تاریخ انتشار۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۴۱
کد مطلب : 285567

در گذشت شیخ مهدی عاکف، ضایعه بزرگ برای جریان تقریب

تنا – اختصاصی
با در گذشت استاد محمد مهدی عاکف، مرشد عام جماعت اخوان المسلمین در سال های 2004 تا 2010 ، نه تنها مردم مصر یکی شخصیت بزرگ اسلامی خود را از دست دادند، بلکه جریان جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز، از برکت وجود یکی از استوانه های مؤثر و فعال خود محروم شد.
در گذشت شیخ مهدی عاکف، ضایعه بزرگ برای جریان تقریب
شخصیتی که یکی از بنیان گذاران اصلی تشکیلات جهانی اخوان المسلمین و از فعالان عرصه بین الملل این جمعیت بود و از این جایگاه، قدم های مؤثری را در راه ایجاد حُسن تفاهم بین شیعه و سنی برداشت.
 
استاد محمد مهدی عاکف بیش از نیمی از عمر88 ساله خود را در زندان های مخوف مصر گذراند ولی تا آخرین روزهای عمر، دست ازمبارزه برای تحقق اهداف اسلامی برنداشت، چنانکه درحالی که مبتلا به سرطان بود در همان زندان درگذشت و از این لحاظ، عنوان بزرگترین زندانی سیاسی جهان، را نیز کسب کرد. والبته به دلیل محبوبیت این اسطوره مبارزه و مقاومت درمیان توده های مردم مصر بود که باعث شد تا نظامیان کودتاچی حاکم برمصر، حتی از پیکر بی جانش نیز واهمه داشته باشند و او را بطور مخفیانه در یک قبرستان دور افتاده به خاک سپارند.
 
نگاهی به کارنامه مبارزات 60 ساله محمد مهدی عاکف که «عمر مختار مصر» نیز لقب گرفت، نشان می دهد که وجود این شخصیت عالیقدر در بسیاری از مراحل مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری مردم مصر باعث شد تا مسیر مبارزه با اشغالگران فلسطین بسیارپُر رهرو تر شود و گرایش های وارداتی غرب و جریان های کمونیستی بین المللی در دوران جنگ سرد و یا در دوران پس از آن نتوانند با فریب مردم فلسطین، آن ها را به سوی سازش با صهیونیست های اشغالگر سوق دهند.
 
درواقع آنچه محمد مهدی عاکف در دوران عمر پر برکت خود بدان موفق گردید، اختصاص به مصر و جماعت اخوان نداشت، بلکه عرصه های متعددی را در جهان اسلام در برمی گرفت و مبتنی بردیدگاه های وحدت گرایانه او همه فرق و مذاهب اسلامی و بسیاری از ملت ها را شامل می شد.
 
این مرشد سابق اخوان در شرایطی که جریان وهابیتِ مورد حمایت استعمارگران، برطبل تفرقه بین شیعه و سنی می کوبید با هزینه کردن دلارهای نفتی اهدایی ریاض در جهت ایجاد شکاف میان ملت های مسلمان گام برمی داشت در مصاحبه های خود با رسانه های خبری تاکید می کرد که : «شیعه و سنی یک امت واحد هستند؛ زیرا دینشان یکی است و قبله، نماز و حج در میان آنان یکسان است» چرا که وی براین اعتقاد بود که : «پایبندی به هر یک از مذاهب سنی و شیعه انسان را به بهشت رهنمون می‌سازد و مسلمانان باید درک درستی از دین خود داشته باشند و بین کسانی که به یگانگی خداوند و نبوت پیامبر اعظم(ص) اعتقاد دارند فرق نگذارند».
 
پیداست که برخورداری از این دیدگاه از نگاه سردمداران استعمار و استبداد و مثلث عبری- عربی- غربی، به خودی خود، بزرگترین جرم تلقی می شد، ولیکن محمد مهدی عاکف بدون توجه به فشارها و تهدیداتی که از این ناحیه و ازطریق دیکتاتورهای مصر، علیه وی اعمال می شد همچنان شجاعانه برمواضع وحدت طلبانه و ضدصهیونیستی اش تاکید می کرد؛ چنانکه او شجاعانه و آشکارا بر ضرورت حمایت همه مسلمانان از حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه تاکید کرد و حتی بصورت رسمی از حق بهره برداری جمهوری اسلامی ایران از انرژی هسته ای هم حمایت نمود.
 
در واقع این مرشد سابق اخوان بود که در جریان جنگ ۳۳ روزه لبنان با صدایی رسا و در برنامه ای زنده از مهمترین شبکه ماهواره ای عرب اعلام کرد که حاضر است ده ها هزار نیروی نظامی برای حمایت از حزب الله در مقابله با تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان اعزام کند.
 
وی همچنین ضمن انتقاد شدید از مواضع حاکمان عرب در قبال جنگ صهیونیست ها با حزب الله، خطاب به رزمندگان مقاومت گفت: "شما همه ملت های عرب و مسلمان را سربلند کردید".
 
استاد محمد مهدی عاکف ، شخصیت بزرگی بود که با درایت و هوشمندی تنش های موجود میان شیعه و سنی در جهان اسلام را ناشی از جهالت و فقر فرهنگی می دانست و مکرراً تصریح می کرد: "شیعه و سنی بیش از هزار سال بدون اختلاف با یکدیگر زندگی کرده اند. علاوه بر این در دهه های گذشته تلاش هایی برای تقریب بین مذاهب اسلامی صورت گرفته که برخی از بزرگان از جمله امام شهید حسن البنا در آن مشارکت کرده اند".
 
https://taghribnews.com/vdcaimnu049nam1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی