تاریخ انتشار۱۵ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : 35805

دعوت ایران از سفرای خارجی برای بازدید از تاسیسات اتمی

منابع خارجی ایران از سفرای چند کشور عضو آژانس انرژی اتمی در وین دعوت کرد تا از تاسیسات اتمی‌مان دیدار کنند.
تاسیسات هسته‌ای نطنز
تاسیسات هسته‌ای نطنز
بر اساس اظهارات سخنگوي وزارت امورخارجه درجمع خبرنگاران داخلي و خارجي، ایران طی نامه ای سفرای روسیه، چین، اتحادیه اروپا و چند کشور عرب و در حال توسعه را دعوت کرده است.

گفته می شود "علی اصغر سلطانیه"، نماینده ایران در آژانس، در این نامه روزهای ۲۵ و ۲۶ دی ماه را برای این بازدید، که به گفته او شامل ملاقات با "مقام های بسیار عالیرتبه" نیز می شود، پیشنهاد کرده است.

این دعوتنامه در آستانه نشست بعدی اتمی ایران با کشورهای گروه ۱+۵ ارسال شده که قرار است اواخر ژانویه در استانبول ترکیه برگزار شود. هدف از اجلاس استانبول بررسی راه‌هایی برای شکست بن بست مذاکرات اتمی ایران است.

برخی تحلیلگران می گویند ایران امیدوار است با آوردن سفرای خارجی به تاسیسات اتمی خود نگرانی های بین المللی را کاهش دهد و بین کشورهای غربی و کشورهای در حال توسعه در این زمینه شکاف بیشتری ایجاد کند.

کشورهای غربی می گویند ایران بدنبال دستیابی به سلاح اتمی است، اما تهران بار‌ها اعلام کرده هدفی جز استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ندارد و سلاح اتمی اساسا در دکترین امنیتی کشورمان تعریف نشده است.

نامه چهار پاراگرافی ایران مورخ ۲۷ دسامبر (شش دی) حاوی جزئیات سایت هایی که قرار است مورد بازدید قرار گیرند نیست. اما این نامه خاطرنشان کرده که ایران کلیه هزینه های این سفر را تامین خواهد کرد.

یک دیپلمات خارجی به آسوشیتدپرس گفته است این نامه به روسیه، چین، مصر، برخی کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها، کوبا، بعضی کشورهای عضو اتحادیه عرب و مجارستان، که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، ارسال شده است. گفته می شود آمریکا جزء مدعوین نیست.

این دیپلمات افزوده تاسیسات اتمی بوشهر و نطنز جزئیات سایت هایی هستند که ایران می خواهد سفرای کشورهای عضو آژانس از آن‌ها بازدید کنند و با "علی اکبر صالحی"، سرپرست وزارت خارجه و "سعید جلیلی"، دبیر شورای عالی امنیت ملی ملاقات کنند.

سفرای دعوت شده مشغول رایزنی با پایتخت های خود هستند و هنوز معلوم نیست چه کشورهایی به این دعوت پاسخ داده اند.

لینک اظهارات سخنگوی وزارت خارجه:
http://www.mfa.gov.ir/cms/cms/Tehran/fa/NEW/۱۴۱۰۸۹۱.html
https://taghribnews.com/vdcamane.49nmw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی