تاریخ انتشار۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : 191732

آتش بس در یمن و چند نکته تحلیلی

مقامات ریاض اینک احساس می کنند که، تجاوز نظامی به یمن، برخلاف انتظارشان، موجبات تثبیت موقعیت منطقه ای آن ها را فراهم نکرده و پیچیدگی ها و دشواری های بیشتری را در سر راه آن ها قرار داده است.
آتش بس در یمن و چند نکته تحلیلی
آتش بس در یمن و چند نکته تحلیلی
 
  هرچند مقامات ریاض در عرصه عمل، خود را  ملزم به رعایت مقررات آتش بس نمی دانند و بمباران های هوایی و گلوله باران های توپخانه ای همچنان در مناطقی از یمن ادامه دارد، ولیکن از دیدگاه بسیاری از تحلیگران مسائل منطقه، اعلام آغاز مرحله آتش بس در تجاوز نظامی به یمن، به خودی خود، بیانگر افزایش نگرانی هایی است که چون کابوسی وحشتناک، حکام عربستان را به شدت می آزارد.
در واقع مقامات ریاض اینک بسیار بیشتر از گذشته، از آنچه در یمن می گذرد، واهمه دارند و همچنین در اتخاذ راهبردها و تاکتیک هایی که به حفظ موقعیت اشان در شرایط وانفسای کنونی بیانجامد، بیش از قبل دچار سردرگمی هستند. پیداست این نگرانی ها و سردرگمی ها فقط به ضعف های آشکار در نیروی زمینی عربستان واحتمال دریافت ضرباتی متقابل از مردم یمن از این  ناحیه، منحصر نمی شود، بلکه به سلسله تغییراتی که برخلاف خواست ریاض، معادلات منطقه ای را نیز در برگرفته، تعمیم  پیدا می کند.
به عبارت دیگر مقامات ریاض اینک احساس می کنند که، آغاز وتداوم تجاوز نظامی به یمن، برخلاف انتظارشان، موجبات تثبیت موقعیت منطقه ای آن ها را فراهم نکرده و پیچیدگی ها  و دشواری های بیشتری را در سر راه آن ها قرار داده است. تردیدی نیست که حضور آن ها در نشست کمپ دیوید نیز با توجه به جمیع شرایط موجود، مشکلات ریاض را که اینک برصندلی یک جنایتکار جنگی تکیه زده است، افزایش می دهد؛ به ویژه آنکه حمایت های تازه واشنگتن،  به جایگاه داخلی و منطقه ای سرکردگان تازه کارعربستان (که در صدد ارائه تصویر دروغینی از استقلال درتصمیم گیری های هستند)، ضربات بیشتری را وارد می کند. این درحالی است که انتشار تصاویر جنایات وحشیانه آن ها دریمن هم سبب شده است تا افکارعمومی منطقه، سرکردگان ریاض را درکنار سرکردگان رژیم اشغالگر و کودک کش صهیونیستی قرار دهد و مراکز مستقل از ارتکاب جنایات آنها همانند پاکسازی قومی و نسل کشی سخن بگویند.
به هر ترتیب، آتش بس موقت اعلام شده  را نباید به منزله بازپس گیری ابتکارعمل از جانب مقامات ریاض تلقی کرد، بلکه اقدامی است که همراه با خود، بیشترین نشانه های نگرانی وسردرگمی متجاوزین به خاک یمن را آشکار می کند. نکات تحلیلی ذیل، به این موضوع  وهمچنین ابعاد دیگری از اعلام آتش بس در یمن اشاره دارد:

1- مقامات عربستان اینک بیش از هرچیز خواستار خروج کم هزینه از باتلاق هولناکی هستند که خود در پیدایش آن نقش داشته اند؛ ولیکن چشم انداز تحولات یمن، پیدایش شرایط دلخواه آن ها را در آینده ای نزدیک نیز نشان نمی دهد. چراکه افزایش خشم و نفرت عمومی ناشی از تجاوزات نظامی وحشیانه، حتی، امکان تحقق حداقلی از خواسته های سیاسی آن ها را دریمن، از میان برده است.   
2- مردم یمن با محوریت انصارا.. ، اعتمادی به آتش بس اعلام شده ندارند و بدون توجه به ادعاها و فریبکاری های ریاض، برنامه خود را برای برپایی نظامی مردمسالار ومستقل با جدیت دنبال می کنند.

3- کشته و مجروح شدن بیش از هشت هزارتن از غیرنظامیان در یمن، وتخریب زیر ساخت های این کشور، فضای تبلیغاتی ورسانه ای را به نفع یمن تغییر داده و زمینه های تحقق خواست مردم این کشور را در سطوح سیاسی هموارتر ساخته است.
 
4- اینک با وقوع رویداد های یمن، برهمگان ثابت شده است که واشنگتن، لندن و ریاض از حامیان اصلی گروه های تکفیری از جمله القاعده هستند و با هدف ممانعت از برپایی نظام های مردم سالار در منطقه، از هیچ جنایتی فروگذار نمی کنند.
 
https://taghribnews.com/vdcae6n6u49no01.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی