تاریخ انتشار۱۸ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۹:۰۲
کد مطلب : 30666
آیت الله تسخیری در هفتمین نشست گفتگوی دینی ایران و واتیکان:

تنها راه نجات انسان ها ایمان به "الله" است

آیت الله تسخیری در افتتاحیه دور هفتم نشست گفتگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان ایران با شورای پاپی واتیکان تصریح کرد: تنها راه نجات انسان ها از الحاد و شرک، ایمان به یک مطلق حقیقی یعنی "الله" است.
تنها راه نجات انسان ها ایمان به "الله" است
به گزارش خبرنگار تقریب:
آیت الله "محمد علی تسخیری" دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم افتتاحیه هفتمین دور نشست گفتگوی دینی ایران و واتیکان با موضوع "نقش دین در جامعه امروز" اظهار داشت: ممیزه انسان این است که حیوان گفتگو کننده است و سعی می کند ایده هایش را از راه زبان و اشاره به دیگران منتقل کند و به این وسیله با طرف مقابل به مشترکاتی برسد.

وی با اشاره به اینکه برای پیدا کردن مشترکات باید به شکل مفصل گفتگو انجام شود، خاطرنشان کرد: هرچه مشترکات انسان ها بیشتر باشد باب گفتگو بیشتر باز می شود.

آیت الله تسخیری به گفتگوهای انجام شده طی سالهای اخیر توسط مرکز گفتگوی ادیان، از جمله گفتگو با واتیکان، کاتولیک وین، کلیسای ارتدوکس روسیه، کلیسای گرجستان، کلیسای آشوریان و ... اشاره کرد و افزود: ما طی این گفتگوها کشف کردیم که زمینه های مشترک بسیاری وجود دارد که می توان با همکاری یکدیگر به سمت ایجاد صلح و محبت در جهان پیش برویم.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تقسیم ارزشها به مطلق و نسبی ادامه داد: ارزش مطلق اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد، اما ارزشهای نسبی چون: اخلاق، صدق، صلح و ... در برخی از جوامع تأثیر بیشتری دارد.

وی افزود: اگر با یک نگاه، به کل مشکلات بشریت در طول تاریخ بنگریم، می بینیم که این مشکلات ناشی از ۲ چیز است: ۱- عدم ایمان به هیچ ارزش مطلق، که در نتیجه آن، انسان هیچ قیدی در زندگی خود ندارد و به هر ظلم و جنایتی که بخواهد دست می زند. ۲- ایمان به ارزشهای نسبی به عنوان ارزش مطلق، که اشتباه بزرگی است.

آیت الله تسخیری ادامه داد: در منطق دینی، برای این دو مشکل، دو اصطلاح وجود دارد که اولی "الحاد" و دومی "شرک" نامیده می شود و تنها راه نجات از الحاد و شرک، ایمان به یک مطلق حقیقی یعنی "الله" است.

وی افزود: اگر ما به مطلق حقیقی ایمان آوریم، مسیر زندگی و حرکت فردی و اجتماعی ما منظم خواهد شد و به مطلقاتی که در نتیجه این مطلق حقیقی به دست می آید می توانیم دست یابیم و خداوند نیز ما را هدایت خواهد کرد. این درحالی است که خداوند به هدایت ما هیچ نیازی ندارد.

آیت الله تسخیری در پایان سخنان خود، حرکت زشت حمله به کلیسای "سیدة النجات" در بغداد را که منجر به مجروح و کشته شدن عده بسیاری از نمازگزاران مسیحی شد، محکوم و تأکید کرد که تروریست دین ندارد، پس به راحتی دست به چنین جنایاتی می زند.

گفتنی است هفتمین دور نشست دینی مرکز گفتگوی ادیان ایران با شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان با عنوان "نقش دین در جامعه امروز" دوشنبه شب (۱۷ آبان) به همت مرکز گفتگوی ادیان وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تهران آغاز شد.
https://taghribnews.com/vdcaiine.49nwi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی