>> ادامه واکنش ها به لغو تابعیت بحرینی شیخ عیسی قاسم | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : 236039

ادامه واکنش ها به لغو تابعیت بحرینی شیخ عیسی قاسم

لغو تابعیت "شیخ عیسی قاسم" با واکنشها و اعتراضات گسترده داخلی و بین‌المللی روبرو شده است که این اعتراضات و واکنش ها همچنان ادامه دارد. مردم بحرین با اجتماع مقابل خانه این عالم شیعی و برگزاری تظاهرات این اقدام آل خلیف را محکوم می کنند.
ادامه واکنش ها به لغو تابعیت بحرینی شیخ عیسی قاسم
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، بحرینی‌ها روز گذشته در ادامۀ اعتراضات به اقدام رژیم آل خلیفه در سلب حق شهروندی آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم، بار دیگر در مقابل منزل این روحانی برجسته شیعه تحصن کردند؛ مردم بحرین همچنین با اعلام حمایت از شیخ قاسم در این مکان نماز جماعت برپا کردند.

در عراق نیز صدها نفر از طرفدارن جریان صدر با تجمع در مقابل سفارت بحرین در منطقة المنصور در غرب بغداد، به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم، اعتراض کردند.
                                                
"شیخ نبیل قاووق"معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان هم در این رابطه تأکیدکرد: سلب تابعیت "آیت‌الله عیسی قاسم" اشتباه بزرگ و ماجراجویی حساب نشده‌ای است که نظام عربستان مسؤولیت آن را برعهده خواهد داشت و طولی نخواهد کشید که آن‌ها می‌فهمند انرژی ادامه این ماجراجویی را ندارند.

وی گفت: این حقیقتی که پشت نقاب‌ها پنهان مانده بود، یک سیاست طایفه‌ای است که طایفه مشخصی از مردم بحرین را هدف قرار داده است؛ راز نابودی و ویران کردن بیش از 50 حسینیه و مسجد و ممنوعیت برگزاری مراسم عاشورا چیست؟ آیا این یک سیاست طایفه‌ای کینه‌توزانه نیست؟!

وی افزود: ما همواره به مردم بحرین وفادار خواهیم بود؛ ما به عنوان عضو حزب‌الله همواره در کنار مردم مظلوم بحرین هستیم؛ این وعده و وفای مردم و سرورمان سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان است.

"علامه حسن ظفر نقوی"عضو ارشد حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان هم گفت: لغو تابعیت علامه "عیسی قاسم" برخلاف موازین و حقوق انسانی و بین‌المللی است و طبق قوانین بین المللی هیچ کشوری نمی‌تواند تابعیت شهروندان خود را لغو کند.

عضو ارشد حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان تأکیدکرد: افزایش مجازات‌های شیخ عیسی قاسم و لغو تابعیت وی نشان می‌دهد آل خلیفه هیچ ارزشی برای حقوق انسانی قائل نیست.

وی افزود: جرم شیخ عیسی قاسم این بود که از حقوق ملت بحرین دفاع و با عربستان و دست‌نشانده آنها آل خلیفه مخالفت کرد.

علامه نقوی  ادامه داد: اعدام شیخ نمر در عربستان و اقدام علیه شیخ عیسی قاسم در بحرین نشان می‌دهد که چنین رفتاری تحت یک برنامه از پیش تعیین شده و هدفمند انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به اقدام اخیر دولت بحرین برای لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم، شرارت‌های آل سعود در کشورهای اسلامی برای همه مسلمانان آشکار شده است.

جمعی از علما و روحانیان شیعه زندانی در زندان جو بحرین هم با صدور پیامی، به سلب تابعیت آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور واکنش نشان دادند.

در این پیام آمده است: تعرض به مقام شامخ آیت الله عیسی قاسم، تعرض به شیعیان است؛ این عالم دارای جایگاه والا و ملی گرایی صادقانه است و باید الگوی آزادگان و قهرمانان باشد؛ نظام بحرین  باید به سخنان و توصیه های وی گوش فرامی داد اما متأسفانه گوش و قلب نظام سرشار از جهالت و نادانی شده است.

علمای زندانی خطاب به مردم تصریح کردند: به ملت شریف و فداکار به عنوان وجدان بیدار که مواضع درخشانی از خود به جای گذاشتند، می گوییم که هیچگاه از گرد "شیخ عیسی قاسم" دور نشوند و به دفاع از وی ادامه دهند و با روش های مسالمت آمیز به حمایت از رهبر خود بپردازند؛ هرگونه بی تفاوتی نسبت به این مسأله سبب ذلت و خواری خواهد شد و در این صورت نباید انتظار کرامت و آزادی داشته باشند.

آنان همچنین خطاب به سایر علما اظهار داشتند: از علما و روحانیان گرامی می خواهیم در صحنه حضور یابند و به دفاع از دین و این عالم بپردازند و تا تحقق مطالبات ملت عزیز، صبر پیشه کنند.

خطیبان جمعه عراق هم در واکنش به سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم اعلام کردند که سلب تابعیت از رهبر شیعیان بحرین اقدامی احمقانه است.
"حجت الاسلام عادل الساعدی" خطیب جمعه بغداد در خطبه‎های نماز جمعه این هفته که در مسجد الرحمن برگزار شد، با اشاره به آخرین رویدادهای بحرین گفت: حکومت آل‎خلیفه باید از تصمیم خود در سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین دست بردارد.
وی افزود: سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم به معنی نقض حقوق بشر، بی احترامی به مردم یک کشور و یک اقدام کاملا احمقانه است.
وزارت کشور بحرین دوشنبه گذشته تابعیت شیخ قاسم را لغو کرد که این موضوع اعتراضات و واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت؛ از آن زمان، هزاران نفر از مردم بحرین با اجتماع مقابل خانه شیخ قاسم و برگزاری تظاهرات، این اقدام رژیم آل خلیفه را محکوم کردند.

وزارت کشور بحرین مدعی شده است که شیخ عیسی قاسم از جایگاه خود برای "خدمت به منافع خارجی و گسترش خشونت و اختلافات فرقه‌ای" استفاده کرده است؛ این ادعاها از طرف این روحانی برجسته بی اساس خوانده شده است.
این اقدام رژیم آل خلیفه همچنین با اعتراضات گسترده داخلی و انتقادات بین‌المللی روبرو شده است.

در همین حال جریان "الوفاء اسلامی" بحرین از مردم خواست تا در برابر اقدامات سرکوبگرانه آل خلیفه مقاومت کرده و در تظاهرات در حمایت از شیخ قاسم حضور گسترده داشته باشند؛ این جریان همچنین بازجویی از علمای  بحرینی و  سرکوب مردم را محکوم کرد.

نیروهای آل خلیفه پنجشنبه گذشته با شلیک گلوله گاز اشک آور، تظاهرات اعتراض آمیز بحرینی‌ها در منطقه "مرکوبان" در جزیره ستره در جنوب منامه را سرکوب کردند.
https://taghribnews.com/vdcaeinuo49new1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی