تاریخ انتشار۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : 216437
آیت الله تسخیری:

باید راهکارهای عملی برای مقابله با بحران های جهان اسلام یافت

بخش اول کمیسیون بررسی شرایط کنونی جهان اسلام به ریاست آیت الله تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح دوشنبه در هتل استقلال برگزار شد.
باید راهکارهای عملی برای مقابله با بحران های جهان اسلام یافت
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله تسخیری در این نشست گفت: صرف پرداختن به مسائل اختلافی و مطرح کردن آن چاره ای برای مشکلات جهان اسلام نیست، بلکه باید راهکارهای عملی برای مقابله با بحران های جهان اسلام یافت.
 
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با معرفی اعضای شرکت کننده در این کمیسیون، افزود: هدف این کمیسیون ضمن بررسی شرایط کنونی جهان اسلام یافتن راهکارهای عملی برای مقابله با چالشهاست.
 
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سید موسی موسوی قائم مقام مجمع تقریب اظهار داشت: زمانی که ندای اسلام خواهی امام خمینی(ره) مطرح شد غرب و شرق در اوج قدرت بودند اما پس از تشکیل نهضت اسلامی این قدرتها به چالش کشیده شدند.
 
وی افزود: اگر به صحیفه امام(ره) به دقت بنگرید نمی توان نامی از شیعه یافت بلکه تاکید امام بر اسلام و انقلاب اسلامی بود؛ توطئه بزرگ استکبار و استعمار این است که سعی دارد انقلاب ایران را انقلابی شیعی نشان دهد و طرح عناوینی مثل هلال شیعی در مسیر همین توطئه است تا بتوانند جلوی گسترش آموزه های انسان ساز امام (ره) و انقلاب اسلامی را بگیرند.
 
عبدالقیوم سجادی عضو مجلس ملی و علمای افغانستان، دیگر سخنران این کمیسیون، در سخنانی گفت: شرایط جهان اسلام تحت تاثیر نظام بین الملل قراردارد و تغییراتی را به وجود آورده است اما آنچه برای علمای اسلام دارای اهمیت است ایجاد فرصتهای جدید و همچنین به وجود آمدن تهدیدهای جدید است.
 
وی افزود: مهمترین وظیفه علمای جهان اسلام ایجاد همسویی برای مقابله با تهدیدات و دردهای مشترک برای مقابله با دشمنان اسلام است.
 
محفوظ رحمان از علمای بنگلادش نیز که مقاله خود را در رابطه با موضوع کمیسیون ارائه داد، بیان داشت:علمای شیعه و سنی برای مقابله با جریانهای منحرف و افراطی بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شده و تقریب عملی را به مرحله اجرا بگذارند و با هم شبهات تکفیریها را پاسخ گویند.
 
احمد السید از اندیشمندان سوریه نیز در این کمیسیون گفت: یکی از مشکلات اصلی، عدم آگاهی مردم است؛ جهان اسلام در شرایطی قرار دارد که نمی تواند تشخیص دهد دوست و دشمن کیست.
 وی در ادامه با اشاره به بحران سوریه خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته ثابت شد که این بحران ناشی از کمک های همه جانبه امریکا و متحدانش به گروههای تروریستی بود.
 
سعید شهابی اندیشمند بحرینی نیز در سخنانی تاکیدکرد: مسئله اسلام هراسی یکی از پدیده هایی است که از سوی دشمنان اسلام ایجاد شد و در این راستا گروههای تکفیری و تروریستی را ایجاد کردند و با سوء استفاده از عنوان جهاد این عبارت را مخدوش جلوه دادند.
 
ماموستا قادری امام جمعه پاوه نیز در سخنانی اظهار داشت: امروز جهان اسلام به اتش تفرقه می سوزد لذا بر علما واجب است که دین را به مردم به خوبی معرفی کنند و جلوی انحرافات در جهان اسلام را بگیرند؛ اساس مشکلات ما سخنان خشونت گرا و اختلاف انگیز است.
 
دکتر انس عبدالنور از علمای اوگاندا در این کمیسیون گفت: در کشور اوگاندا صدها سال شیعه و سنی در کنار یکدیگر برادرانه زندگی کرده اند اما متاسفانه با توطئه دشمنان و دست های پشت پرده این رویه در حال تغییر است.
 
شیخ سعید قاسم از فلسطین، علی باقر عابدی از هندوستان، شیخ بلال شعبان از لبنان و محمد امین از روسیه از دیگر سخنرانان بودند که مقالات خود را در رابطه با موضوع کمیسیون ارائه دادند.
 
گفتنی است حجت الاسلام قبانچی امام جمعه نجف اشرف نیز در این کمیسیون اشعاری را در رثای فعالیتهای وحدت گرای آیت الله تسخیری و قرائت کرد.
 
https://taghribnews.com/vdcaeinu049n6y1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی