تاریخ انتشار۱۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۱
کد مطلب : 273939
آیت الله اراکی در دیدار با مفتی استانبول تأکید کرد:

اثرگذاری همکاری نهادهای فرهنگی و دینی ایران و ترکیه بر مسائل دینی جهان اسلام

دبیرکل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: نهادهای فرهنگی و دینی ایران و ترکیه می تواند بر مسائل فرهنگی و دینی منطقه بسیار اثر گذار باشد.
اثرگذاری همکاری نهادهای فرهنگی و دینی ایران و ترکیه بر مسائل دینی جهان اسلام
به گزارش خبرگزاری تقریب، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب که در رأس هیئتی به ترکیه سفر کرده است روز سه شنبه در استانبول با "حسن کامل ییلماز" مفتی این شهر دیدار و گو گفت کرد.
 
آیت الله اراکی در این دیدار با اشاره اینکه امیدواریم این دیدارها مقدمه همکاری های نزدیک دینی و علمی میان ایران و ترکیه شود، اظهار داشت: همکاری نهادهای فرهنگی و دینی ایران و ترکیه می تواند بر مسائل فرهنگی و دینی منطقه بسیار اثر گذار باشد.
 
وی تأکید کرد: مجمع جهانی تقریب فعالیت های زیادی را در جهان در زمینه وحدت امت اسلامی انجام می دهد و می توانیم با همکاری مؤسسات ترکیه ای به موفقیت های زیادی در این عرصه دست یابیم.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب امروز مهم ترین نیاز جهان اسلام و علاج واقعی همه مشکلات و بحران های پیش رو مسلمانان ، اتحاد و انسجام اسلامی است، اظهار داشت: متأسفانه امروز جهان اسلام با مشکلات بسیار زیادی چه از داخل و چه از بیرون مواجه است که حل این مشکلات نیازمند همکاری بیشتر کشور های اسلامی است.
 
ایران و ترکیه با همکاری یکدیگر راه حلی برای شرایط کنونی جهان اسلام پیدا کنند
"حسن کامل ییلماز" مفتی استانبول نیز در این دیدار نیز طی سخنانی با اشاره به اشتراکات فراوان میان فرهنگ ترکیه و ایران و اثرگذاری ادبیات فارسی بر ادبیات ترکی اظهار داشت: فرهنگ ما با زبان فارسی و اندیشمند والامقامی همچون مولانا غنایی بیشتر یافته است. اشتراک فرهنگی میان دو کشور را بسیار زیاد است و اختلافات ناچیز میان ما نیز می تواند زمینه ساز تعاملات سازنده میان دو کشور باشد.
 
وی در ادامه اظهار داشت: در طول دو قرن اخیر اسلام در جهان گسترش فزاینده ای یافت بنابراین چون دشمنان نتوانستند در برابر حقیقت اسلام مقابله کنند لذا شروع به ایجاد فرقه های انحرافی کردند تا از این طریق به اسلام ضربه بزنند.
 
مفتی استانبول تأکید کرد: کسانی که امروز وارد گروههای تکفیری و داعش می شوند و دست به کشتار می زنند اینها اصلا مسلمان نیستند زیرا کسانی که قرآن و رسول خدا را بشناسند هرگز دست به جنایت و کشتار نمی زنند.
 
ییلماز با تأکید بر اینکه ایران و ترکیه با همکاری یکدیگر باید راه حلی برای شرایط کنونی جهان اسلام پیدا کنند، اظهار داشت: علما و سیاسیون ایران و ترکیه گرد هم بیایند و مسائلی که موجب گسترش اسلام هراسی در جهان شده است را از بین ببرند.
 
ترکیه از پتانسل لازم برای پیشگامی در عرصه وحدت برخوردار است
"منوچهر متکی" معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب نیز در این دیدار طی سخنانی اظهار داشت:  در سال  2001  دبیر کل سازمان ملل با دعوت از سران کشور های اسلامی  بر خلاف باور برخی نسبت به تنرل جایگاه دین در جوامع بشری از دین بعنوان راه نجات یاد کرد .
 
 وی با بیان اینکه تهدیدات و بحران های پیش روی جهان اسلام هر دو کشور ایران و ترکیه را تهدید می کنند، گفت: این تهدیدات از سوی دشمنان اسلام به ما تحمیل می شود امروز رسالت عالمان دینی دو کشور باید تلاش و اهتمام ویژه به احیای هویت اسلامی و حقیقت انکارناپذیر اسلام بعنوان راهکار و راهبرد حیات بشری باشد.
 
معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه بلایی که امروز جهان اسلام با آن مواجه است هدفش تفرقه در میان مسلمین است، تأکید کرد: امروز علیرغم اینکه چهره خشنی که از مسلمانان به نمایش گذاشته شده است، شاهد علاقه بسیاری از اقشار جوامع مختلف به ویژه قشرهای جوان و تحصیلکرده به دین مبین اسلام هستیم.
 
وی افزود: اکنون جهان اسلام می تواند با چنین بینش و درک نوینی و با تمسّک به معارف دینی، اسلام رحمانی و حقیقی را معرفی نماید.
 
معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب گفت: ترکیه از پتانسل لازم برای پیشگامی در عرصه وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی برخودار است.
https://taghribnews.com/vdcaeenuo49n0o1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی