تاریخ انتشار۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : 208562

باید علل حادثه دردناک منا شناسایی شود/ تا ۲ماه آینده تحریم‌ها برداشته می‌شود/ اجرای درست اقتصاد مقاومتی مانع بازگشت تحریم هاست

رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی: حتما باید علل حادثه دردناک منا برای جهان اسلام و ملت ما شناسایی و تشریح شود. بیشتر از یک تا دوماه دیگر تا زمان برداشته شدن تحریم ها باقی نمانده است. تا پایان هفته هفت و نیم هزار میلیارد تومان به خزانه واریز می شود .
باید علل حادثه دردناک منا شناسایی شود/ تا ۲ماه آینده تحریم‌ها برداشته می‌شود/ اجرای درست اقتصاد مقاومتی مانع بازگشت تحریم هاست

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) آقای روحانی در مصاحبه تلویزیونی افزود: من می خواهم از همه کسانی که در تحقق برجام تلاش کردند به وی‍ه از مردم ایران تشکر کنم ،  مردم ما  در طول این 12 - 10 سال به ویژه در دو سال اخیر و در دوران مذاکرات با شش قدرت جهانی همواره حمایت، مقاومت و تلاش مستمر کردند و با هدایت مقام معظم رهبری این تلاش ها به نتیجه رسید.
 
رئیس جمهور گفت: همچنین از مجلس شورای اسلامی به خاطر طرحی که تهیه کرده بودند تشکر می کنم و این طرح وظایفی را در اجرای توافق برای دولت تعیین می کند و طرح امروز در مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی رسید و آنچه که باقی مانده اظهارنظر شورای نگهبان است و بعد از آن دیگر کاری است که دولت باید در این مسیر انجام دهد.
آقای روحانی افزود: اقداماتی باید انجام بگیرد و دولت باید در این مسیر انجام دهد که این اقدامات درحال انجام است و تصور نمی کنم که امشب نیاز باشد من تاثیر آنها را بیان کنم.
 
رئیس جمهور گفت:‌ هفته آینده روز اجرایی شدن برجام و آن 90 روزی می رسد که در توافق آمده است که ما اجرا را شروع کنیم.
 
آقای روحانی افزود: همه کشورها لازم است که آماده شوند و ما نیز آماده می شویم تا مسیر تشریفات قانونی و حقوقی طی شود که  در عمل همان 90 روزی می شود که پیش بینی شده بود و بعد از آن هم ما باید شروع به اجرا کنیم تا روزی که این عملیات به مرحله اجرا دربیاید تا کل توافق عملی شود و همه تحریم ها برداشته می شود که یک یا دو ماه بیشتر پیش روی ما نیست تا زمانی که تحریم ها برداشته شود و شرایط جدیدی برای کشور بوجود بیاید.
 
باید علل حادثه دردناک منا شناسایی شود
 
رئیس جمهور گفت: باید علل حادثه دردناک منا شناسایی شود.
آقای روحانی درخصوص تشریح سیاست های جدید اقتصادی در مقدمه سخنان خود افزود: به ملت بزرگ ایران در سراسر میهن عزیز از روستاها تا شهرستان های کوچک، از زن و مرد، پیر و جوان، نوجوان و حتی کودکان سلام عرض می کنم و برایشان آرزوی موفقیت دارم.
رئیس جمهور گفت: مردمی که خودشان را آماده می کنند برای نشان دادن عشقشان به خاندان رسالت و ابی عبدالله الحسین(ع) و نزدیک تر شدن به فرهنگ عاشورا که فرهنگ عزت، آزادگی و ایستادگی در برابر ظلم و مسیر ناحق است.
 
آقای روحانی افزود: البته امسال مردم قبل از ماه محرم  به خاطر فاجعه منا دلشان پر از غم و اندوه شد که  لااقل در قدم های دوم و بعدی نشان بی تدبیری حاکمان کشور سعودی بود و متاسفانه هزاران نفر  مرد و زن از سراسر دنیای اسلام از جمله حاجیان عزیز کشور عزیز اسلامی مان جان باخته این فاجعه بودند.
 
رئیس جمهور گفت: تاکنون اجساد مطهر حدود 400 نفر از آنها به خانواده هایشان برگشته است و برخی نیز طبق خواست خانواده ها در همان جا به خاک سپرده شده است و تعدادی نیز هنوز در لیست مفقودین هستند که امیدواریم اجساد آنها نیز شناسایی شود یا اگر مساله دیگری هست برای مردم روشن شود.
 
آقای روحانی افزود: یکبار دیگر به همه خانواده ها و کل ملت ایران تسلیت عرض می کنم و تشکر  از همه آنهایی که برای تخفیف آلام مردم  تلاش کردند از بعثه مقام معظم رهبری تا مسئولان و دست اندرکاران مربوط که در این مدت تلاش کردند که برخی از وظایفی که بر دوش دستگاه اجرایی است عمل کنند و هنوز بخش دیگری باقی مانده است که باید ادامه داد.
 
رئیس جمهور گفت: حتما باید علل این حادثه دردناک برای جهان اسلام و ملت ما  شناسایی و تشریح شود و آینده درست حج و مسیری که سالهای آینده پیش رو داریم ان شاء الله برای مردم روشن شود که دیگر این حادثه تکرار نشود.
 
روند کاهش نرخ تورم ادامه خواهد یافت
 
رئیس جمهور گفت: تحریم تجاری و نفتی در دنیا سابقه داشت اما تحریم بانکی از ایران شروع شد.به گزارش خبرنگار ا، آقای روحانی در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسیددر دو سال گذشته اقتصاد ما به چه صورت بوده، دولت برنامه ریزی ها و بسته های مختلفی را طراحی کرده و سیاست گذاری ها بخشی به نتیجه رسیده و به ویژه در کنترل تورم ممکن است بخشی نیز به نتیجه نرسد، تصویر کلی از آنچه گذشته است بفرمایید. 
رئیس جمهور پاسخ داد: در این توافق و در مذاکرات هسته ای یکی از نکاتی که از آغاز اهمیت داشت مسایل اقتصادی بود، نه اینکه اقتصاد چه روندی در کشور ما داشت بلکه به خاطر اینکه حربه ای که دشمن در اختیار گرفته بود در زمینه فشار به ملت ایران حربه اقتصادی و تحریم بود.
 
آقای روحانی گفت: می دانید که تحریم تجاری در دنیا سابقه داشت و تحریم نفتی نیز در عراق سابقه داشت اما تحریم بانکی از ایران شروع شد و اولین تجربه ای بود که قدرت های بزرگ انجام دادند.
 
رئیس جمهور افزود: البته باید روی این نکته دقیق شویم که چرا آنها فکر کردند با فشار اقتصادی می توانند به اهداف خود برسند.
 
آقای روحانی گفت: آن سالهایی که سالهای وفور دلارهای نفتی بود روند کشور در این مسیر بود که نفت را بفروشیم و با دلارهای آن اقتصاد را اداره کنیم و عمدتا واردات انجام دهیم.
 
رئیس جمهور ادامه داد: وقتی‌ آنها دیدند ما متکی به فروش نفت هستیم و از طرف دیگر وقتی نفت می فروشیم از طریق نظام بانکی باید این تبادلات انجام بگیرد تا بتوانیم از این دلارها استفاده کنیم بنابراین فشارها را وارد کردند و در واقع شرایط اقتصادی کشور ما به آنها علامت داد که از این طریق شما می توانید خوب فشار وارد کنید چون نیازمندی ما به این صورت بود که نیازمندی بیشتر به نفت و نیازمندی بیشتر به دلارهای نفتی بود و آنها فشارها را زیاد کردند.
 
آقای روحانی افزود: شما دیدید فروش نفت را به مقدار زیاد کاهش دادند و مسیر بانکی را نیز با مشکلات فراوانی مواجه و تحریم بانکی را اعمال کردند.
رئیس جمهور گفت: درآمدی که ما در سال 90 از مسیر درآمدهای نفتی به دست می آوردیم حدود 119 میلیارد دلار بود و پس از این اعمال تحریم در سال بعد یعنی سال 91 این درآمد نزدیک 70 میلیارد دلار شد و این درآمد کاهش پیدا کرد.
 
آقای روحانی افزود: آن زمان یعنی سال 90 و 91  قیمت نفت چندان کاهش پیدا نکرد و حتی 92 و اوایل 93 نفت را بالای 100دلار می فروختیم که گاهی به 110 دلار نیز می رسید.
 
رئیس جمهور گفت: بنابراین این مقدار فروش را مانع شدند و از آن طرف استفاده از درآمدها نیز در سیستم بانکی دچار مشکل شد و شما دیدید این کاهش درآمد نفتی چه مشکلاتی برای کشور ایجاد کرد.
 
آقای روحانی افزود: دیدیم رکود و تورم چه وضعی پیدا کرد به طوری که رشد اقتصادی ما در سال 91 منهای 6 و هشت دهم درصد شد و در سال 92 وقتی دولت می خواست کار خود را آغاز کند تورم بالای 40 درصد بود.
 
رئیس جمهور گفت: ما اولین کاری که لازم بود انجام دهیم این بود که از طریق اقتصاد به دنیا پیام بدهیم برعکس آن پیامی که آنها در سالهای قبل دریافت کرده بودند، می خواستیم به آنها بگوییم ما در شرایط تحریم می توانیم اقتصاد را سامان و تورم را کاهش دهیم و از رکود خارج بشویم و نیز می توانیم یک آرامش در بازار بوجود بیاوریم.
 
آقای روحانی افزود: توفیق دولت در طول سالهای  92 و 93 این بود که در قدم نخست تورم  بیش از آنچه که دولت اعلام کرده بود کاهش پیدا کرد یعنی ما در سال 92 گفتیم که کاهش تورم حدود 35 درصد خواهد بود که 34 و هفت دهم درصد شد و در سال 93 گفتیم که تورم به 25 درصد می رسد که در پایان سال تقریبا به حدود 15 درصد رسید.
رئیس جمهور گفت: اکنون این روند ادامه دارد و این مسیر ثابت دولت خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: در کل تورم امسال رو به کاهش خواهد بود.
 آقای روحانی افزود: در سالهای بعد نیز به رغم تمام این مشکلات، ما این مسیر کاهش تورم را ادامه خواهیم داد.
 
رئیس جمهور گفت: همانطور که می دانید در شهریور تورم نقطه به نقطه کاهش قابل توجهی داشت حدود 11 تا یازده و هفت دهم درصد شد و از 12 درصد کمتر شد و احتمال دارد در ماههای آینده تورم نقطه به نقطه ما حتی یک رقمی شود و احتمال دارد تا پایان سال چنین وضعیتی پیدا کنیم.
 
آقای روحانی افزود: از طرفی دیگر ما در زمینه رکود کاری کردیم که از رکود در سال 93 خارج شدیم، سال 92 رشد ما منفی بود یعنی منهاییک و نه دهم بود اما در 93 ما در سه ماهه نخست این احساس و پیش بینی ها را داشتیم که مسیر خروج از رکود است و آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار نیز همین را نشان می داد.
 
رئیس جمهور گفت: در نهایت ما در سال 93 رشد سه درصد را تجربه کردیم.
آقای روحانی افزود: این یک قدم بسیار مهمی بود که ما کاهش تورم، رشد اقتصادی، ثبات بازار و تقریبا همه شاخص های اقتصادی کلان را کنترل می کردیم و پیش می رفتیم.
رئیس جمهور گفت: البته در سال 93 ما با دو مساله مواجه شدیم، در این سال به رغم اینکه ما به دنیا در زمینه اقتصادی علامت مثبت دادیم و همین علامت مثبت در مذاکرات باعث شد تا طرف مذاکراتی ما احساس کند حربه تحریم دیگر کارگر نیست و خود آنها نیز از سال 93 در اظهاراتشان اول در اظهارات صاحب نظران و بعد مسئولان اجرایی می بینید که اعلام می کنند که دیگر تحریم کارگر نیست.
 
آقای روحانی افزود: یعنی اقدامات دولت این پیام را به خوبی به آنها رساند و آنها اعتراف کردند که در سال 93 دیگر تحریم اثرگذار نیست برای اینکه دیدند ما در شرایط تحریم اقتصاد را سامان می دهیم و شرایط مناسبی برای اقتصاد در کشور بوجود آمده است.
 
رئیس جمهور گفت: این حرکت ها در مذاکرات به ما خیلی کمک کرد و این در مذاکرات ما ضرورت بود که به طرف اعلام کنیم تحریم تو کارگر نیست و باید این راه را کنار بگذاریم.
 
آقای روحانی افزود: اتفاقا اکنون نیز اگر ما درست در اقتصاد حرکت کنیم این تحریم دیگر هیچ وقت برنمی گردد.
 
رئیس جمهور با طرح این سوال که چرا تحریم ها را برداشتند، گفت: برای اینکه دیدند تحریم اثر ندارد و اگر فردا و پس فردا نیز ببینند مسیر اقتصاد ما مسیری است که دیگر تحریم اثر ندارد دیگر دنبال آن نخواهند رفت.
 
آقای روحانی افزود: پس برای اینکه ما برای همیشه تحریم را از کشور دور کنیم باید اقتصاد مقاومتی را طبق فرمایش مقام معظم رهبری به درستی اجرا و دشمن را مایوس کنیم یعنی کار ما در اقتصاد آنچنان باشد که بازدارنده باشد و طرف مقابل ما احساس کند که تحریم تاثیرگذار نیست.
 
 
رئیس جمهور در ادامه گفت : دولت در راه رسیدن به رشد اقتصادی نیازمند مشارکت مردم  در صحنه های اقتصادی کشور است .
 
آقای روحانی افزود : در مسیری که  ما طی کردیم با دو مشکل اساسی روبرو شدیم ، یک کاهش قیمت نفت  و دوم ادامه دار شدن انتظار مردم  در روند توافق هسته ای .
 
وی ادامه داد : وقتی که اواخر سال 93   و  اوایل 94 قیمت نفت پایین آمد از نظر ما بسیار حساب شده بود زیرا زمانی که در ژنو به توافق نهایی رسیدیم  با تحریکاتی که در منطقه حاصل شده بود  و با فشاری  که بر روسیه وارد شده بود  در آذر 93 به جای توافق با هفت ماه تمدید مذاکرات روبرو شدیم و این تعلیق علتش آن بود که می خواستند  به ما فشار بیاورند تا از ما  امتیاز بگیرند .
 
روحانی ادامه داد : در این هفت ماه چانه زنی های  خوبی  صورت گرفت که برای ما فرصت هایی  پدید آورد و همه چیز  برعکس انتظار  آنها پیش رفت .
 
رئیس جمهور گفت : این درست است که  اگر قیمت نفت کاهش یابد  خیلی از صنایع وابسته به آن  مثل میعانات ، پتروشیمی ها و برخی صنایع دیگر کاهش می یابند  اما  نباید نادیده گرفت که در زمان  کاهش قیمت  نفت در ایران  در برخی کشورها  که  ارزش پول ملی شان  به خاطر کاهش قیمت نفت  به نصف کاهش یافته بود  و البته خودشان  در این کاهش قیمت دخیل بودند  ضرر کردند ، اما ایران در این مرحله توانست روند کاهنده تورمی را در کشور  پیش ببرد .
 
وی در توضیح طولانی شدن انتظار مردم برای به نتیجه رسیدن بحث توافق هسته ای تصریح کرد : این طولانی شدن  به دلیل پس زدن طرف مقابل بود  که هفت ماه  تمدید مذاکرات را برای ما به ارمغان آورد و سبب شد که در کشور شرایطی ایجاد شود  که مصرف کننده  پیش خود بگوید اگر امروز برای خرید  دست نگه دارم  امکان دارد  فردا  که توافق حاصل شود  کالای مورد نیاز خود را با  قیمت  تمام شده پایین تری تهیه کنم و از طرفی  تولید کنندگان هم  پیش خود بگویند  اگر برای خرید  مواد اولیه  و تولید  و صادرات  دست نگه دارم  شاید بعد از توافق  بتوانم با دلار ارزان تر مواد اولیه خود را تهیه کرده و در صادرات  با سود بیشتری مواجه شوم .
 
رئیس جمهور افزود : این انتظار و صبر مصرف کننده و تولید کننده  بر اقتصاد کشور تاثیر گذار است  که البته انتظار می رود این انتظار چند ماه دیگر به طول بینجامد و تا رفع کامل تحریم ها  شاهد چنین صبر و انتظاری در پایه اقتصادی کشور باشیم .
رئیس جمهور در ادامه پیش بینی دولت برای درآمد نفتی در ادامه سال جاری را 25 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود این رقم کمترین حد در 10 سال گذشته است.
 
آقای روحانی افزود: کاهش در آمد نفتی در سال جدید در حالی است که در سال‌های 91 و 92    این رقم 119میلیارد  دلار بود.
 
وی همچنین  درخصوص تاثیر رکود در رونق کشور هم گفت: رکود و رونق دارای چارچوب است یعنی اگر سه ماهه اول و سه ماهه دوم سال رشد منفی داشته باشیم  می توانیم بگوییم کشور در رکود اقتصادی به سر می برد در حالی که مسیر رشد اقتصادی ما  ادامه دارد و درست است که  پیش بینی ما برای رشد اقتصادی‌مان  کمتر از این است اما در شش ماهه دوم  در اقتصاد کشور روند بهتری را شاهد خواهیم بود .
 

رئیس جمهور افزود : در سال آینده  با رفع تحریم ها  و افزایش فروش نفت  و ورود  سرمایه گذاران  خارجی به سمت  تهران  (حضور خارجی ها برای همایش های اقتصادی کشور به حدی است که  در برخی هتل ها دیگر جایی برای رزرو شدن وجود ندارد) اقتصاد روشن تر و پر رونقی خواهیم داشت .
 
روحانی ادامه داد : موقعیت جغرافیایی ایران  با در نظر گرفتن اینکه از شمال دریا و آب داریم و از جنوب سواحل بکر و پهناوری داریم  سبب  می شود که نگاه  تمام دنیا به سمت ایران باشد  .
 
وی افزود : پیام امروز من به ملت ایران این است که باید همه آماده شویم  برای جهش تولید و رشد اقتصادی به خاطر  شرایطی که پیش روی ماست  نه به خاطر اینکه  اقتصاد مقاومتی در حال اجراست بلکه به خاطر امیدی که مردم  به اقتصاد روشن  آینده ایران دارند.
 
بورس آینده خوبی پیش  رو خواهد داشت 
آقای روحانی تصریح کرد : بورس کشور آینده خوبی پیش رو خواهد داشت . رشد پایه پولی ما زیاد نبوده است البته  رشد پولی در زمینه نقدینگی داشته ایم  و این شتابی که وجود دارد با پایه پولی متفاوت است.
 
وی گفت : روند رشد  پایه پولی  کاملا  کنترل شده است و ما این سیاست را ادامه خواهیم داد و  بانک مرکزی  مراقبت لازم را خواهد داشت.
 
رئیس جمهور ادامه داد : بحث ضریب فزاینده نمی تواند  عاملی برای تورم باشد .
روحانی با اشاره به  اجرای سیاست  های عبور از رکود  در سالهای 92 و 93 گفت : دولت این سیاست ها را که برای رشد و رونق اقتصادی است  و شامل مصوبات مجلس و دولت است  ادامه می دهد  و این سیاست ها  تغییر نمی کند .
 
رئیس جمهور گفت : ما در یک دوران  گذار هستیم توافق انجام  و مراحل نهایی آن اجرا خواهد شد و در نهایت تحریم ها برداشته می شود و پس از آن  آثار برداشتن تحریم را  در اقتصاد خواهیم دید .
 
آقای روحانی گفت : در این شرایط گذار، نیاز به بسته ای داریم که رونق اقتصادی را تسریع کند.
رئیس جمهور  بسته  سیاست های کوتاه مدت را  دارای 30 بند  دانست و گفت: مسئولان اقتصادی هفته  آینده جزئیات  این بسته را اعلام خواهند کرد .
وی با بیان اینکه مردم در بخش هایی از اقتصاد با مشکلاتی مواجه هستند  افزود : بازار بورس جزئی از آنهاست که مشکل دارد و چندی قبل هم  چند وزیر کابینه  درباره آن ابراز نگرانی کردند که این مسئله  برای برخی رسانه ها  و مردم تازگی داشت.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه  بورس دست دولت نیست افزود : البته دولت می تواند به حل مشکلات آن کمک کند.
 
آقای روحانی تصریح کرد: بورس  آینده خوبی پیش رو خواهد داشت.
 
وی یکی از مشکلات موجود را مراجعه تولید کنندگان به بانکها برای دریافت سرمایه در گردش دانست و گفت : گاهی بانکها  منابع کافی برای اعطای این تسهیلات نداشتند و گاهی این منابع را با سود بالا عرضه می کردند.
 
رئیس جمهور افزود: در این بسته بانکها دستشان برای تسهیلات بازتر می شود  بطوریکه  که بانکهای  منضبط  هزینه کمتری بدهند  و بتوانند تسهیلات  ارزان تری در اختیار متقاضیان ارائه دهند.
 
رییس جمهور:در برابر تورم کنونی سود تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی داده می شود بسیار بالاست که باید کاهش یابد .
آقای روحانی افزود: بانکها پولی را  که از مردم دریافت می کنند  ، باید ذخیره قانونی ایی نزد  بانک مرکزی بگذارند  که الان  حدود 13 درصد است.
 
رئیس جمهور گفت: البته  این درصد  می تواند حداقل 10 و حداکثر  20 تا 30 درصد باشد.
روحانی افزود: در این بسته حمایتی به بانک مرکزی اجازه داده می شود  که ذخیره قانونی بانکهایی را که  خوب  کار کرده اند  به ده درصد کاهش دهد.
 
رئیس جمهور گفت : این مسئله بسیار مهم است برای اینکه دست بانکها  را در ارائه  تسهیلات بیشتر باز تر می کند .
 
وی در ادامه با بیان اینکه تورم خیلی کاهش یافته  است افزود : متقارن  با این کاهش سود بانکها  کاهش نیافته است  در صورتی که سود بانکی باید  به همان میزان کاهش یابد.
روحانی با اشاره به  تورم  15 درصدی گفت : در برابر این تورم سود تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی  داده می شود بسیار بالاست که باید کاهش یابد.
 
وی تصریح کرد :کاهش ذخیره قانونی بانکها به  حداقل ، به این شرط است که  بانک مرکزی هفته به هفته  شرایط تورمی را  رصد کند.
 
رئیس جمهور گفت : این سیاست برای این است که پایه پولی  افزایش نیابد وتورم  بیشتر نشود و در کنار آن  بتوانیم با رکود مبارزه کنیم و به اقتصاد رونق ببخشیم.
 
روحانی ادامه داد: با این  سیاست بانک مرکزی می تواند  انضباط را در برخی صندوق ها  که  انضباط لازم را ندارد  برقرار کند .
رئیس جمهور با اعلا مایبن خبر که تا پایان هفته هفت و نیم هزار میلیارد تومان به خزانه واریز می شود، به بازار بین بانکی که برای دریافت  وام های کوتاه مدت درجریان است اشاره کرد و گفت : سود این وام ها حدود 29 درصد  بود که از وقتی بانک مرکزی را وارد عمل کردیم  این نرخ به 26 درصد کاهش یافته است  .
 
رئیس جمهور با بیان اینکه در صدد  کاهش مشکلات تولید کنندگان هستیم گفت : انبارهای تولید کنندگان  پر شده است و ما سعی می کنیم  رشد در تقاضا بوجود آوریم  .
 
وی افزود: می خواهیم شرایطی  بوجود بیاوریم که مردم  مشکلاتشان از یک  طرف برای خرید  کاهش یابد  و تقاضای دولتی به عنوان  یک مصرف کننده بزرگ را افزایش دهیم .
 
رئیس جمهور با بیان اینکه  در دو هفته آینده  هفت و نیم  هزار میلیارد تومان  از طریق بودجه برای طرح های عمرانی زود بازده  و همچنین پرداخت یارانه در بخش های تولیدی  اعمال می کنیم  افزود : این  مقادیر بیشتر برای فعال شدن  در بخش صادرات غیر نفتی است و راهی  برای خالی شدن انبارها  با استفاده از صادرات و افزایش  تقاضا و خرید داخلی است .
 
روحانی افزود : ما قصد  داریم  که 20 درصد منابع جدید را در این راه قرار دهیم  و با اختصاص تسهیلات با اقساط طولانی به مردم برای خرید  کالاهای مصرفی  تقاضا را تحریک کنیم  تا تولید داخلی افزایش یابد .
 
رئیس جمهور این  سیاست ها را در چارچوب اقتصاد مقاومتی دانست و گفت : اقتصاد مقاومتی  ، اقتصادی است که  درون زاست  و در آن تولید افزایش می یابد .
 
وی گفت: در مجموع در این سیاست ارائه تسهیلات بیشتر و ارزان تر در بانکها  و تحریک  تقاضاست  .
رئیس جمهور با بیان اینکه این بسته  هفته آینده رسماً اعلام می شود  گفت : در هفته اول بانک مرکزی می تواند  تسهیلات لازم را به بانکهای خوش حساب با چارچوبی خاص ارائه کند  .
 
روحانی گفت : تسهیلاتی هم که قرار است  به مردم داده شود نیاز به تدوین آئین نامه هایی دارد که دو هفته زمان می برد .
رئیس جمهور افزود : هفت و نیم هزار میلیارد تومان تا پایان هفته آینده به خزانه واریز می شود .
وی گفت : در دو تا سه هفته آینده در تولید  حرکتی دیده میشود  که می تواند  به اقتصاد رونقی ببخشد .
 
آقای روحانی با اشاره به مطالبات  پیمانکاران از دولت  افزود : پیمانکاران در دو سه سال گذشته برای دولت کار کردند  اما نتوانستند مطالباتشان را دریافت کنند اگر چه بخشی از این مطالبات پرداخت شده است .
 
رئیس جمهور افزود : تلاشمان این است که زنجیره  طلب  پیمانکاران از بانکها و بانکها از  بانک مرکزی را  با انتشار اوراق مشارکت بشکنیم  .
 
آقای روحانی افزود : با این  سیاست ها  به شرایطی می رسیم که  با گذشته بسیار متفاوت خواهد بود.
رئیس جمهور همچنین گفت: همه وزارتخانه‌های اقتصادی طرح‌هایشان را آماده کردند که در چه زمینه‌هایی باید سرمایه‌گذاری شود و اینکه اولویت‌هایشان کدام است، با کمپانی‌ها و شرکت‌های خارجی در حال صحبت هستند همچنین با بخش خصوصی داخلی نیز صحبت می‌شود.
آقای روحانی افزود: من امشب می خواهم از همه بخش خصوصی تقاضا کنم که خود را برای شرایط جدید آماده کنند و در این شرایط جدید باید حماسه جدید اقتصادی بیافرینیم.
 
وی اضافه کرد: در شرایط آینده خطوط اعتباری برای سرمایه گذاری خارجی به وجود می آید شرایط جدیدی خواهد بود، به هر حال کارآفرینان ما به منابع داخلی بهتر و البته به منابع خارجی نیز دسترسی بیشتری خواهند داشت.
 
رئیس جمهور گفت: البته پول هایی را که مطرح می شود در خارج ذخیره داریم که آزاد می شود باید گفت عمدتا این پول‌ها، پول‌های بانک مرکزی است یعنی پول‌هایی است که ریال آن قبلا هزینه شده است اما یک بخشی از آن نیز مربوط به خزانه و دولت می شود که آن هم تسهیلاتی فراهم خواهد آورد از این رو ان‌شاءالله شرایط بهتری پیش روی ماست.
 
آقای روحانی افزود: این بسته می تواند برای این دوره گذار تحرک خوبی در اقتصاد ما به وجود بیاورد.
 
در ادامه یکی از مجریان برنامه از رئیس جمهور پرسید: اینجور که شما فرمودید شاید استنباط شود که این سیاست‌ها قدری انبساطی است و شاید بعضی ها خطر برگشت تورم را فکر کنند، آیا این معنی اش آن است که شما از سیاست حرکت به سمت تک رقمی شدن تورم دست کشیده‌اید؟
 
آقای روحانی در پاسخ گفت: خیر، آن سیاست به جای خود باقی است یعنی ادامه می یابد و این مواردی که من گفتم ممکن است تنها جایی که شبهه‌ای که شما اشاره کردید به وجود بیاورد مواردی است که بانک مرکزی منابع جدیدی را در اختیار بانک ها قرار می دهد اینجا ما بانک مرکزی را مکلف کرده ایم برای رصدکردن یعنی ضمن اینکه منابع را آزاد می کند وضع تورم را هم باید رصد کند.
 
رئیس جمهور افزود: آنچه من گفتم خط قرمز ما این است که تورم ماهانه ما زیر یک درصد باشد البته باید حواسمان جمع باشد برخی هم به ما درباره سرمایه گذاری های خارجی تذکر می دهند که البته یک بار دیگر هم گفته ام که ما این تذکر را به جان می خریم و درست است و لذا الان تمام مدیران صنایع و کمپانی هایی که دارند می آیند برای شرایط پساتحریم در ایران فعالیت کنند شرط گذاشته ایم و آن این است که آنها سرمایه را به ایران بیاورند و همچنین در تکنولوژی با ما یک همکاری فناورانه داشته باشند زیرا شرکت های دانش بنیان ما نیز در این زمینه ها فعال شده‌اند.
 
حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را افزایش می‌دهیم
در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور از شبکه یک سیما، مجری پرسید: آیا ورود شرکت ها و کمپانی های خارجی تهدیدی برای شرکت های دانش بنیان داخلی محسوب نمی شوند؟ بخشی از موفقیت شرکت های داخلی به علت وجود تحریم ها بوده که توانسته اند شکوفا شوند اگر این تحریم ها برداشته شود آیا با ورود فناوری جدید این شرکت ها تقاضای خود را از دست نمی دهند؟
آقای روحانی در پاسخ  گفت: دولت حمایتی را که از شرکت های دانش بنیان داخلی دارد ادامه خواهد داد و آن را افزایش می دهد.
 
رئیس جمهور افزود: در همکاری های بین المللی شرکت های دانش بنیان داخلی بسیار سود خواهند برد همین الان در یک سال اخیر برخی از این شرکت های دانش بنیان با دانشمندان ایرانی خارج از کشور مشارکت کردند و در طول چند ماه گذشته معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گزارش داده است که 30 نفر از نخبگان ایرانی که در خارج فعالیت های بسیار خوبی داشتند به ایران برگشتند و درحال فعالیت هستند و صدها نفر از اندیشمندان ایرانی که در خارج هستند همکاری می کنند.
 
وی اضافه کرد: پس از رفع تحریم، فضایی که باز می شود وارد فضای رقابت بین المللی می شویم حتی این در زمینه فناوری است که از طرفی عاملی برای تحرک اندیشمندان ما و همکاری هایی است که با دولت آغاز می شود.
 
آقای روحانی افزود: هم اکنون بسیاری از طرح ها هستند که یک طرف آن ایران است و طرف دیگر دانشگاه و یا موسسه تحقیقاتی در خارج از کشور که با هم همکاری می کنند در واقع همه باید تلاش کنیم بهره وری را افزایش دهیم.
 
رئیس جمهور گفت: این در اقتصاد ما مهم است، استفاده ما در رشد اقتصادی از بهره وری بسیار کم است و این به معنای آن نیست که چنانچه دروازه باز شود شرکت دانش بنیان داخلی تعطیل شود و باید فناوری را فقط از خارج وارد کنیم.
 
آقای روحانی افزود: البته این مطالبه شما از ما باید باشد رسانه ها یک سال دیگر به ما بگویند در شرایطی که فضا باز شده از شرکت های دانش بنیان گزارشی داده شود که آنها سریع تر به اهداف رسیده‌اند، بسیاری از طرح های علمی ما هست که بازار خارج از کشور می خواهند و همین طور باید در برندها شریک شوند.
رئیس جمهور گفت: اتفاقا یکی از شرایط ما برای حضور کارآفرینان خارجی در ایران این است که بخشی از بازار داخلی را بدهیم به شرط اینکه باهم بتوانیم بخشی از بازار منطقه و بین الملل را به دست آوریم.
 
می توانیم با اتکا به ظرفیتهای درونی خود در برابر نفوذ آمریکا سدشویم
 
رئیس جمهور گفت : با اتکا به توان و  ظرفیت های درونی خود می توانیم در برابر نفوذ آمریکا مانع ایجادکنیم.
آقای روحانی افزود: مطمئناً با هماهنگی و قدرتی که پیدا می کنیم و  با اقتصاد و فرهنگ قوی وایمانی که جوانهای عزیز ما دارند  می توانیم  در برابر نگرانی از نفوذ قدرت های بزرگ آمریکا  ودیگران در ایران سدی به وجود بیاوریم.

وی ادامه داد: در واقع شرایطی ایجاد کنیم  که  آن قول هایی که از اول به مردم دادیم را عملی کنیم.
رییس جمهور افزود: به همه  آن سه شعاری را که از اول مطرح کردم  یعنی نجات اقتصادایران ، تعامل سازنده با جهان  و احیای  اخلاق همچنان پایبند، متعهد و معتقد هستم و می کوشیم که  با اقتصاد و سیاست خارجی درست  و با اخلاق و فرهنگ مان بتوانیم شرایطی بوجود بیاوریم  که انشاء الله در همه زمینه ها موفق باشیم و به آنچه در شان ملت  بزرگ ایران است دست پیدا کنیم .
در ادامه مجری برنامه از رئیس جمهور پرسید در این مجموعه سیاست هایی که  برای آینده  تا پایان سال طراحی کرده اید  هدف گذاری برای ایجاد اشتغال یا کاهش نرخ بیکاری دیده نمی شود چون به تورم  و رشد اقتصاد اشاره کردید اما  از کاهش نرخ بیکاری صحبت نکردید .
 
رئیس جمهور در پاسخ گفت : البته  رشد اقتصادی   در یک بخش هایی ممکن است چندان اشتغال زا نباشد اما دولت به تولید بیشتر توجه  دارد که یکی از اهدافش کاهش نرخ بیکاری باشد .
 
وی افزود : من به هر استانی که می روم  یکی از سوالات من شرایط بیکاری در آن استان است  و دیروز نیز که در استان  مازندران بودیم  از مقامات اجرایی آن استان سوال کردم  و از آماری که دادند خوشحال شدم ، گفتند از سال گذشته تا کنون بیکاری ما  از 10 و 4 دهم  به 10 رسیده یعنی 4 دهم درصد  کاهش پیدا کرده  است و استان قبلی نیز همین شرایط را داشت.  
 
رئیس جمهور گفت : اشتغال برای  بسیار برای ما مهم است و واحدهای صنعتی  کوچک و متوسط به عنوان یکی از اولویت های ماست زیرا آنها می توانند اشتغال بیشتری ایجاد کنند  .
 
وی افزود : ما اکنون صنایع بسیار بزرگی داریم که برای آنها باید واحد های پایین دستی ایجاد کنیم و این واحد های پایین دستی می توانند اشتغال ایجاد کنند.
در پسابرجام، به هماهنگی قوا و کمک مردم بیشتر نیاز داریم

رئیس جمهور گفت: در شرایط جدید می توانیم بسیار به فضای جدید و نو در اقتصاد ایران امیدوار باشیم .
آقای روحانی افزود: البته هدف ما از روز اول در مذاکرات هسته ای برخلاف اینکه بعضی ها با لحن دیگری سخن می گویند و حرف می زنند، هدف اصلی مان رشد اقتصاد داخلی بود.

وی اضافه کرد: هدف ما این بود که در بسیاری از زمینه ها نیاز به سرمایه داریم زیرا رقم بسیار بالایی برای سرمایه گذاری می خواهیم.
رئیس جمهور گفت: وقتی وزیر نفت گزارش داد که 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری فقط در بخش پتروشیمی نیاز داریم و همچنین وزیر حمل و نقل می گوید نیاز به ده‌ها و صدها فروند هواپیمای جدید، لوکوموتیو و واگن های جدید در حمل و نقل داریم همچنین نیاز به توسعه بنادر داریم از این رو کار بسیار عظیمی پیش روی ماست.

آقای روحانی افزود: خوشبختانه به هر استانی که می رویم در جلسات استانی بسیاری از ایرانی هایی که خارج از کشور هستند و خارجی ها حضور پیدا می کنند و همانجا طرح ها را باهم تبادل می کنند و قراردادها امضا می شود و این نشان می دهد که کشورمان جاذبه کافی برای رشد و رونق اقتصادی دارد و باید همه ظرفیت های کشورمان را به فعلیت تبدیل بکنیم تا بتوانیم برای تولید و در نهایت برای اشتغال جوانان کار کنیم.

رئیس جمهور گفت: می دانید که اشتغال در شرایط امروز با دو ویژگی همراه است یکی اینکه بسیاری از آنهایی که دنبال شغل هستند تحصیلکرده اند و فارغ التحصیل دانشگاه هایمان هستند و بخش بزرگی از آنها بانوانند بنابراین ترکیب متقاضیان کار و شرایط آنها با گذشته متفاوت است و ما باید بتوانیم با فناوری های جدید و سرمایه گذاری اشتغال کافی در ایران به وجود بیاوریم.

آقای روحانی افزود: اگر کشورمان می خواهد در برابر قدرت های بزرگ نفوذناپذیر باشد راه آن قدرت و اقتدار کشور است.

رئیس جمهور گفت: باید شرایطی ایجاد کنیم که در آن امنیت کافی اقتصادی باشد و باید تسهیلات لازم به وجود بیاوریم، البته در کنار باز شدن دروازه ها اصلاحات ساختاری اقتصادی در داخل نیاز است که انجام شود به این معنا که بانک ها و بخش های اقتصادی ما باید اصلاح شود.

آقای روحانی افزود: باید با فساد جدی تر مبارزه شود اگر می خواهیم در این کشور سرمایه بیاید باید رقابتی سالم باشد و حتما باید با فساد مقابله کرد والا نمی شود که سرمایه دار اگر می خواهد به ایران بیاید دور و بر آن چیزهایی است که باید خرج های اضافی کرد که همان سرمایه گذار در کشورهای دیگر این خرج ها را ندارد و البته وی به سود خود نگاه می کند از این رو باید دست به دست هم بدهیم و به همین علت از همه قوا، از قوه قضاییه و قوه مقننه درخواست کمک می کنم زیرا باید با هم باشیم و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مدنظرمان باشد.

رئیس جمهور گفت: چطور ما در این توافق توانستیم در برابر قدرت های بزرگ پیروز شویم به خاطر حمایت هایی بود که مردم کردند همچنین هدایت های مقام معظم رهبری و به خاطر هماهنگی هایی که با دو قوه دیگر همچنین نیروهای مسلح داشتیم همه دست به دست هم دادند.
آقای روحانی افزود: این پسابرجام بیشتر نیاز به هماهنگی دارد و نیاز بیشتری به کمک مردم است.

مردم در این دوسال همواره از دولت حمایت کرده اند
رئیس جمهور گفت : آمارها نشان می دهد که  در یک سال گذشته  در بخش کشاورزی هم  رشد اشتغال داشته ایم.
آقای روحانی افزود : در صنعت نیز  البته در  بخش خدمات باید  اشتغال ایجاد کنیم.
وی گفت : در زمینه کشاورزی طرحی  که برای تجهیز زمین ها و آبیاری مدرن  داریم آن را اجرا می کنیم ،چه در خوزستان ، ایلام ، غرب کشور و در همه استانها یکی از طرح هایی است که ما آن را  دنبال می کنیم  و این مسئله  تحرک خوبی را در این زمینه  بوجود آورده است.

رئیس جمهور گفت : ما مشکلات فراوانی در زمینه آب ، محیط زیست ، حمل ونقل و اشتغال داریم  و این مهمترین مسائل ماست ، همچنین مشکلاتی در رونق اقتصادی داریم  که همه اینها  به عنوان اهداف مهم  مد نظر ماست.

وی افزود :  از اول سال در پیام نوروزی به مردم گفتم  امسال سالی است که  همه تلاش ما  برای رونق اقتصادی است و برای صادرات غیر نفتی روابط ما  با کشورهای همسایه  در زمینه اقتصادی خیلی بهتر از گذشته شده است و صادرات غیر نفتی ما به کشورهای همسایه  در حال افزایش است و امیدواریم درآینده نه چندان دور شاهد روابط صمیمی  با همه کشورهای همسایه باشیم.

وی ادامه داد : البته اکنون یکی دو کشور ممکن است شرایط لازم را نداشته باشند اما  پیام من به همه همسایگان مان و همه کشورهای منطقه این است که بیاییم برای ثبات وامنیت منطقه  و مشارکت برای توسعه اقدام کنیم.

رئیس جمهور گفت: بیشترکشورهایی که کنار هم جمع شدیم کشورهای اسلامی و بقیه نیز کشورهای دوست ما هستند و ما باید  در این منطقه  تلاش فراوانی برای رونق اقتصادی  کنیم واتفاقا رونق اقتصادی است که  می تواند پایه ای برای مبارزه با تروریسم هم باشد.

وی افزود : اگر فقر وارد کشوری شود همین فقر خودش برای گروهک های تروریستی  سرباز گیری می کند.

رئیس جمهور گفت : انشاء الله  شاهد منطقه ای امن تر باشیم  و شرایط دفاعی بهتری برای ملت عزیز  ما با همه سیاست های رفاهی ، اجتماعی ، در زمینه سلامت و بیمه و امنیت غذایی  باشیم  که این سیاست ها را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: من  در یکی دو جا دیدم  نسبت به اینکه دولت  به این سیاست ها پایبند باشد تردید کرده اند، تاکید می کنم دولت به همه آن سیاست ها  پایبند است و آن سیاست ها را ادامه می دهد و روزهای بسیار خوبی برای ملت ایران آرزو می کنم.
رئیس جمهور با بیان اینکه همه باید با هم همکاری کنیم  گفت: مردم ما در انتخاب سال 92 فقط پای صندوق های رای نیامدند  و فقط رای ندادند  بلکه  رفتارشان  همواره در طول این دو سال رفتار حمایتی از دولت و مشارکت از امور مهم بوده است و ما باید این راه را تا موفقیت  کامل  ادامه دهیم.

وی افزود : آنچه که آرزو دارم  خوشبختی و بهروزی در زمینه مادی و معنوی برای ملت ایران است و از ملت بزرگ و فهیم ایران  متشکرم.
https://taghribnews.com/vdcaianuu49nwm1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی