تاریخ انتشار۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : 252662

انتقاد مالزی از «پاکسازی قومی» مسلمانان در میانمار

همزمان با بازدید کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل، از بقایای روستای محل سکونت مسلمانان روهینگیا در ایالت راخینِ میانمار، دولت مالزی از «پاکسازی قومی» اقلیت روهینگیا انتقاد کرد.
انتقاد مالزی از «پاکسازی قومی» مسلمانان در میانمار
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، وزارت امور خارجۀ مالزی امروز (شنبه) در بیانیه‌ای شدیداللحن اعلام کرد: این واقعیت که تنها یک قوم خاص در حال بیرون رانده شدن است، بر حسب تعریف، پاکسازی قومی محسوب می‌شود.
 
در این بیانیه تأکید شده است: این وضعیت دیگر یک مسئلۀ داخلی نیست، بلکه مسئله‌ای بین‌المللی است.
 
این وزارتخانه همچنین افزود: صدها هزار مسلمان روهینگیا در سال‌های اخیر به کشورهای همسایه گریخته‌اند و حدود 56 هزار نفر از آنها در مالزی پناه گرفته‌اند.
 
این در حالی است که کاروان حامل کوفی عنان صبح شنبه به روستای واپیک، که در اثر آتش‌سوزی به شدت خسارت دیده است، وارد شد.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای پلیس میانمار از ورود خبرنگاران رسانه‌های غیردولتی به این روستا و نزدیک شدن آنها به کاروان حامل دبیرکل پیشین سازمان ملل جلوگیری کردند.
 
نیروهای دولتی میانمار از 18 مهر به منطقه‌ای در امتداد مرز بنگلادش که عمدۀ ساکنان آن از اقلیت روهینگیا هستند، هجوم برده‌اند. عملیات نیروهای دولتی در این منطقه موجب آواره شدن ده‌ها هزار مسلمان روهینگیا شده است.
 
فعالان حقوق بشری و مسلمانانی که به بنگلادش گریخته‌اند، نیز می‌گویند نیروهای دولتی در این حمله‌ها به اعدام‌های خودسرانه، تجاوز و آتش زدن منازل روستاییان دست‌زده‌اند.
 
بنا بر گزارش رسانه‌های محلی، در این عملیات دست‌کم 86 نفر کشته و بیش از 400 نفر دستگیر شده‌اند.
با این وجود، فعالان احتمال می‌دهند تعداد تلفات و بازداشتی‌های این عملیات بسیار بیشتر از آمار اعلام‌شده باشد.
 
در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر دوشنبه اول آذر اعلام کرد بررسی‌های این نهاد حاکی است نظامیان میانمار درمجموع هزار و 250 خانۀ مسلمانان روهینگیا را در ایالت راخین نابود کرده‌اند.
 
مسلمانان ساکن میانمار همواره مورد آزار و اذیت بودائیان موردحمایت دولت بوده‌اند اما اقلیت مسلمان در ایالت راخین بیشترین خشونت را متحمل شده‌اند.
 
دولت میانمار از دادن حق کامل شهروندی به مسلمانان که بیش از 1.3 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند. مسلمانان روهینگیا از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم شدند.
 
در سال‌های اخیر، شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا به علت حمله‌های بودائیان افراطی به‌ویژه در ایالت راخین کشته یا آواره شده‌اند.
 
https://taghribnews.com/vdcaiunuu49nmi1.k5k4.html
مرجع : پرس تی وی
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی