کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قاسمی:

امروز تروریسم تبدیل به سوژه ای برای تجارت شده است/ افغانستان هیچ راه حل نظامی ندارد

20 شهريور 1396 ساعت 14:38

سخنگوی وزارت خارجه، در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق و درخواست بارزانی از ایران گفت: ما علاقه‌مند هستیم که مذاکرات بین اربیل و بغداد ادامه یابد و به نتایج مثبتی برسد.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن محکوم کردن جنایات میانمار و ابراز همدردی با قربانیان توفان آمریکا و زلزله مکزیک، درباره سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران گفت: وی وارد تهران شده و مذاکرات خود را با همتای ایرانی دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: موضوعات متعددی برای مذاکرات است که مسائل سیاسی و امنیتی و اقتصادی را شامل می‌شود؛ این سنت است که وزرای خارجه جدید پاکستان در اولین سفر خود به ایران می‌آیند، تا موارد مورد علاقه دو طرف را بررسی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن به ایران و درخواست از ایران برای موضع گیری درباره کره شمالی گفت: این سفر قبلا هم در این سطح بوده و سفر وزیر خارجه ایران به توکیو را داشتیم؛ تبادل افکار بین ایران و ژاپن وجود داشته است، بحث کره شمالی و بحران شبه جزیره کره توسط دو طرف مورد رایزنی قرار گرفته، اما خواسته مشخص ژاپن در این خصوص را اطلاعی ندارم.

قاسمی ادامه داد: آنچه رسانه ها بدان اشاره کردند، پیرامون همکاری ایران و کره شمالی گفتاری نسنجیده و دور از واقعیت است؛ مواضع ما پیرامون تسلیحات هسته ای روشن است و جدید نبوده است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ادعای نشریات غربی در همکاری ایران و کره شمالی در ساخت بمب هسته ای گفت: این حرف بی ربط و بی جایی است که قابل اعتنا نیست.

قاسمی در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق و درخواست بارزانی از ایران گفت: ما علاقه‌مند هستیم که مذاکرات بین اربیل و بغداد ادامه یابد و به نتایج مثبتی برسد؛ مواضع ایران در خصوص عراق و حاکمیت این کشور و همه پرسی را اعلام کرده ایم؛ امیدواریم درایت مسئولان عراقی کمک کند که وضعیت پیچیده این منطقه بیش از این پیچیده نشود.

وی درباره ادعاهای عربستان علیه ایران اظهار داشت: بحث ایران هراسی جدید نیست و یک حربه نخ نمای از دور خارج شده است که از سوی آمریکا و برخی کشورهای منطقه دنبال می‌شود؛حضور و نفوذ ایران در منطقه اکتسابی و طبیعی است، آنچه در محیط پیرامونی ایران وجود دارد، تمدنی و فرهنگی است.

قاسمی در خصوص اظهارات "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی درباره خروج آمریکا از برجام و ادامه آن گفت: برجام یک توافق دو جانبه نیست بلکه یک تفاهم چند جانبه است که با قطعنامه شورای امنیت مورد تأیید سازمان ملل است؛ بقای برجام منوط به اجرای تعهدات همه طرفین است و در صورتی که کشوری از اجرای تعهدات خود کوتاهی کند، باید تاوان و بهای سنگین عدم اجرای تعهدات خود را پرداخت کند؛ ایران آغاز کننده نقض بوجام نخواهد بود، البته در مقابل نقض برجام عکس العمل های لازم را خواهد داشت و آن را تحمل نخواهد کرد؛ برجام مکانیسم، ضوابط و موضوعیت خود را دارد و هر گونه اقدامی که مغایر با برجام باشد ما موضوع را در هیأت عالی نظارت بر برجام پیگیری خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه در خصوص اظهارات ضد ایرانی ترامپ درباره برجام اظهار داشت:ما منتظر خواهیم بود و رصد خواهیم کرد و اقدام مقتضی از سوی هیأت نظارت بر برجام اتخاذ خواهد شد؛ اتهام تروریسم به جمهوری اسلامی بحث جدیدی نیست و تصور می کنند همه موضوعات از جمله تروریسم را می‌توان به عنوان یک کالای تجاری قلمداد کرد و با اتهام تروریسم از کشورهای منطقه امتیاز گرفت. امروز به جای برخورد جدی با تروریسم شاهد هستیم که تروریسم تبدیل به یک سوژه برای تجارت شده و ایران که در سطح نخست مبارزه با تروریسم بهای سنگینی داده، متهم به حمایت از آن می‌شود؛ اما جای شگفتی ندارد، چون افراد کنونی دولت آمریکا در کمپین‌های خود دولتمردان گذشته را به ایجاد گروه‌های ترویستی نظیر القاعده متهم می‌کردند.

وی در خصوص تغییرات وزرات خارجه و معاونتها گفت: تغییرات بنیادی و اساسی است که در دهه های گذشته بی سابقه است و با توجه به ضروریتها و نیازهای کشور دنبال می‌شود؛ بعد از امضای این موضوع از سوی سازمان استخدامی کشور در حال اجرای مراحل عملی شدن آن هستیم که تا مهر ماه به سامان می‌رسد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: بخش دیگر چارت تکمیل شده و به سازمان امور استخدامی رفته و به زودی تصویب می‌شود؛ بحث معاونت دیپلماسی اقتصادی موضوع مهمی است که بر اساس اقتصاد مقاومتی طراحی شده و امیدواریم با برقراری این معاونت بتوانیم گامهای بیشتری را برای راهیابی به بازارهای جهانی فراهم کنیم،  معاونتهای منطقه ای از میان خواهند رفت و ما یک معاونت سیاسی و یک معاونت دیپلماسی اقتصادی خواهیم داشت و ادارات کل اختیارات بیشتری خواهند یافت.

قاسمی در خصوص سفر زوار ایرانی به عراق گفت: از مدتها پیش ستاد اربعین در وزارت خارجه تشکیل شده و برنامه ریزی های لازم برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم مورد پیگرد قرار داده و امیدواریم امسال بتوانیم با تسهیلات بیشتر در خدمت زوار ایرانی باشیم.

وی درباره نشست آستانه 6 گفت: این نشست باید مصوبات نشست قبلی را مورد پیگرد قرار دهد و مباحث باقی مانده از اجلاس قبلی نهایی شود و مرزها و نیروهای لازم برای نقاط کاهش تنش مشخص شوند.

سخنگو درباره تعطیلی مدارس ایران در امارات گفت: این موضوع سیاسی نیست؛ یک موضوع نسبتا قدیمی است؛ دو سال است که با توجه به قوانین داخلی ابوظبی و شارجه، برخی موضوعات فنی بین این مدارس با مقامات اماراتی وجود داشته اعم از ساختمان، مدیریت و کتابهای درسی که امیدوارم با توجه به مذاکراتی که وجود داشته است، طرفین ظرف چند ماه آینده تفاهم لازم را داشته باشند.

وی در خصوص دیدار اردوغان و روحانی گفت: همکاری های ایران و ترکیه از یک روند صعودی پیروی کرده است و این فضای جدید با توجه به شرایط منطقه و بین المللی ایجاد شده که بتوانیم اقدامات بهینه و بهتر را در جهت ثبات و آرامش منطقه داشته باشیم؛ در آینده شاهد تبادل هیأتهای دیگری خواهیم بود و این روند با قوت ادامه دارد؛ امیدوارم در آستانه 6 و پس از آن نیز، دو دولت همکاری هایی را در شرایط خاص منطقه داشته باشند.

قاسمی درباره راهبرد جدید آمریکا در افغانستان گفت: در دیدارهای منطقه ای ما و به خصوص سفر وزیر خارجه پاکستان درباره مسائل مورد علاقه دو کشور تبادل نظر خواهیم داشت؛ افغانستان هیچ راه حل نظامی ندارد و باید برای افغانستان با ثبات و ارام تلاش کرد.

وی افزود:حضور قدرتهای فرامنطقه ای نشان داده که نهایتا وضعیت افغانستان بحرانی تر می‌شود؛ آنانی که علاقه‌مند به آینده افغانستان هستند باید دخالت بی جای خود را کاهش دهند و اجازه دهند مردم افغانستان با رایزنی سرنوشت خود را تعیین کنند.

وی در خصوص بحران میانمار نیز گفت: ما رابطه سیاسی داریم، سفارتخانه نداریم، سفارت ما در تایلند اکردیته است؛ با شدت گرفتن بحران در میانمار سفارت ما تلاشهای خود را آغاز کرد تا مجوز اعزام کمک و هیأت را بگیرد که تا این زمان مجوز صادر نشده که درباره سایر کشورها هم صادق است؛ هماهنگی برای ارسال میزانی از کمکها به بنگلادش است که آوارگان میانماری در آنجا هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اعزام یک هیأت از عربستان به ایران گفت: تاریخی مشخص نشده ولی موضوع پابرجاست و دو هیأت ویزای خود را دریافت کرده‌اند و فکر می‌کنم بعد از اتمام حج این تبادل صورت بگیرد و صرفا برای بازدید از اماکن دیپلماتیک است که در هفته های آینده به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی در خصوص منع حمله رسانه های سعودی به ایران و تکذیب سریع آن گفت: آنچه در رسانه ها مطرح شده رسانه ای است؛ ولی در دنیای سیاست سخنان متضاد و متفاوت بسیار شنیده می‌شود و الزاما نباید همه آنها را جدی گرفت و درباره سخنان وزیر خارجه عربستان، وی دچار خودشیفتگی مجدد شده و درباره موضوع دیگری قصد صحبت داشته و نام ایران را برده است.

قاسمی درباره اظهارت ضد برجامی نیکی هیلی و عدم واکنش نماینده ایران گفت: نمایندگی ایران در نیویورک در دو مورد و نماینده ایران در وین موضع گیری به هنگامی را داشتند.

وی در خصوص رویارویی احتمالی اسرائیل و ایران و تهدیدات رژیم صهیونیستی گفت: سیاستهای اسرائیل در منطقه روشن است که ایران هراسی است و با این سیاستها تنفس می‌کند و همواره ایران هراسی را دنبال می‌کند، تا از خزانه دیگر کشورها بهره مند شود.

سخنگو درباره دیدار روحانی و الهام علی اف گفت: در سفرهای آتی مقامات بین دو کشور رایزنی پیرامون مسائل منطقه دنبال خواهد شد.

قاسمی در خصوص سفر ظریف به آمریکا و نشست وزاری خارجه ایران و 1+5 گفت: این سفر به‌ زودی انجام خواهد شد؛ این سفر در رأس هیات بلند پایه برای شرکت در مجمع عمومی و وزارت خارجه در حال برنامه ریزی است.

قاسمی در خصوص فضا سازیهایی که علیه ایران در دولت ترامپ هر چند ماه یکبار و در موعد امضای برجام صورت می‌گیرد، اظهار داشت: آمریکا در بد عهدی ها و جنگهای روانی خود سعی کرده ایران را از مزایای برجام محروم کند، اما موفقیت چندانی نداشته که شاهد آن روابط ایران و تفاهمنامه های منعقد شده با سایر کشورهای اروپایی و آسیایی است.
 


کد مطلب: 283239

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/283239/امروز-تروریسم-تبدیل-سوژه-تجارت-شده-افغانستان-هیچ-راه-حل-نظامی-ندارد

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com