کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نماینده ولی فقیه و رئیس مرکز اسلامی انگلیس

بهترین راه برای مقابله با اندیشه های تکفیری وگروه های تروریستی وحدت وتعامل میان ادیان ومذاهب مختلف است

تنا-لندن

خبرنگار تنا- لندن , 4 دی 1393 ساعت 11:30

مطابق اندیشه اسلامی وحدت یک آرمان و هدف است و نه وسیله وسعادت بشر در وحدت تحقق پیدا میکند


به گزارش خبرنگار تقریب (تنا) از لندن ،در آستانه میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام(ص)وهفته وحدت ودر تقارن با عید ولادت حضرت مسیح (ع) حجت السلام والمسلمین دکتر شمالی،نماینده ولی فقیه و رئیس مرکز اسلامی انگلیس، عصر روز چهارشنبه سوم دیماه  در یک کنفرانس خبری که مرکز اسلامی انگلیس ان را برگزار کرد و در جمع خبرنگاران رسانه های خبری فارسی ،انگلیسی، و عرب زبان با مهم برشمردن موضوع وحدت بویژه در زمان حاضر ، بر ضرورت گفتگو میان پیروان ادیان الهی ونیز پیروان مذاهب مختلف اسلامی تاکید کرد و  وگفت ، بهترین راه برای مقابله با اندیشه های تکفیری وگروه های افراطی وحدت وهمکاری نزدیک وتعامل وتبادل نظر در میان ادیان ومذاهب وبکارگیری روش های آموزشی وفرهنگی از طریق علما واساتید معتبر وتایید شده در جهت آگاه سازی جوامع می باشد .وی یاد آور شد که نباید اجازه داد تا هر فرد تایید نشده و بدون صلاحیتی خودسرانه فتوا صادر کند ویا بدون داشتن آگاهی های لازم مدعی آموزش دین باشد.
دکتر شمالی سپس با اشاره به روایات وارده در خصوص همراهی حضرت مسیح (ع) در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) در آخرالزمان این موضوع را حاوی پیام ونشانه ای برای پیروان اسلام ومسیحیت دانست که بر اساس آن می بایست برای اصلاح جوامع انسانی به همفکری وگفتگو وتعامل بین یکدیگر بپردازند .
رئیس مرکز اسلامی ونماینده ولی فقیه در انگلستان ، در اولین کنفرانس خبری خود پس از بدست گرفتن این مسئولیت، به پرسش های خبرنگاران در خصوص موضوعات مهم روز در جهان اسلام از جمله وحدت میان مذاهب اسلامی ، اندیشه های تکفیری و فعالیت گروه های افراطی وتروریستی پاسخ گفت.
 خبرنگار تقریب (تنا) بعنوان اولین پرسشگر، این سؤال را مطرح کرد که: صرف نظر از اهمیت موضوع وحدت چه به لحاظ دینی وچه تاریخی که همواره مورد تاکید پیامبر بزرگوار اسلام وآموزه های دینی بوده است ، در شرایط سخت ودشوار فعلی که دین اسلام هم از داخل وهم از خارج مورد هجوم وتخریب بدخواهان قرار گرفته است بهترین ومهمترین راهکارهای عملی برای تحقق وحدت میان مسلمین ، به دور از شعارهای ذهنی ، به منظور حل وفصل نزاع ها ومشکلات فعلی کدام است؟
وی در پاسخ گفت : مطابق اندیشه اسلامی وحدت یک آرمان وهدف است ونه وسیله وسعادت بشر در وحدت تحقق پیدا میکند البته در اشکال وموضوعات گوناگون که یک مورد آنهم وحدت میان مذاهب اسلامی است . وحدت میان مومنین عالم ، وحدت میان همه خیر اندیشان و وحدت میان همه اجزای جامعه اسلامی به نحوی که بشر به یک اطمینان وآرامش دست پیدا کند.البته این آرمان بزرگی است که به راحتی هم به دست نمی آید . ما برای همه مشکلاتی که در این عالم وجود دارد راه حل های مناسب در همین جهان داریم ، اما آنچه که مهم است اینکه باید با شناخت ودرک اهمیت این آرمان مجموعه فعالیت ها و تلاش های خود را به نحوی تنظیم کنیم که ما را قدم به قدم به یکدیگر نزدیک کند. به ویژه خواص و کسانی که تاثیر گذار هستند باید برای وحدت ونزدیکی به یکدیگر تلاش بیشتری کنند .
دکتر شمالی در ادامه توضیحات خود در این باره گفت ما می توانیم در رفتارهای روزمره خود ، در نشست و برخاستها وروابط خود با دیگران دوستی وانس الفت را الگو وسرمشق خود قرار دهیم و حتی در جزیی ترین امور که شاید به ظاهر کم اهمیت جلوه کند مانند ترتیب دادن سفرهای مشترک ایجاد روابط دوستانه ومحبت آمیز بین یکدیگر ، انجام پروژه های مشترک ، مشارکت دست جمعی در امو خیریه ، برگزاری اردوهای گوناگون به منظور ایجاد فرصت های با هم بودن و نظایر آن می تواند موجب تقویت عملی وحدت در میان لایه های مختلف جامعه گردد. وی تاکید کرد که اگر اینگونه وبه دور از شعار، عمل کنیم می تواند یخ های روابط را آب کند وپلی محکم برای ایجاد روابط و تقویت اندیشه وحدت باشد.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس سپس درپاسخ به سؤالات دیگری در باره علل شکل گیری اندیشه های افراطی و گروه های تروریستی ، نحوه مقابله با این گروه ها و همچنین وظیفه مراکز اسلامی در برخورد با این مسئله و هدایت نسل جوان جامعه اسلامی گفت: اسلام دین تعادل وتعامل است وما باید این موضوع را به مردم یاد بدهیم وتنها راه آنهم آموزش درست در فهم دقیق دین است .وی افراطی گری را نتیجه فقر در فهم دین و برداشت غلط از عدالت دانست وگفت ممکن است عده ای  حتی با نیت خیر اما با فهمی غلط از دین بخواهند در صدد حل مشکلات برآیند، ولی باید دانست که این افراد نه تنها قادر به حل مشکل نیستند بلکه بر مشکلات موجود اضافه هم خواهند کرد . باید بدانیم که در این عصر وزمانه با زور ، ارعاب وکشتن نمی توان مشکلی را حل کرد بلکه ما نیازمند گفتگو ودر پیش گرفتن راه های مسالمت آمیز برای حل و فصل مسائل هستیم .
وی تاکید کرد که در این زمینه همه مسئولیت دارند بویژه علما واساتید دینی وهمینطور رسانه ها و مراکز اسلامی باید به مردم توضیح دهند که اسلام دین افراط گری نیست. برای این منظور علما ، اساتید ، مراکز آموزشی دینی ودانشگاهی و رسانه ها باید بطور شفاف برای مردم روشن کنند که افراطی گری و تروریسم هیچ نسبتی با آموزه های اسلام ندارد.
دکتر شمالی در خصوص راه های پیشگیری از جذب جوانان مسلمان به گروه های افراطی گفت : مسئله تربیت جوانان وآشنا ساختن آنان با معارف اصیل اسلامی از طریق برنامه های مختلف آموزشی ، کمپ های فرهنگی وتفریحی برگزاری کلاس ها ودوره های مختلف و تاسیس حوزه علمیه وآموزش معارف دینی ، همگی از جمله فعالیت هایی است که ما در مرکز اسلامی انگلیس در حال اجرای آن هستیم و امیدواریم که اینگونه فعالیت ها از سوی دیگر موسسات هم انجام شده وگسترش یابد.همچنین برای ایجاد جذابیت در آموزش ها باید از قدرت نرم مانند استفاده از ظرفیت های هنری وابزار فرهنگی وتولیدات هنری هم بهره مند شویم که در جای خود می تواند بسیار موثر واقع شود.
حجت الاسلام والمسلمین شمالی یادآور شد که مسولیتی که ما در مرکز اسلامی انگلیس برای خود بعنوان یک استراتژی تعریف کرده ایم آموزش درست اسلام اصیل به مومنان بویژه کودکان وجوانان است که اگر در این کار انشاءالله موفق باشیم می توانیم بگوییم که در مقابله با اندیشه های تکفیری وتروریستی هم موفق شده ایم.


کد مطلب: 177501

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/177501/بهترین-راه-مقابله-اندیشه-های-تکفیری-وگروه-تروریستی-وحدت-وتعامل-میان-ادیان-ومذاهب-مختلف

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com