کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رییس آژانس انرژی اتمی چین در دیدار با دکتر صالحی:

همکاری میان چین و ایران به مدرنیزه کردن اراک خلاصه نمی‌شود

4 بهمن 1394 ساعت 10:29

شو داجا، رییس آژانس انرژی اتمی چین در راس هیاتی عصر روز شنبه 3 بهمن ماه با دکتر علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفتگو کرد.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، در این دیدار دکتر صالحی با اشاره به قرن‌ها روابط مثبت و سازنده فرهنگی و اقتصادی میان ملت ایران و چین، از حضور هیات عالیرتبه چینی با همراهی رییس جمهور این کشور بعد از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه ما وارد فاز جدیدی شده‌ایم خواهان گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف بویژه در حوزه‌های هسته‌ای هستیم.
 
وی با ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت هسته‌ای کشور و ساخت دو نیروگاه در بوشهر به بیان بخش‌هایی از مفاد تفاهم‌نامه امضاء شده میان ایران و چین پرداخت که بر اساس آن همکاری‌های دو کشور در زمینه هسته‌ای پروژه مدرن‌سازی اراک و ساخت نیروگاه های کوچک 100 مگاواتی را در برمی‌گیرد.
 
معاون رییس جمهور در بخشی از سخنانش با تاکید بر جایگاه ارزشمند کشور در زمینه تولید، فروش و انتقال برق به کشورهای همسایه که ایران را به هاب انتقال برق در منطقه تبدیل کرده است، پیشنهاد بررسی ساخت نیروگاه‌های برق هسته‌ای به روش  احداث، تملیک و بهره‌برداری (BOO) و در پی آن به روش احداث، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) را به هیات چینی طرح کرد.
 
صالحی همچنین ابراز امیدواری کرد با توسعه روابط اقتصادی کشورمان با چین در زمینه‌هایی همچون گداخت، ایمنی هسته‌ای، پادمان نیز باب همکاری باز شود.
 
شو داجا، رییس آژانس انرژی اتمی چین نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشنودی از سفر به ایران، اجرایی شدن برجام را تبریک گفت و تاکید کرد: در جریان مذاکرات فشار زیادی روی کشورش بوده است. شو داجا هدف از این دیدار را بررسی راه‌های همکاری بر مبنای تفاهم‌نامه‌هایی که بین دو کشور به امضاء رسیده خواند و گفت: همکاری میان چین و ایران به مدرنیزه کردن اراک خلاصه نمی‌شود و ما در زمینه‌های دیگری همچون جنبه‌های اقتصادی و تحقیقاتی در صنعت هسته‌ای به توسعه همکاری خواهیم پرداخت.
 
رییس آژانس انرژی اتمی چین با اشاره به جدیت ایرانی‌ها در مورد پروژه نیروگاه‌های 100 مگاواتی، توسعه همکاری در زمینه ساخت نیروگاه‌های برق اتمی را برای دوطرف مفید ارزیابی کرد و خواستار تقویت همکاری‌ها در پروژه‌های هسته‌ای شد. داجا همچنین گفت: با توجه به روابط متقابل اقتصادی آماده گسترش همکاری‌ها در قالب یک پکیج که می‌تواند زمینه‌های مختلف را در بر گیرد، هستیم.
 


کد مطلب: 219398

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/219398/همکاری-میان-چین-ایران-مدرنیزه-کردن-اراک-خلاصه-نمی-شود

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com