کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

//حج؛ محور وحدت اسلامی//(27)

عرفه، روز عرفان است

9 شهريور 1396 ساعت 10:55

روز عرفه را يوم‌الله و روز مباهات با خدا، روز كسب معرفت، روز درخواست و دعا، روز اعتراف به گناه و روز عفو حداكثري می باشد . خدا در روز عرفه به ملائك خود مباهات مي‌كند و مي‌گويد: ببينيد بندگان من چطور با خضوع و خشوع به عبادت مي‌پردازند؟ چنان‌كه پيامبر اكرم صلي‌الله عليه و آله نيز با اشاره به عفو حداكثري مومنين در روز عرفه مي‌فرمايند: هيچ زماني بيش‌تر از شب و روز عرفه، امكان آزادي از جهنم نداريم.


امروز پنجشنبه 9 ذی الحجه  روز عرفه می باشد  . که حجاج خود را برای عرفه از صبح آماده کرده اند . تا یکی دیگر از ارکان حج تمتع را بجای اورند. زائران بایستی حد اكثر ظهر پنجشنبه در اینجا باشند  که با اذان ظهر نیت وقوف در صحرای عرفه می کنند تا یکی دیگر از واجبات حج را بجا آورند.  حجاج بایستی تا غروب آفتاب در این سرزمین حضور داشته باشند و به راز و نیاز با معبود خود مشغول باشند . ازجمله این راز و نیازها دعای معروف حضرت امام حسین (ع) در روز عرفه می باشد. که بصورت دستجمعی خوانده می شود دعائی که پر از مضامین عرفانی است . حجاج با اذان مغرب این سرزمین را به مقصد "مشعر" ترک می کنند تا اینکه یکی دیگر از واجبات حج را بجای آورند .
 
 فضيلت روز عرفه

روز عرفه از روزهای پرفضیلتی است که زمینه و بستر مناسب برای بهره‌مندی هرچه بهتر از برکات الهی آماده است، انجام برخی اعمال در این زمان مشخص، موجب نزدیکی سازنده تر به خالق هستی و کسب خیرات دنیوی و اخروی بیشتر است .شب نهم از شب‎های متبرک و شب مناجات با قاضى الحاجات است و توبه در آن شب مقبول و دعا در آن مستجاب است.

اعمال  عرفه

عبادت در  شب  نهم، اجر صد و هفتاد سال عبادت را دارد.روایت شده که حضرت امام زین العابدین علیه السلام شنید در روز عرفه صداى سائلى را که از مردم سؤ ال مى نمود فرمود به او واى بر تو آیا از غیر خدا سؤال مى کنى در این روز و حال آنکه امید مى رود در این روز براى بچّه هاى در شکم آنکه فضل خدا شامل آنها شود و سعید شوند و از براى این روز اعمال چند است:
 
 اول غسل

دوّم زیارت امام حسین علیه السلام

سوّم بعد از نماز عصر پیش از آنکه مشغول به خواندن دعاهاى عرفه شود دو رکعت نماز بجا آورد در زیر آسمان و اعتراف و اقرار کند نزد حق تعالى به گناهان خود تا فایز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزیده گردد پس مشغول شود به اعمال و ادعیه عرفه که از حُجَج طاهِرِهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِم روایت شده است.
 
خواندن دعای امام حسین علیه السلام و دعای ام داوددر روز عرفه سفارش شده است.
 
ذکر صلوات از حضرت امام صادق علیه السلام
 
تدوين :علی اکبر بامشاد


کد مطلب: 281812

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/report/281812/عرفه-روز-عرفان

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com