تاریخ انتشار۱۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۹:۲۸
کد مطلب : 167937
جهانگیری:

گرایش بانک های بین المللی به بانکداری اسلامی

معاون اول رییس جمهوری گفت: امروز برخی از بانک های بین المللی به نظام بانکداری اسلامی روی آورده اند.
گرایش بانک های بین المللی به بانکداری اسلامی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "اسحاق جهانگیری" عصر سه شنبه در مراسم پایانی بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی که در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما با موضوع "نقد و بررسی سه دهه بانکداری بدون ربا در ایران و جهان" برگزار شد، افزود: امیدوارم این همایش از نتایج خوبی درباره آسیب شناسی نظام بانکی کشور برخوردار شود و انشاءالله کشور بتواند از نتایج این همایش استفاده کند.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از کشورهای غیر اسلامی و در برخی از بانک های بین المللی به بانکداری اسلامی روی آورده اند و در حوزه های تحقیقاتی و پژوهشی در این باره انجام می شود.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که سه نظریه در حوزه بانکداری اسلامی شکل گرفته است، اضافه کرد: هم در ساختار مالی کشور و هم کانون عملیاتی بانکداری بدون ربا، اشکالاتی وجود دارد که این قوانین اصلاح جدی لازم دارد.

وی افزود: برخی آیین نامه های اجرایی را دارای اشکال می دانند و بعضی معتقدند که بعد از سه دهه باید به سمت بانکداری اسلامی برسیم.

جهانگیری با اشاره به تحریم های اعمال شده علیه نظام بانکی کشور تاکید کرد : باید برنامه ریزی برای اقتصاد مقاومتی در اولویت کاری بانکها باشد چرا که مقام معظم رهبری نیز در ابلاغیه سیاستهای اقتصاد مقاومتی تاکید کرده اند که هدف از مقاوم سازی ، آسیب ندیدن اقتصاد از بحرانهای بین المللی و تحریم هاست.

وی همچنین گفت: تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در ۳۰ سال گذشته با وجود چالش ها و موانعی که داشت یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران است و ما از معدود کشورهایی هستیم که به طور فراگیر نظام بانکی بدون ربا را اجرا کرده ایم.

جهانگیری افزود: سه نظر مشخص در این زمینه وجود دارد اول کسانی که معتقدند در ساختارهای مالی کشور و در قانون عملیات بانکی بدون ربا اشکالاتی وارد است که باید قوانین اصلاح شود،‌دوم کسانی که به قانون اشکالی وارد نمی دانند اما به شیوه اجرای آن منتقدند و سوم صاحبنظرانی که معتقدند ما در حال دوره گذار در نظام بانکی برای رسیدن به بانکداری اسلامی قرار داریم.

همچنین در مراسم پایانی بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی با حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی از چهار نفر از افرادی که در تدوین قانون عملیات بانکی بدون ربا نقش داشتند تجلیل شد.
https://taghribnews.com/vdcae0n6049nio1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی