تاریخ انتشار۲۸ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : 34275
پرونده مبادله اورانیوم؛

آیا مذاکراتی پنهانی با ایران در جریان است؟

غرب تلاش برای احیای مکانیسم مبادله را آغاز کرده است.
پرونده مبادله اورانیوم غنی شده
پرونده مبادله اورانیوم غنی شده
برخی منابع دیپلماتیک به ایران هسته ای گفتند، در حالی که هیچ مذاکره ای میان ایران و غرب درباره موضوع مبادله وجود ندارد، انتشار گزارش‌هایی در منابع غربی در این باره که ایران مشغول مذاکره مخفیانه با ترکیه در این زمینه است، نشان می دهد غرب به شدت علاقمند به احیای این موضوع است چرا که احساس می کند هیچ "معامله ممکن" دیگری با ایران وجود ندارد.

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف دیروز در گزارشی ادعا کرد ایران برای سبک تر شدن تحریم ها، مشغول مذاکره سری با ترکیه درباره موضوع مبادله اورانیوم است. آنتی وار هم در گزارشی ادعا کرد ایران و ترکیه در آستانه امضای یک قرار داد در این باره هستند.

دیپلمات ها در تهران می گویند، هیچ مذاکره ای میان ایران و غرب درباره موضوع مبادله در حال انجام نیست اما درون ۱+۵ مذاکرات جدی در این باره جریان دارد که البته هنوز هم به نتیجه نرسیده است.

یک دیپلمات در این مورد به ایران هسته ای گفت:" نه قبل، نه حین و نه بعد از مذاکرات ژنو، هیچ بحثی درباره مبادله مطرح نشده است. امریکایی ها به طور رسانه ای گفته اند که مایلند این موضوع را در استانبول مطرح کنند اما هنوز قادر به جمع بندی آن در میان خود نبوده اند. ضمنا هیچ بحث رسمی در این مورد وجود ندارد چرا که ایران این موضوع را خارج از دستور مذاکرات میان خود و ۱+۵ می داند". وی ادامه داد: "شاید هم طرح این بحث ها محملی برای توجیه شکست واضحی باشد که غربی‌ها در مذاکرات ۱+۵ متحمل شدند."

اختلاف اصلی ظاهراً از اینجا سرچشمه می گیرد که اولا امریکا مایل است هنگام بحث درباره مبادله، موضوع غنی سازی در ایران را مسکوت بگذارد و کشورهایی مانند فرانسه با این موضوع مخالف‌اند. ثانیا ایران و ترکیه هر دو بیانیه تهران را مبنای هرگونه مذاکرات آتی در مورد مبادله سوخت می‌دانند و اگر امریکا بخواهد طرح جدیدی بر خلاف آنچه در بیانیه تهران آمده مطرح کند، احتمالا روابطش با ترکیه بحرانی خواهد شد.

برخی منابع غربی در ماه گذشته گفته اند "رابرت آینهورن"، مشاور وزیر خارجه امریکا درامور خلع سلاح، طرح جدیدی تدوین کرده که خروج چیزی حدود ۳۰۰۰ کیلو اورانیوم کم غنی شده از ایران را در ازای بحث درباره تامین سوخت بوشهر علاوه بر راکتور تهران، درخواست می کند.
https://taghribnews.com/vdcamune.49ny015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی