تاریخ انتشار۱۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : 207888
برای جلوگیری از تکرار فاجعه منا؛

تجمع علمای مسلمان لبنان خواستار برگزاری همایش « امنیت حج » شد

تجمع علمای مسلمان لبنان متشکل ازعلمای اهل تسنن و شیعه این کشور خواستار برگزاری همایش کشورهای اسلامی با عنوان امنیت حج شد تا در سال های آینده شاهد فجایعی تلخ و دردناک مانند فاجعه منا و جان باختن حجاج بیت الله الحرام نباشیم.
تجمع علمای مسلمان لبنان خواستار برگزاری همایش « امنیت حج » شد
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) اعضای تجمع علمای مسلمان لبنان عصر پنجشنبه با محمد فتحعلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در محل سفارت ایران در منطقه بئر حسن بیروت دیدار کردند و جان باختن حجاج بیت الله الحرام از جمله حجاج ایرانی را به رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران و مسلمانان جهان تعزیت و تسلیت گفتند.

اعضای تجمع علمای مسلمان لبنان همچنین جان باختن و زخمی و مفقود شدن صدها حاجی ایرانی و همچنین حجاج دیگر کشورها در جریان مناسک حج در سرزمین منا را « فاجعه دردناک» خوانده و با خانواده های داغدار ابراز همدردی کردند.

شیخ محمدالزین ازعلمای اهل سنت لبنان و رییس هیات امنای تجمع علمای مسلمان از فاجعه منا به عنوان « اهانت به مسلمانان جهان» یاد کرد و گفت: نمی توان پذیرفت هنگام برگزاری مناسک حج یک رکن بزرگ از ارکان دین مبین اسلام صدها حاجی بیت الله الحرام در سرزمین امن الهی جان ببازند.
وی با بیان اینکه جهان اسلام خسارت دیده است ، تاکید کرد: کشورهای اسلامی باید برای برگزاری امن و توام با آرامش حج اندیشه کنند و سازوکاری متناسب با حضور میلیونی حجاج از سراسر جهان در سرزمین امن الهی اتخاذ کنند.

شیخ الزین از حج به عنوان نماد وحدت ، همبستگی ، تجمع و تمدن جهان اسلام یاد کرد و اظهارداشت: چرا برخی طرف ها با شنیدن پیشنهاد مشارکت همه کشورهای اسلامی در برگزاری امن مناسک حج هراسان و آشفته می شوند، مگر این مشارکت و همکاری ضربه ای به حکومت سعودی ها وارد می کند؟
این عالم برجسته اهل سنت لبنان تصریح کرد: اماکن مقدس الهی مکه مکرمه و مدینه منوره، مناسک حج تعلق به همه مسلمانان جهان دارند و ملک اهل حجاز و سعودی ها نیستند.
رییس هیات امنای تجمع علمای مسلمان لبنان همچنین از سکوت کشورهای عربی در قبال جنایات فزاینده صهیونیست ها در قدس شریف و کرانه باختری انتقاد کرد.

شیخ حسان عبدالله نیز در این دیدار خواستار برگزاری همایشی اسلامی تحت عنوان « امنیت حج» شد تا در سال های آینده شاید حوادثی تلخ مانند فاجعه دردناک منا و سقوط بالابر در صحن مسجد الحرام و جان باختن حجاج بیت الله الحرام نباشیم.
رییس کمیته اجرایی تجمع علمای مسلمان لبنان اظهارداشت: روند برگزاری مناسک حج در سال های گذشته و تکرار فجایع دردناک در سرزمین امن الهی تاکیدی است بر این که امنیت حجاج باید در صدر اولویت های کشورهای اسلامی قرار گیرد.
وی گفت که تجمع علمای مسلمان لبنان درنظر دارد سه یا چهارماه قبل از مناسک حج آینده نشستی را در بیروت برای بررسی امنیت در حج برگزار کند.
شیخ حسان عبدالله افزود: از آنجا که مقامات سعودی حاضر نیستند مسئولیت خود را در این فاجعه دردناک برعهده بگیرند، از جهان اسلام عذرخواهی کنند و اطلاعاتی روشن و شفاف از این فاجعه به ویژه تعلل های صورت گرفته در امداد رسانی و مداوای زخمی های این فاجعه ارائه کنند، تردیدها را نسبت به سوء مدیریت آنها بیشتر کرده است.

دراین دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران هم از ابراز همدردی و همبستگی لبنانی ها از جمله تجمع علمای مسلمان با رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران و خانواده های داغدار قدردانی کرد.
فتحعلی با بیان این که « متاسفانه فاجعه منا در شرایط سخت منطقه اتفاق افتاد و همه جهان اسلام را اندوهگین و نگران کرد»، تاکید کرد که مقامات سعودی باید مسئولیت خود را در این فاجعه بسیار بزرگ برعهده بگیرند.

همچنین  25 تن از روسا و نمایندگان احزاب و گروه های سیاسی عضو تجمع احزاب لبنان هم با حضور در محل سفارت ایران در بیروت ضمن تسلیت جان باختن حجاج ایرانی در فاجعه منا، با دولت و ملت ایران ابراز همدردی کردند.
باسم الهاشم مسئول روابط سیاسی حزب جریان ملی آزاد لبنان به نمایندگی از احزاب و گروه های سیاسی لبنانی تاکید کرد: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لزوم تحقیق و بررسی فاجعه منا حمایت می کنیم.
وی گفت: کشورهای اسلامی به ویژه کشورهایی که حجاج خود را از دست داده اند باید در تحقیقات ویژه فاجعه منا شرکت کنند تا ابعاد این فاجعه با دقت و به درستی روشن شود.

سفیر ایران نیز تاکید کرد که جان باختن چند هزار تن از حجاج بیت الله الحرام در فاجعه منا از حافظه جهان اسلام محو نخواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: فاجعه منا فقط برای ایرانی ها نبود بلکه برهمه مسلمانان تاثیرگذاشته است از این رو جهان اسلام نگران تکرار این فاجعه دردناک و فاجعه سقوط بالابر در صن مسجد الحرام است.

فتحعلی گفت: با وجود گذشت نزدیک به دو هفته از فاجعه منا هنوز تعداد زیادی از حجاج ایرانی از جمله سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان آقای غضنفر رکن آبادی در شمار مفقودان این فاجعه دردناک هستند.
سفیر ایران تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران فاجعه منا را به صورت جدی پیگیری می کند.

 
https://taghribnews.com/vdcaa0nua49nwa1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی