن است که دستگاه های دولتی به ادای وظایف خود در این زمینه (که وظایفی قانونی است) با جدیت تمام عمل کنند و چشم انداز امیدوار کننده ای را در افق اقتصادی کشور ترسیم نمایند.


 


کد مطلب: 225431

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/note/225431/نام-گذاری-سال-انتظارات-مردم-حل-مشکلات-اقتصادی

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com