>> خبرگزاری تقریب (TNA) - وحدت اسلامی یکی از نیازهای فوری جامعه اسلامی است - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وحدت اسلامی یکی از نیازهای فوری جامعه اسلامی است

26 تير 1396 ساعت 22:54

دکتر "جلال درخشه "استاد اندیشه سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) در نشست تخصصی"وحدت و همگرایی در جهان اسلام از اندیشه تا عمل"گفت: وحدت اسلامی یکی از نیازهای فوری امروز جامعه اسلامی است.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) دکتر درخشه به تهدیدهای فراروی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: یکی از این تهدیدها ورود گفتمان رو به رشد فرهنگ و تمدن غربی در دو قرن اخیر به جهان اسلام است.

وی ادامه داد: جهان اسلام پیش از این دوره هم با مشکلات زیادی رو به رو بوده است، که می توان آن را در مشکلات درون دینی و از جمله اختلافات بین مسلمین جستجو کرد.

درخشه افزود: در دو قرن اخیر معضل تفرقه و عقب ماندگی هم گریبانگیر جهان اسلام شد و درک این عقب ماندگی مسأله مهمی است؛ گذر از مرز عقلگرایی، تشتت قدرتهای سیاسی در بین مسلمانان  و فشارهای بیرونی هم در این دوره مزید بر علت شد.

استاد اندیشه سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) خاطر نشان کرد: افول تمدنی اسلامی و گسترش تمدن غربی، جهان اسلام را با چالشی جدی مواجه کرد و موجب درکی از عقب ماندگی در آن شد؛ دنیای اسلام در جهان جدید با یک قدرت فزون طلب مواجه شد که بر اقتصاد و فرهنگ و .. آن نیز اثر گذاشت؛ در نتیجه هجوم این قدرت، وضعیت نابسمانی در جهان اسلام وجود دارد و آن پراکندگی و عدم همگرایی در بین  مسلمانان است.

وی خاطر نشان کرد:سیاست غربیها برای چندپارگی جهان اسلام به طور پی در پی اجرا شد که تا کنون هم ادامه دارد؛ اختلافات داخلی جهان اسلام دیرینه بوده و در برخی از دوره ها گسترش داشته و طبیعی است که دشمن از این شرایط بهره برداری کند، لذا ما راهی جز وحدت نداریم و جهان اسلام باید متحد و همگرا شود.

این استاد اندیشه سیاسی در ادامه به شخصیتهای بزرگ تقریبی از جمله سید جمال الدین اسد آبادی، محمد عبده، مرحوم آیت الله بروجردی، شیخ شلتوت و ... و تشریح فعالیتهای آنها در زمینه وحدت بین مذاهب پرداخت و از تلاشهای آنها در این مسیر تقدیر کرد.

دکتر درخشه با بیان این که همه مذاهب مخرج فکری مشترک دارند، تأکید کرد: این تعصبات بی جا و برداشتهای غلط است که تفرقه را تشدید می کند، ما تا رسیدن به یک همگرایی و تأکید بر روی منافع مشترک فاصله داریم، اما امیدواریم دیدگاه وحدت که دغدغه علما و متفکران و اندیشمندان شیعه و سنی است، روزی از وضعیت آرمانی خارج شود و به مرحله عملی برسد.
 


کد مطلب: 275609

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/275609/وحدت-اسلامی-یکی-نیازهای-فوری-جامعه

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com