تاریخ انتشار۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 268674

اجلاس ریاض یک اجلاس نمایشی است/فروش اسلحه به عربستان برای مقابله با تهدید موهوم، هدف اصلی این اجلاس است

صباح زنگنه با اشاره به اینکه سفر دونالد ترامپ به عربستان، بیشتر یک سفر خانوادگی است، اظهار داشت: ترامپ سعی می کند، کسریهای بودجه ای که در کشورش با آن مواجه شده را با باجخواهی از کشورهایی مانند عربستان، آلمان، ژاپن و ...جبران کند.
اجلاس ریاض یک اجلاس نمایشی است/فروش اسلحه به عربستان برای مقابله با تهدید موهوم، هدف اصلی این اجلاس است
دکتر "صباح زنگنه" کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تقریب در خصوص نشست سران کشورهای عربی اسلامی که قرار است، فردا با حضور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ریاض برگزار شود، گفت: چه نشستهای دو جانبه ترامپ با مقامات سعودی و چه این اجلاس، همه یک اقدام نمایشی است.

وی ادامه داد:البته تبلیغات زیادی برای این اجلاس صورت گرفته است، ولی شرایطی که این اجلاس در آن تشکیل شده، خیلی قابل توجه است؛ هیأتی که از سوی آمریکا وارد عربستان شده عمدتا شامل رئیس جمهور و همسر و دختر و دامادش و چند نفر از مشاوران امنیت ملی، سخنگو و .. هستند و به عبارتی این سفر بیشتر یک سفر خانوادگی است.

زنگنه افزود: آنچه آمریکا را در این شرایط با مشکل مواجه کرده، وضعیت اقتصادی پرنوسانی است که بعد از آمدن آقای ترامپ دچار آن شده، از جمله کسریهای بودجه و مشکلات دیگری که باعث فرار سرمایه گذاران شده و ترامپ با ذهنیت اقتصادی تلاش می کند، کمبودهای اقتصادی آمریکا را با باجخواهی از کشورهایی مانند عربستان، آلمان، ژاپن و ...جبران کند.

وی خاطر نشان کرد: ترامپ برای جبران کمبودها طبعا به مانورهای تبلیغاتی نیاز دارد، که این مانورها را بر اساس ایجاد یک دشمن فرضی یا تهدید موهوم انجام می دهد؛ در منطقه خلیج فارس هم اسرائیل و هم آمریکا سعی می کنند، این دشمن فرضی و موهوم را ایران معرفی کنند تا بتوانند ترس و نگرانی عربستان را افزون کنند و با این ترس و نگرانی، تسلیحات بیشتری به عربستان و امارات و سایر کشورها بفروشند.

صباح زنگنه ادامه داد: این ترس و نگرانی به فروش اسلحه منجر خواهد شد؛ "محمد بن سلمان" وزیر دفاع عربستان وعده کرده است که یکصد میلیارد دلار سلاح از آمریکا خواهد خرید و قراردادش را در همین سفر ترامپ منعقد خواهد کرد؛ همچنین مقدمات خرید سیصد میلیارد دلار یا تا سقف سیصد میلیارد دلار در سالهای آینده فراهم خواهد شد.

وی افزود: بنابراین در یک سو ترامپ را داریم که در کشور خود با مشکلات اقتصادی و سیاسی و حتی ساختاری زیادی روبروست و هر روز برای موضوعی مورد انتقاد و حتی در آستانه استیضاح قرار می گیرد؛ لذا ترامپ برای فرار از این فضا و ایجاد درآمد زایی سعی می کند، کمبودها و مشکلات داخلی خود را بپوشاند.

زنگنه ادامه داد: از سوی دیگر عربستان به جای اینکه به مردم خودش تکیه کند و از الگوهای دیگر کشورها از جمله کویت و اردن در انتخابات، استفاده کند و مزه تکیه بر مردم خود را  بچشد، با حمله دوسال پیش خود به یمن در واقع خود را در یک باتلاق قرار داده است و خرید تسلیحات درمانی برا دردهایش نخواهد کرد؛ بلکه بیشتر  آن را در باتلاق بدهی های مادی و بودجه ای بیشتر گرفتار خواهد کرد.

صباح زنگنه تأکید کرد: برای خرید اسلحه از سوی عربستان لازم بود، دشمن موهومی ایجاد شده و توجیه شود که این تهدید نیازمند اسلحه است؛ بابت اسلحه هم باید پول پرداخت شود، تا  آمریکا به پولش برسد و عربستان هم با انبوهی از سلاحها مواجه شود که تصور می کند، این سلاح ها امنیتش را تأمین می کند.

وی در خصوص تشکیل ناتوی عربی هم گفت: اگر ناتوی عربی تشکیل شود و اسرائیل روابطش با عربستان را بهبود ببخشد، مخصوصا با حضور آقای کوشنر داماد ترامپ که به عنوان دلال روابط سیاسی و اقتصادی اسرائیل در منطقه عمل می کند؛ این احتمال وجود دارد که عربستان روابط خودش را با اسرائیل علنی کند و در نتیجه مهمترین موضوع منطقه که فلسطین است به  فراموشی سپرده شود و یا تحت الشعاع بقیه مسائل قرار بگیرد.
 
تهیه و تنظیم گفتگو: زهرا غلامی
 
https://taghribnews.com/vdca0anuy49nii1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی