تاریخ انتشار۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱۵
کد مطلب : 256163

تحقیق سازمان ملل درباره جنایات بوداییان علیه مسلمانان میانمار

در پی گزارش‌های قتل، تجاوز و شکنجه علیه اقلیت مسلمان کشور میانمار، سازمان ملل برای بررسی سرکوب نظامی مسلمانان روهینگیایی تحقیقی آغاز کرده است.
تحقیق سازمان ملل درباره جنایات بوداییان علیه مسلمانان میانمار
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که یانگی لی،  گزارشگر ویژۀ این سازمان در امور میانمار، دوشنبه (20 دی) سفری 12 روزه به ایالت‌های راخین و کاچین آغاز خواهد کرد.
 
ایالت راخین، واقع در شمال میانمار، از ماه اکتبر سال گذشته در تصرف نظامیان بوده است. بیشتر مسلمانان روهینگیایی ساکن این ایالت‌اند، و این اشغال نظامی باعث شده است ده‌ها هزار نفر از این اقلیت به مناطق مجاور از جمله ایالت کاچین یا مرز بنگلادش پناه ببرند.
 
مسلمانان روهینگیایی ساکن راخین مدت ها است به شدت توسط نظامیان و بودائیان افراطی سرکوب می شوند و مورد اذیت و ازار قرار می گیرند .
 
در همین حال، یانگی لی سرکوب مسلمانان را به‌شدت محکوم کرد و آن را «غیرقابل‌قبول» خواند و بر لزوم بررسی گزارش‌های قتل، تجاوز و شکنجۀ اقلیت مسلمان توسط نظامیان تأکید کرد.
 
وی روز جمعه طی بیانیه‌ای عنوان کرد: وقایع چند ماه اخیر نشان داده است که جامعۀ بین‌المللی باید نسبت به نظارت بر وضعیت حقوق بشر در میانمار هشیار باشد.
 
یانگی لی افزود: جدا از آنچه در راخین اتفاق می‌افتد، بالا گرفتن درگیری‌ها در (ایالت‌های) کاچین و شان نیز نگرانی‌هایی در مورد جهت‌گیری دولت در سال جدید ایجاد می‌کند.
 
انتقاد لی از رفتار نظامیان میانمار باعث شد در سفرهای پیشین خود به این کشور با تظاهرات مردمی روبرو شود. یک راهب بودایی تندرو نیز پیش‌تر این نمایندۀ سازمان ملل را با القاب نامناسب خطاب قرار داده بود. این توهین به دلیل انتقاد وی از وضعیت نامطلوب زنان و اقلیت‌ها در کشور میانمار صورت گرفت.
کمیته‌ای که اخیراً دولت میانمار برای بررسی این موضوع تشکیل داده بود نیز هر گونه نقض قانون در این ایالت را رد کرد.
 
دولت میانمار اخیراً هشت نفر از اعضای پلیس را پس از انتشار یک ویدیو بازداشت کرده است. این ویدیو تصاویر ضرب و شتم روستائیان غیرمسلح روهینگیایی توسط چند افسر را نمایش می‌داد. انتشار این ویدیو تأثیری ولو اندک در مواجه شدن دولت میانمار با انتقادات بین‌المللی داشت؛ هرچند که دولت میانمار هنوز هم به بدرفتاری با مسلمانان اقرار نکرده است.
 
پس از آغاز سرکوب نظامی مسلمانان میانمار در اواخر سال گذشته، دولت از ورود اعضای سازمان‌های کمک‌رسانی و اهالی رسانه به ایالت راخین ممانعت کرده است و از اعطای حق کامل شهروندی به بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیایی امتناع می‌کند و آنان را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می‌داند، درحالی‌که اجداد بیشتر آنان ریشه در میانمار دارند.
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcaiinue49nm61.k5k4.html
مرجع : پرس تی وی
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی