تاریخ انتشار۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : 280553

همکاری­‌های مقامات ارشد نظامی ایران و ترکیه برای نخستین بار

کارشناس مسائل ترکیه می گوید ، آنکارا در سیاست­‌های خود در رابطه با تحولات منطقه­‌ای نظیر سوریه، عراق و پ.ک.ک با شکست سنگین مواجه شده است. در نتیجه تلاش می‌کند به روسیه و ایران نزدیک شود.
همکاری­‌های مقامات ارشد نظامی ایران و ترکیه برای نخستین بار
«علی قائم‌مقامی»، کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌وگویی در خصوص توافق افزایش همکاری­‌های نظامی ایران و ترکیه، با اشاره به اینکه همکاری­‌های نظامی طرفین در سطح عالی‌رتبه برای نخستین بار انجام می­‌گیرد، بیان داشت: سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به آنکارا برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی ایران اتفاق افتاد.
 
وی با توجه به سطح همکاری­های تهران و آنکارا یادآوری کرد: ارتباطات عالی‌رتبه نظامی بین ترکیه و ایران تاکنون در این سطح وجود نداشته است. البته بعضاً عملیات هم‌زمان مشترک علیه پ.ک.ک و گروه‌های تروریستی انجام می‌شد؛ اما در سطح عالی‌رتبه نبوده است. چراکه با مخالفت شدید آمریکا و ناتو روبه­ رو می‌شد.
 
کارشناس مسائل ترکیه با بیان اینکه ترکیه از دو جهت به آمریکا وابسته است، افزود: نخست در چارچوب ناتو و دیگری در چارچوب مشارکت استراتژیک ترکیه و آمریکا که در سطح نظامی، اطلاعاتی و امنیتی تداوم دارد. آمریکا با ترکیه بیشتر همکاری‌های نظامی دارد. این در حالی است که حجم روابط طرفین از لحاظ اقتصادی حدود 15 میلیارد دلار است.
 
وی با اشاره به همکاری­‌های گسترده نظامی واشنگتن و آنکارا گفت: تمام سلاح‌های سنگین ترکیه نظیر هواپیما، موشک، زیردریایی و کشتی‌های جنگی یا تولید آمریکا است یا با مجوز آمریکا در ترکیه مونتاژ می‌شود.
 
قائم‌مقامی با توجه به شکست سیاست­‌های منطقه­‌ای آنکارا تأکید داشت: ترکیه در سیاست­‌های خود در رابطه با تحولات منطقه­‌ای نظیر سوریه  عراق و پ.ک.ک با شکست سنگین مواجه شده است. در نتیجه این کشور تلاش می‌کند به روسیه و ایران نزدیک شود. سفر سرلشکر باقری به ترکیه نیز در همین چارچوب قرار دارد. همچنین بحث در رابطه با رفراندوم اقلیم کردستان عراق نیز محور دیگر گفت‌وگوهای این دیدار قرار داشت.
 
وی با اشاره به واکنش واشنگتن به سفر سرلشکر باقری به ترکیه مطرح کرد: آمریکا و ناتو به این اقدام ترکیه اعتراض خواهند کرد. رئیس ستاد مشترک روسیه نیز 23 آگوست به ترکیه سفر خواهد کرد. همچنین وزیر دفاع آمریکا در همین تاریخ به ترکیه سفر می­‌کند تا روابط نظامی را که قرار است بین ایران و ترکیه انجام گیرد، مورد بررسی قرار دهد. با این حال ترکیه انجام این سفر را با آمریکا و ناتو هماهنگ کرده است. روسیه نیز در راستای مبارزه با تروریسم منطقه، با ترکیه یکسری هماهنگی­‌ها انجام می‌دهد.
 
https://taghribnews.com/vdcamwnue49nam1.k5k4.html
مرجع : تسنیم
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی