تاریخ انتشار۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : 227561
رییس جمهوری پس از امضای اسناد همکاری تهران – آستانه:

افراط‌گرایی، تروریسم و اختلاف بین مذاهب، سه خطر مهم برای جهان اسلام است

رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، امضای 66 سند همکاری میان بخشهای خصوصی و دولتی ایران و قزاقستان را نقطه عطفی در روابط تهران – آستانه دانست و تأکید کرد: تهران از گسترش همکاری‌ها با آستانه، در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی استقبال می کند.
افراط‌گرایی، تروریسم و اختلاف بین مذاهب، سه خطر مهم برای جهان اسلام است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه و پس از امضای چندین سند همکاری میان تهران و آستانه، قزاقستان را کشور دوست، مسلمان و همسایه ایران دانست و اظهار داشت: دولت قزاقستان همواره در دوران تحریم و نیز در دوران مذاکرات هسته‌ای همراه و یار جمهوری اسلامی ایران بوده و در دوران اجرای برجام نیز با ارسال60 تن کیک زرد به ایران کمک مفیدی در روند اجرای برجام داشت.
 
رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: آغاز همکاری بانک‌های ملی دو کشور و اقدامات کارگزاری بانک‌ها و تسهیل در صدور روادید برای بازرگانان ایرانی و حمایت دو دولت از بخش خصوصی می‌تواند گام‌های مهمی در توسعه هر چه بیشتر روابط تهران و آستانه باشد.
 
دکتر روحانی با بیان اینکه ظرفیت‌ها و زمینه‌های بسیار خوبی در عرصه‌های مختلف برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد، اظهار داشت: بخش کشاورزی و کشت فراسرزمینی در قزاقستان و امنیت غذایی پایدار و همکاری در زمینه معادن، از جمله زمینه‌های مهم در فعالیت‌های اقتصادی دو کشور می‌باشد.
 
رییس‌ جمهوری اضافه کرد: اقدامات لازم قانونی در مسیر تجارت آزاد بین دو کشور و نیز تعرفه‌های ترجیحی برای روابط ایران و اوراسیا گام‌های مهمی در بخش اقتصادی دو کشور محسوب می‌شود.
 
روحانی خاطر نشان کرد: در جریان دیدارهای خصوصی و هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور علاوه بر توسعه روابط در بخش‌های تجاری و کشاورزی، در زمینه مسایل علمی، فرهنگی و فناوری نیز گفتگو کرده و در این زمینه‌ها نیز توافق نظر بین طرفین وجود دارد.
 
رییس‌ جمهوری افزود: بخش نفت، گاز و پتروشیمی و نیز فرآورده‌های نفتی و  حمل و نقل و ارتباط راه‌آهن ایران، قزاقستان، ترکمنستان و حتی چین، از دیگر مواردی بود که دو طرف بر اجرای آن تأکید داشتیم.
 
روحانی خاطر نشان کرد: همکاری‌های دو کشور در زمینه دریای خزر، مسایل زیست محیطی، توریسم و رژیم حقوقی دریای خزر نیز از مواردی بود که در جریان مذاکرات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 
رییس‌ جمهوری در ادامه با تأکید بر اینکه دو کشور در زمینه مسایل منطقه‌ای با یکدیگر اشتراک نظر دارند، تصریح کرد: معتقدیم که موضوع افراط‌گرایی، تروریسم و اختلاف بین مذاهب و فرق مختلف، سه خطر مهمی است که جهان اسلام را تهدید می‌کند.
 
روحانی تأکید کرد: ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بویژه در کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و همچنین پایان جنگ در یمن و اتخاذ راه‌حل‌های سیاسی برای حل مشکلات از مواردی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دو طرف در این زمینه‌ها با هم اتفاق نظر داشتیم.
 
رییس‌ جمهوری در ادامه برگزاری اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در هفته جاری در استانبول را مورد اشاره قرار داد و گفت: دو طرف بر این موضوع تأکید داریم که صدایی که از این کنفرانس باید به جهان برسد، صدای وحدت، همبستگی و همکاری دنیای اسلام باشد.
 
آقای نورسلطان نظربایف رییس‌ جمهوری قزاقستان نیز در این نشست خبری با بیان اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها ضد ایران، صفحه جدید تاریخی در روابط دو کشور گشوده شده است، اظهار داشت: قزاقستان همواره در کنار ایران بوده و در عمده مسایل منطقه ای با تهران اشتراک نظر دارد.
 
رییس‌ جمهوری قزاقستان با اشاره به امضای 66 سند همکاری به ارزش 2 میلیارد دلار بین تهران و آستانه، اظهار داشت: دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، کشاورزی و صنعت و معادن، ظرفیت‌های زیادی برای گسترش همکاری دارند که مصمم هستیم این ظرفیت‌های خود را فعال کنیم.
 
نظربایف در ادامه ضرورت وحدت امت اسلامی و مبارزه با تروریسم را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید تروریسم و اسلام را از یکدیگر جدا کنیم و با وحدت اسلامی با تروریسم مبارزه نماییم.
 
رییس‌ جمهوری قزاقستان در پایان از دکتر روحانی برای سفر رسمی به قزاقستان دعوت کرد.
 
https://taghribnews.com/vdcai0nu649num1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی