کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

​رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس:

اهل سنت ایران از تمام حقوق قانونی خود برخوردارند

4 ارديبهشت 1396 ساعت 22:00

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اهل سنت در جمهوری اسلامی ایران از تمام حقوق قانونی خود برخوردارند و آزادانه می توانند در انتخابات شوراهای اسلامی، مجلس و ریاست جمهوری شرکت کنند.


به گزارش خبرنگار تقریب(تنا)، دکتر "جلال محمود زاده" نماینده مردم مهاباد و رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی، عصر دوشنبه (4 اردیبهشت 96) در دیدار هیأتی از اندیشمندان و علمای اهل سنت هند، با تأکید بر اینکه اهل سنت در ایران از حقوق یکسانی نسبت به دیگر مذاهب برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اهل سنت از همه حقوق سیاسی و اجتماعی برخوردارند و حق دارند آزادانه در تمام انتخابات ها شرکت گسترده داشته باشند.
 
وی با اشاره به اینکه در ایران دهها مدرسه علوم دینی اهل سنت وجود دارد که به پرورش طلاب اهل سنت در مناطق سنی نشین مبادرت می کنند، روابط میان دو کشور ایران و هند را بسیار گسترده دانست و گفت: میان ایران و هند ارتباطات گسترده اقتصادی و فرهنگی از قدیم وجود داشته و هر روز گسترده تر خواهد شد.
 
محمود زاده با اشاره به اینکه نظام حاکم بر غرب به ویژه صهیونیسم و آمریکا وحدت مسلمانان جهان را بر نمی تابند، تأکید کرد: آمریکا و صهیونیسم و استکبار جهانی در ابتدا داعش را به نام اسلام ایجاد کردند تا از طرفی چهره پاک نظام اسلامی را در جهان خدشه دار کنند و از سوی دیگر مسلمانان را در مقابل یکدیگر قرار دهند.
 
وی همچنین تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران تنها نظام اسلامی است که در هر نقطه از جهان که مسلمانان با مشکلی مواجه شوند، به فریاد آنان خواهد رسید.
 
رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس ابراز امیدواری کرد که علمای اهل سنت هندوستان و کل جهان اسلام، همراه با علمای تشیع برای مبارزه با شیطنت غرب و مقابله با استکبار جهانی به مقام معظم رهبری اقتدا کنند و اتحاد خود را حفظ کنند.
 
در ادامه این نشست، دکتر محمود زاده در پاسخ به سوالات علمای اهل سنت هند در زمینه نحوه انتخاب دانشجویان اهل سنت در دانشگاه ها گفت: دانشجویان اهل سنت در ایران بر اساس رتبه علمی گزینش می شوند و هیچ فرقی بین سنی و شیعه وجود ندارد.
 
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تعداد مساجد و مدارس علمیه اهل سنت در ایران و نحوه پراکندگی اهل سنت در استان های مختلف کشور خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران 15 هزار و 241 مسجد اهل سنت، 20 نماینده اهل سنت در مجلس شورای اسلامی، 5 نماینده اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری و بیش از 2400 قاضی اهل سنت در شوراهای حل اختلاف داریم و اهل سنت ایران بیشتر در استان های سیستان و بلوچستان، کردستان، ایلام، گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، کرمانشاه و جنوب هرمزگان زندگی می کنند و حتی مقبره یکی از برادران امام رضا(ع) در منطقه سنی نشین اورامانات (منطقه ای میان پاوه و مریوان) وجود دارد که محل زیارت مسلمانان شیعه و سنی است.
 
علمای اهل سنت هند نیز با ابراز خرسندی از اینکه در کشور ایران، مسلمانان با یکدیگر برادر و متحد هستند، آرزو کردند که کشورهای دیگر نیز جمهوری اسلامی ایران را الگوی خود در زمینه اتحاد میان مسلمانان قرار دهند.
 
تهیه و تنظیم خبر: فرشته صدیقی


کد مطلب: 266286

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/266286/اهل-سنت-ایران-تمام-حقوق-قانونی-خود-برخوردارند

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com