کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش خشونت علیه مسلمانان

12 تير 1395 ساعت 13:04

گروه‌های فعال حقوق بشر همواره از حمایت نکردن دولت میانمار از مسلمانان روهینگیا که به گفته سازمان ملل یکی از ستمدیده ترین اقلیت‌های دنیا هستند، به شدت انتقاد کرده‌اند.


یانگ هی لی، نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در میانمار، از دولت این کشور خواست تا درباره حملات اخیر به اماکن مذهبی مسلمانان تحقیق کند.  
این مقام سازمان ملل همچنین از عدم تحقیق پلیس میانمار درباره حمله به اماکن مسلمانان در میانمار ابراز نگرانی کرد.
لی پس از بازدیدی 12 روزه از میانمار گفت: «نشانه های خوبی در این زمینه (حفظ امنیت اقلیتها) دریافت نمی شود. دولت میانمار باید نشان دهد که ارتکاب جرم و تحریک به انجام آن علیه اقلیت‎های قومی و مذهبی در این کشور جایی ندارد.»
به گفته این مقام  سازمان ملل، اظهارات نفرت برانگیز، تبعیض، نفرت، خشونت و نابردباری دینی همگی از عوامل نگرانی در میانمار شده اند.
لی ادامه هشدار داد که ادامه خشونتها به افزایش درگیری های قومی دامن می زند و اینکه «لازم است که دولت (میانمار) در این زمینه وارد عمل بشود».
این سخنان در حالی ایراد شد که هفته گذشته نیز گروهی با حمله به یک مسجد در روستایی در مرکز میانمار را ویران کردند.
همچنین بر اساس گزارش پلیس میانمار، افراط‎گرایان بودایی جمعه شب با حمله به مسجدی در استان کاچین واقع در شمال میانمار، آن را به آتش کشیدند.
تین سو، نماینده پارلمان میانمار و از اعضای حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی» که حزب آن سانگ سوچی است، درباره به آتش کشیده شدن این مسجد در شمال این کشور گفت:«ما همواره از طریق گفتکو با طرفین درگیر قصد داریم تا از بروز درگیری های جدی تر جلوگیری کنیم، اما بنظر می رسد کسی نمی تواند آنها را کنترل کند.»
این نماینده مردم منطقه ادامه داد، پلیس با کنترل مسجد مورد حمله از ورود خودرو‎های آتش نشانی به محل آتش سوزی جلوگیری کرد. پلیس تاکنون افرادی را که در آتش سوزی دست داشته اند را دستگیر نکرده است.
یک فرمانده پلیس محلی در گفتگوی تلفنی با رویترز گفت: «ما بر اساس قانون با این موضوع برخورد کردیم، اما برای ادامه کار نیاز به دستور مقامات بالاتر داریم.»
درهمین رابطه فیل رابرتسون، از دیده بان حقوق بشر، درباره اوضاع میانمار گفت: «زمان بیداری دولت میانمار است.»
وی افزود دولت میانمار باید با استفاده از حداکثر مجازات قانونی تعیین شده با خشونت هایی که ریشه مذهبی دارند، مبارزه کند.
تنش های قومی مذهبی در میانمارِ تحت سلطه نظامیان که اکثریت جمعیت آن بودایی هستند از چند دهه گذشته وجود داشته است، اما در سال 2012 به یک درگیری بین بودایی های راخین و اقلیت مسلمان روهینگیا تبدیل شد. این موضوع منجر به درگیری بین مسلمانان و بودایی در سایر نقاط میانمار در سال های 2013 و 2014  شد.
یک میلیون و 300 هزار مسلمان روهینگیا در میانمار زندگی می‌کنند اما دولت این کشور از دادن حق شهروندی به آنان خودداری می‌کند. همچنین، مسلمانان روهینگیا با محدودیت‌های تردد، ازدواج و استفاده از فرصت‌های اقتصادی مواجه هستند.
گروه‌های فعال حقوق بشر همواره از حمایت نکردن دولت میانمار از مسلمانان روهینگیا که به گفته سازمان ملل یکی از ستمدیده ترین اقلیت‌های دنیا هستند، به شدت انتقاد کرده‌اند.
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان بارها از کشورهای همجوار میانمار خواسته است مسلمانان روهینگیا را که از خشونت های قومی و خونینِ مورد حمایت حکومت این کشور فرار می‌کنند، بپذیرند.
مسلمانان روهینگیا پس از استقلال میانمار در سال 1948 میلادی، همواره به علت سیاست‌های تبعیض آمیز دولت عمدتا بودایی میانمار، با شکنجه، بی‌توجهی و سرکوب مواجه بوده‌اند.
 


کد مطلب: 236864

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/236864/افزایش-خشونت-علیه-مسلمانان

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com