کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

​تأکید عضو مجلس خبرگان رهبری بر حفظ و تداوم وحدت از سوی علمای شیعه و سنی

28 خرداد 1396 ساعت 17:23

عضو مجلس خبرگان رهبري در ديدار با رئیس شورای عالی دینی سازمان دیانت تركيه، بر افزایش مذاکرات و نشست‌های مذهبی برای حفظ و تداوم وحدت توسط علمای شیعه و سنی تأکید کرد.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت‌الله فاضل‌گلپایگانی، عضو مجلس خبرگان رهبري و حسن صفرخانی، رایزن فرهنگی ایران در آنکارا، با اکرم کلش، رئیس شورای عالی دینی سازمان دیانت تركيه دیدار و گفت‌وگو کردند.
 
در این دیدار آیت‌الله فاضل‌گلپایگانی، استاد حوزه علميه قم، ضمن ابراز خشنودی از احیای تحصیل معارف دینی و روند روبه رشد آن در ترکیه گفت: علما در طول تاریخ همیشه محور بوده‌اند و از دو ناحیه امرا و مسئولین و همچنین توده های مردم به هدایت جوامع بشری مبادرت كرده‌اند.
 
وی در ادامه با اهمیت برشمردن نقش علما در هدایت انسان‌ها و جوامع بشری افزود: در هر مقطعی نقش علما مهم بوده و البته با توجه به تحولات کنونی دنیا که مستکبرین به دنبال مصادره حکومت‌ها به نفع خود و انحراف مردم و ایجاد تفرقه در میان آنها هستند، نقش علما برای حفظ اسلام به مراتب مهم‌تر از گذشته است.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری همچنين گفت: در شرایط کنونی آمریکا و صهیونیست‌ها و عوامل اطلاعاتی آنها با حمایت از داعش به دنبال ایجاد اختلاف در دنیای اسلام هستند، نقش روشنگری علما در شرایط حساس کنونی بسیار مهم است. در این راستا بیانیه شورای عالی دینی سازمان دیانت ترکیه در معرفی داعش اقدام بسیار مؤثری بود.
 
آیت‌الله فاضل‌گلپایگانی در ادامه این دیدار به تأکید مقام معظم رهبری بر تکریم اهل سنت اشاره کرد و افزود: در راستای رسیدگی به مشکلات هموطنان اهل سنت در کشورمان، گروهی از سوی رهبر معظم انقلاب برای حل مشکلات حوزه‌های علمیه اهل سنت، مساجد، علما و ... تعیین شده است که به مشکلات آنها رسیدگی شود.
 
وی گفت: در حوزه‌های علمیه قم، نه تنها کتب اهل سنت در حوزه‌های گوناگون فقهی، تفسیری، کلامی و ... مورد رجوع است، بلکه با هدف برقراری وحدت در جهان اسلام و تقریب مذاهب مورد توجه است.
 
عضو شورای خبرگان رهبری با اشاره به تدبیر امام خمینی (ره) در نامگذاری روز قدس، هدف آن را ایجاد وحدت در جهان اسلام برای مقابله با سیاست‌های رژيم صهیونیستی عنوان کرد و افزود: همه ساله در کشورهای مختلف این مراسم گرامی داشته می‌شود و علما باید در تشویق مردم برای اعتراض علیه سیاست‌های صهیونیستی تلاش کنند که اگر این امر محقق شود بسیاری از مسائل جهان اسلام با صهیونیست‌ها حل خواهد شد.
 
آیت‌الله فاضل‌گلپایگانی در پايان ضمن قدردانی از توجه سازمان دیانت به مساجد و مسلمانان در ترکیه، بر افزایش مذاکرات و نشست‌های مذهبی برای یافتن راه‌حل جهت رفع مشکلات و حفظ و تداوم وحدت توسط علمای شیعه و سنی تأکید کرد.
 
"اکرم کلش"، رئیس شورای عالی دینی سازمان دیانت تركيه نیز در این دیدار، ضمن معرفی اين شورا گفت: شورای عالی دینی سازمان دیانت از 16 عالم دینی که 9 نفر از آنها از اساتید باسابقه دانشکده‌های الهیات در حوزه‌های تفسیر، فقه، کلام، اصول و ... هستند تشکیل شده و 7 نفر دیگر نیز از سوی سازمان دیانت انتخاب می‌شوند.
 
وی سپس درباره ساختار این سازمان گفت: به جز 16 عضو اصلی، کارشناسانی نیز در حوزه‌های تخصصی این شورا را مورد حمایت قرار می‌دهند.
 
اکرم کلش وظیفه این شورا را ساماندهی مسائل دینی و مدیریت آن در سراسر ترکیه و همچنین پاسخ به نیازهای فقهی و ... به مخاطبان دانست و گفت: این شورا به صورت هفتگی تشکیل جلسه داده و موضوعات و مسائل روز را دنبال می‌كند.
 
رئیس شورای عالی دینی سازمان دیانت در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اینکه خوشبختانه در تحصیلات حوزه‌های علمیه ایران انقطاعی حاصل نشده گفت: در ترکیه بعد از فروپاشی امپراطوری عثمانی به مدت بیش از 50 سال در حوزه‌های علمیه و تحصیلات دینی انقطاع ایجاد شد و همین باعث عقب‌افتادگی دروس دینی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه شد.
 
وی سپس تلاش برای احیای مجدد دروس دینی در شرایط کنونی را از اقدامات این سازمان برشمرد و افزود: در این راستا رشته‌ها و دانشکده‌های الهیات در سراسر ترکیه تأسیس و راه‌اندازی شده است.


کد مطلب: 271994

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/271994/تأکید-عضو-مجلس-خبرگان-رهبری-حفظ-تداوم-وحدت-سوی-علمای-شیعه-سنی

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com