تاریخ انتشار۲۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : 188538

علل اصلی شکست ریاض در جلب مشارکت نظامی پاکستان و ترکیه

اسلام آباد و آنکارا واقفند که در صورت مشارکت در جنگ تحمیلی علیه یمن، موقعیت سیاسی و اقتصادی آن ها نیز در سطوح منطقه ای به خطر می افتد وآنها، دوستان قدرتمند و تاثیرگذاری چون جمهوری اسلامی ایران را از دست خواهند داد.
علل اصلی شکست ریاض در جلب مشارکت نظامی  پاکستان و ترکیه
بسمه تعالی

علل اصلی شکست ریاض در جلب مشارکت نظامی  پاکستان و ترکیه

  در حالی که گفته می شود مقامات ریاض از نپیوستن ترکیه و پاکستان به ائتلاف نظامی علیه یمن، بسیار عصبانی و نگرانند، مقامات این دوکشور درتازه ترین تماس های تلفنی خود، درباره یافتن راه حلی برای پایان دادن به تهاجم نظامی یمن، با یکدیگرگفتگوکرده اند. این به معنای آن است که: مقامات آنکارا و اسلام آباد در واکنش به اعمال فشارهای ریاض، می کوشند تا موضعی همسو با یکدیگر اتخاذ کنند و به جای مشارکت در ماجراجویی های نظامی عربستان(در یمن)، مسئله را از طریق شیوه های سیاسی، حل وفصل کنند. البته اتخاذ چنین موضعی نیز نمی تواند برآورنده خواسته کنونی مقامات ریاض باشد؛ زیرا آن ها خواستار آنند که بعد از حدود سه هفته بمباران هوایی، عملیات زمینی علیه یمن را آغاز کنند و با استقرار در بخشی خاک از این کشور، از پیروزی خود در این نبرد سخن بگویند و مقدمات روی کارآوردن مجدد منصورهادی را در این بخش ( ازخاک یمن که به معنی آغاز تجزیه این کشور نیز خواهد بود) فراهم نمایند.  
            عملیاتی که با توجه به ضعف و ناکارآمدی نیروی زمینی عربستان، مستلزم همکاری ارتش های کشورهای پرجمعیتی همانند پاکستان، ترکیه و مصر است؛ ولیکن هریک از این سه کشور، بنا به علل مختلف نمی توانند درآن مشارکتی گسترده و علنی داشته باشند. حال آنکه اعطای کمک های دلاری چند سال گذشته حکومت ریاض، به دولت های پاکستان، ترکیه و مصر،  این دولت ها را وامی دارد تا برای ادامه دریافت این کمک ها هم که شده، نسبت به درخواست نظامی عربستان بی تفاوت نباشند و به هر نحو، به تقاضاهای ریاض برای مشارکت در تجاوز زمینی به یمن، پاسخ مثبت دهند؛ به ویژه آنکه مقامات سعودی و برخی از حکومت های عرب خلیج فارس، طی روزهای اخیر  و در واکنش به جواب منفی دولت های پاکستان و ترکیه ، به اعمال فشارهای سیاسی و تبلیغاتی جدیدی متوسل شده اند. در واقع اینجاست که این سوال مطرح می شود که کدام علل سبب شده است تا دولت های پاکستان، ترکیه ومصر، واکنش های تهدیدآمیز عربستان را نادیده بگیرند و  هریک به طریقی از پاسخ دادن به تقاضاهای ریاض، خودداری کنند؟

موارد زیر پاسخی به این سؤال محسوب می شود:
1- یکی از علل مخالفت دولت های ترکیه و پاکستان با درخواست های عربستان، بیم و نگرانی آن ها از مخالفت احزاب داخلی و تاثیر آن بر فضای انتخاباتی آینده این کشورهاست. به خصوص آن که در تهاجم زمینی به یمن، احتمال خسارت جانی وکشته شدن سربازان و افسران اعزامی بسیار است و این مسئله به خودی خود، موجی از مخالفتهای مردمی را باعث می شود. البته دولت مصر نیز در این مسئله با دولتهای پاکستان و ترکیه سهیم است؛ اما  با این توجیه که: امنیت تنگه باب المندب، «امنیت ملی» مصر است می کوشد زمینه تحرکات نظامی خود را ( در حال حاضر غیرعلنی ) دریمن فراهم کند.
2- از علل دیگر نپیوستن ترکیه و پاکستان به ائتلاف نظامی عربستان، مواضع اصولی کشورهای همسایه اشان به ویژه جمهوری اسلامی ایران است. در واقع اسلام آباد و آنکارا  واقفند که درصورت مشارکت در جنگ تحمیلی علیه یمن، موقعیت سیاسی و اقتصادی آن ها نیز در سطوح منطقه ای به خطر می افتد وآن ها، دوستان قدرتمند و تاثیرگذاری چون جمهوری اسلامی ایران را از دست خواهند داد.  
 3- علت دیگر، عواقب و پیامدهای بسیارمنفی تجاوز نظامی به یمن است که ممکن است برای سالها، خسارت جانی و مالی و زیان های جبران ناپذیری را متوجه ترکیه، پاکستان و مصر سازد و این کشورها همانند عربستان و متحدین عربش، را در باتلاق دست ساخته اشان در یمن، فرو برد.
4-  علت دیگر که شاید مهمترین علت باشد، نتایج و دستاوردهایی است که درصورت موفقیت نظامی عربستان در یمن، حاصل می شود و آن، فراهم شدن زمینه فعالیت گروههای تکفیری، شبه داعش و به طور مشخص گروه القاعده است. این گروهها در یکسال گذشته از حوثی ها (جنبش انصارا...) ضربات سنگینی خورده و اینک مترصد فرصت مناسبی هستند که این فرصت با تجاوز زمینی عربستان در یمن ایجاد خواهد شد. در این خصوص نیز دولت پاکستان با توجه به آنکه در مرحله جنگ با این نوع گروهها قراردارد و نظامیان مصر نیز به علت مشابه، نمی توانند در عملیاتی برون مرزی، شرکت کنندکه نتایج آن به نفع مخالفان افراطی و تکفیری اشان باشد. البته دولت ترکیه نیز بعد از حمایتهای بی نتیجه و زیانبار چند سال گذشته از گروههای تکفیری وداعش، دیگر تاب تحمل اتهامات تازه مبنی برحمایت از گروه های تکفیری یمن را ندارد.
 
https://taghribnews.com/vdcaean6a49nam1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی