تاریخ انتشار۷ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : 32448

تلاش برای حفظ ارامش در لبنان

سعد حریری، نخست وزیر لبنان عازم تهران شده است تا برای جلوگیری از بروز تنش جدید میان گروه‌های لبنانی به مذاکره بپرازد. متهم شدن احتمالی اعضای حزب‌الله به دست داشتن در ترور رفیق حریری می‌تواند منشا تنشی جدید شود.
تلاش برای حفظ ارامش در لبنان
به گزارش خبرگزاری‌ها، دادگاه بین‌المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، به‌زودی اعلام جرمی را علیه بعضی از اعضای حزب‌الله لبنان به دنبال خواهد داشت. این گروه شبه‌نظامی شیعه در لبنان هرگونه دخالتی در ترور رفیق حریری را که فوریه سال ۲۰۰۵ میلادی صورت گرفت، رد می‌کند.

در این رابطه سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان نسبت به عواقب صدور چنین حکمی هشدار داده است. نصرالله دادگاه بین‌المللی را فاقد جایگاه قانونی می‌داند و از مردم لبنان خواسته است با این دادگاه همکاری نکنند.این در حالی است که سعد حریری، پسر رفیق حریری، نخست وزیر فعلی لبنان و رهبر جریان ۱۴ مارس، بر ادامه کار دادگاه تاکید می‌کند.

جریانات سیاسی لبنان نگران‌آن هستند  که اعلام جرم دادگاه علیه اعضای حزب الله لبنان باعث بروز درگیری‌های داخلی میان گروه‌های مخالف شود. در برابر این تنش‌ها، عربستان سعودی و سوریه با حمایت ترکیه درتلاش‌اند تا از بروز یک جنگ داخلی در لبنان جلوگیری به عمل آورند. اما به نظر می‌رسد در این میان تهران نقشی کلیدی را بر عهده دارد.

حسن فحص، خبرنگار پیشین العربیه در تهران، در گفت‌وگویی با بخش فارسی دویچه وله اشاره می‌کند که برای ارزیابی دلایل سفر سعد حریری به تهران که روز شنبه، ۲۷ نوامبر (۶ آذر) شروع ‌شده، ابتد باید سفر وی به دمشق را بررسی کرد. فحص معتقد است که “سعد حریری می‌خواهد از کشورهای منطقه ‌که بر لبنان اثر دارند استفاده کند تا شاید بتواند از فشار حزب‌الله بر دولت لبنان بکاهد و بگذارد دولت لبنان کار کند”.

به اعتقاد این کارشناس مسائل خاورمیانه، سعد حریری می‌کوشد ایران را ترغیب کند که جلوی عکس‌العمل حزب‌الله به رای دادگاه بین‌المللی را بگیرد و یا از شدت آن بکاهد.حسن فحص یادآوری ‌می‌کند که چندی پیش رهبر حزب‌الله گفته بود “آماده ‌است در کل لبنان واکنشی سریع علیه دادگاه بین‌المللی انجام دهد”.


جایگاه ایران در لبنان و منطقه

پس از ترور رفیق حریری و همچنین جنگ سی‌وسه روزه‌ی لبنان و اسرائیل، جریان ۱۴ مارس با حمایت عربستان سعودی و غرب سعی کرد از تاثیر و نفوذ ایران در لبنان بکاهد. آقای فحص معتقد است “از نقش ایران کاسته نشده است”.

وی تصریح‌ می‌کند که هرچه محور "اعتدال عربی" سعی کرد که بر روابط ایران و سوریه فشار وارد کند تا سوریه از تهران فاصله بگیرند، موثر نبود.

این خبرنگار شبکه العربیه، سفر سعد حریری به تهران را با موافقت عربستان سعودی ارزیابی می‌کند و می‌افزاید:” ما می‌بینیم و می‌دانیم که تهران دارد به عربستان سعودی در این مدت نزدیک می‌شود و نوعی گفت‌وگوی مستقیم و غیرمستقیم هم میان این دو وجود دارد. من فکر می‌کنم که منطقه و سعد حریری و عربستان سعودی واقعیت‌های سیاسی منطقه را اکنون درک می‌کنند و این سفر در راستای همان تماس‌هایی‌ست که بین تهران و ریاض انجام می‌شود.”


https://taghribnews.com/vdcaayne.49nuy15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی