تاریخ انتشار۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۹:۰۷
کد مطلب : 257964
ابراهيمي‌تركمان:

«تمدن اسلامي» با گفت‌وگو بازتوليد مي‌شود/ گفت‌وگو با محور فرهنگ قابل اعتماد‌ترين نوع روابط

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، گفت: اگر به گفت‌وگو باور داشته باشيم، در كنار يكديگر مي‌توانيم تمدن اسلامي را بازتوليد كنيم و ملت‌هايمان و بشريت را از تمدن نوين اسلامي بهره‌مند سازيم.
«تمدن اسلامي» با گفت‌وگو بازتوليد مي‌شود/ گفت‌وگو با محور فرهنگ قابل اعتماد‌ترين نوع روابط
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شامگاه روز گذشته در سخنرانی خود در آیین اختتامیه اجلاس گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب ، با بیان اینكه فرجام راهی كه آغازكرده‌ایم، بهروزی و موفقیت فرزندان، ملت‌ها و آیندگانمان خواهد بود، گفت: با گفت‌وگوهای فرهنگی راهی را گشوده‌ایم تا متفكران و اندیشمندان، تعیین‌كننده سرنوشت انسان‌ها باشند.
 
وی افزود: چرا كه انسان اندیشمند نزد خداوند عزیز است و تاریخ به ما نشان داده كه هرگاه انسان‌های اندیشمند، متفكر و فرهیخته محور حركت بشر شده‌اند، انسان، دنیایی متفاوت را تجربه كرده و تمدن‌های بزرگ بشری پدیدار گشته‌اند.
 
ابراهیمی‌تركمان ادامه داد: پیامبران الهی در طول حیات بشر و بر اساس رسالتی كه از سوی خداوند داشته‌اند، تلاش كرده‌اند تا بشر را به تفكر، تعامل و  تفكر و احترام به خالق و مخلوق فرا بخوانند و در این مسیر نه تنها با مؤمنان و موافقان بلکه با مخالفان و دشمنان خود هم گفت‌وگو می‌کردند که برای همه ما الگویی روشن و همیشگی است.
 
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین با اظهار اینكه با گفت‌وگو و هم‌اندیشی است كه انسان می‌تواند تمدن‌ساز شود و نوع خود را به سوی صلح و رستگاری رهنمون سازد، گفت: در قرون اولیه اسلام نیز ایران و اعراب در كنار هم و با هم‌افزایی و تعامل توانستند تمدن درخشان اسلامی را رقم بزنند و خیل عظیم دانشمندان، عالمان و فرهیختگانی را به بشریت معرفی كنند كه در تاریخ علم اثرگذار بوده و پدران علوم و تكنولوژی امروز بشر محسوب می‌شوند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این بخش از سخنانش افزود: ما اگر به گفت‌وگو باور داشته باشیم و مسایل فیمابین را حل كنیم، در كنار یكدیگر دوباره می‌توانیم تمدن اسلامی را بازتولید كنیم و خود، كشور و ملت‌هایمان و بشریت را از تمدن نوین اسلامی بهره‌مند سازیم.
 
وی ادامه داد: مشكل از زمانی آغاز شد كه بیگانگان  منافع خود را در پراکندگی ما یافتند. ما با برخورداری از پیشینه درخشان تمدن اسلامی و گنجینه‌ای عظیم از چهره‌های فراوان علمی و فرهنگی، سزاوار آن هستیم كه همچون گذشته با  خلاقیت‌های فرهنگی و روح واحد و اقدام مشترک در جهان شناخته شویم.
 
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه این سخنرانی خشونت برآمده از اندیشه تكفیر را مشكل بزرگ جهان امروز معرفی و تصریح كرد: این خشونت، منطقه ما و جهان را در معرض خطرات فراوانی قرار داده و انسان‌ها را نسبت به آینده، بسیار بدبین و بدگمان كرده است.
 
وی سپس چاره این مشكل را گفت‌وگوی اندیشمندان اصیل و فرهیخته و حاكم شدن منطق در روابط فیمابین به جای یك جانبه‌نگری و خودحق‌پنداری دانست.
 
ابراهیمی‌تركمان همچنین گفت: از نگاهی دیگر برای داشتن جهانی بهتر، محکوم به گفت‌وگو هستیم؛ چرا كه در نتیجه دوری انسان‌ها از یكدیگر و عدم تعامل و هم‌اندیشی، در جهانی مملو از بحران به سر می‌بریم و بیم آن می‌رود كه برای فردای  فرزندان خود، دنیایی به مراتب بدتر را به ارث بگذاریم.
 
وی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگر وقت آن است كه با محوریت فرهیختگان و اندیشه‌ورزان، راهی برای بیرون رفتن از این بحران‌ها پیدا كنیم و چه بهتر كه این گفت‌وگو‌ها بر محور فرهنگ باشد كه ماندگارترین و منصفانه‌ترین نوع روابط با بهترین نتایج را به دنبال خواهد داشت؛ از نگاه ما، فرهنگ اساس دیگر انواع روابط و اطمینان‌بخش‌ترین و قابل اعتماد‌ترین آنهاست.
 
وی در ادامه تأكید كرد: بر همین اساس است كه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در چارچوب وظایف خود و بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) و در نظر گرفتن ضرورت‌هایی اجتناب‌‌ناپذیر در جهان امروز، دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی را تأسیس كرد و در اولین برنامه، نخستین دور گفت‌وگو‌های فرهنگی ایران و جهان عرب را به عنوان ضروری‌ترین محور انجام این مهم برگزیده است.
 
ابراهیمی‌تركمان ادامه داد: این دور از گفت‌وگوها كه امروز آن را به پایان می‌بریم، فرصتی را فراهم كرد تا در قالب 6 كمیسیون و در شهرها و دانشگاهای مختلف، درباره موضوعات متنوعی گفت‌وگو و تبادل نظر صورت گیرد و نخستین دور گفت‌وگوهای فرهنگی میان ایران و جهان عرب در فضایی سرشار از صمیمیت و احترام متقابل برگزار شود.
 
وی در بخش پایانی سخنانش بیان كرد: به عنوان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مسئول دبیرخانه دائمی گفت‌وگوهای فرهنگی بین‌المللی اعلام می‌کنم که کلیه توافقات به عمل آمده در کمیسیون‌های تخصصی از جمله تشکیل  بنیادهای تخصصی برای گفت‌وگوهای ایران و عرب را به عنوان راهکار عملی برای توسعه و تداوم گفت‌وگوهای نخبگان مورد حمایت قرار می‌دهیم و از کلیه امکانات برای توسعه تسهیل و اجرایی‌کردن این توافقات فروگذار نمی‌کنیم.
 
ابراهیمی‌تركمان ادامه داد: دبیرخانه دائمی گفت‌وگوهای فرهنگی استمرار در گفت‌وگو را اصل اساسی می‌داند و ملتزم به اجرای این مهم است و آمادگی دارد این گفت‌وگوها را در حوزه‌های مختلف برگزار کند و امیدواریم این دور از گفت‌وگوها مسیر توسعه روابط فرهنگی را هموارتر کند.
https://taghribnews.com/vdcai0nuy49nmo1.k5k4.html
مرجع : سازمان فرهنگ
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی