تاریخ انتشار۲۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۱۶
کد مطلب : 156696
رییس جمهوری در جمع مردم چابهار:

نخستین قدم توسعه ایجاد محیط امن است/ دولت برای رفاه مردم سیستان و بلوچستان اقدامات جدی انجام خواهد داد

رییس جمهوری نخستین قدم توسعه را ایجاد محیط امن در یک منطقه دانست و اظهار کرد: اگر مردم مصمم به ایجاد توسعه پایدار در این استان باشند، بی تردید موفق خواهند بود.
نخستین قدم توسعه ایجاد محیط امن است/ دولت برای رفاه مردم سیستان و بلوچستان اقدامات جدی انجام خواهد داد
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی بعد از ظهر امروز در ادامه برنامه‌های سفر دولت به استان سیستان و بلوچستان در اجتماع مردم شهرستان چابهار گفت: دولت به استان مرزی و استراتژیک سیستان و بلوچستان به عنوان قلب ارتباط ایران با دنیای شرق و شمال ایران نگاه می‌کند و بندر چابهار نقطه‌ای است که مناطق مختلف شرقی و شمالی و حتی جنوبی این منطقه را به هم متصل خواهد کرد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه توسعه در یک استان و منطقه تنها به مفهوم ایجاد یک کارخانه، مجتمع، بندر یا امکانات اقتصادی صرف نیست افزود: توسعه لوازمی دارد و باید آن را همه جانبه ببینیم و اگر چنین نباشد نمی توانیم تعالی و سعادت مادی و معنوی را شاهد باشیم.

دکتر روحانی اولین قدم توسعه را ایجاد محیط امن در یک منطقه دانست و اظهار کرد: امروز در این استان اراده مصمم همه اقوام اعم از بلوچ و سیستانی، زن و مرد و همه طوایف و اقوام و شیعه و سنی را کاملا مشاهده می‌کنم. شما مردم اگر مصمم به ایجاد توسعه پایدار در این استان باشید، بی تردید موفق خواهید بود.

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت، نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش و نیروی انتظامی و بسیج در کنار شما مردم امنیت این سرزمین را مستحکم و پایدار خواهند کرد، تصریح کرد: در کنار امنیت، ایجاد رابطه دوستی و محبت، تعاون و همکاری و آنچه امروز به عنوان ایثار و تعاون و همبستگی و محبت در این استان و منطقه شاهد آن هستیم، شاهد توسعه فرهنگی هم هستیم و دولت و همه مسئولان کمک خواهند کرد تا این توسعه فرهنگی روز به روز بیشتر و بیشتر شود.

اراده دولت رابطه خوب با همه کشورهایی است که به منافع ملی ایران احترام می‌گذارند
رییس جمهوری در ادامه سخنان خود در جمع مردم چابهار با اشاره به موقعیت مرزی استان سیستان و بلوچستان و با تاکید بر اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها این استان به مناطق مرکزی و شمالی کشور و از آنجا به کشورهای همسایه متصل خواهد شد گفت: اراده این دولت و تصمیم آن رابطه بسیار مناسب با همسایگان و رابطه خوب با همه کشورهایی است که به حقوق ملت ایران، منافع ملی و جایگاه بلند ایران و ایرانی احترام می گذارند.

دکتر روحانی با بیان اینکه قدم اول را برای ارتباط خوب با همسایگانمان و ارتباط متعادل و مناسب با جهان برداشته‌ایم افزود: امروز اوضاع کشور در ارتباط با جهان با دیروز بسیار متفاوت است. می‌خواهیم در کنار حفظ عزت و سربلندی ایران عزیز با همه کشورهای منطقه و جهان که قصد خصومت با ایران عزیز را ندارند، ارتباط خوب و دوستانه داشته باشیم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در دنیای امروز هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی یا در سایه انزوا به توسعه و رفاه مطلوب ملت خود دست یابد اظهار کرد: چابهار نقطه اتصال ایران عزیز با آب‌های آزاد، دریای عمان و حتی ساحلی است که کشورمان را به اقیانوس متصل می کند. دولت برای توسعه این شهرستان مهم و کل استان قدم های لازم را برخواهد داشت.

دکتر روحانی افزود: بی تردید چابهار باید مرکزی صنعتی و در کنار آن مرکزی تجاری باشد. برای اینکه این شهرستان منطقه ای صنعتی شود، ناچار باید گاز به این منطقه متصل شود که طبق برنامه دولت تدبیر و امید در سال ۹۳ و ۹۴ با تلاش هایی که انجام خواهد گرفت از ایرانشهر گاز به چابهار متصل خواهد شد و به محض اینکه وضعیت گازرسانی به این منطقه مهیا شود اوضاع برای ایجاد مرکزی صنعتی، پتروشیمی، فولاد و صنایع معدنی دیگر هم آماده خواهد شد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه امسال بودجه لازم برای اکتشاف معادن منطقه شرق استان سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است گفت: معادن ذی قیمتی در این استان وجود دارد که با کشف و بهره‌برداری از آنها شاهد توسعه بسیار مناسب در سراسر استان خواهیم بود.

دکتر روحانی گفت: در زمینه سایر نیازمندی های این منطقه و استان در سال ۹۳ و ۹۴ قدم های جدی برداشته خواهد شد. اولا مساله آب به عنوان معضلی در سراسر کشور و به ویژه در منطقه سیستان و بلوچستان مطرح است که دولت برای احصای حقآبه کشور از آب‌های مرزی، اقدامات حقوقی و سیاسی لازم را انجام داده و خواهد داد. ثانیا طبق برنامه، با احداث سدهایی از آب‌هایی که به دریای عمان می‌ریزد، استفاده مناسب خواهد شد.

رییس جمهوری اضافه کرد: اجرای این سدها در برنامه ای پنج ساله که شروع آن در سال ۹۳ خواهد بود آغاز می شود. برای استفاده از سواحل استان هم در مجموع قدم های خوبی برداشته شده و اقداماتی آغاز شده که از منطقه جاسک تا کنارک و چابهار ادامه خواهد یافت. همچنین راه‌ها و راه‌آهن نیز در استان به سرعت گسترش خواهد یافت.

دکتر روحانی اظهار کرد: راه آهن نه تنها می‌تواند منطقه جنوب این استان را به شمال استان متصل کند، بلکه با اتصال به راه آهن سراسری و کشورهای شرق افغانستان و شمالی ایران یک تحول بزرگ را در کل منطقه ایجاد خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی و چین، همه اینها در فکر و برنامه برای اتصال راه آهن از بندر چابهار تا کشورهای آسیای مرکزی و قرقیزستان و از آن طریق به چین سهیم و فعال هستند.

رییس جمهوری تصریح کرد: برای اینکه کشور بتواند با مشکلات متعدد اقتصادی مقابله کند و معضلات اشتغال حل و فصل شود باید در عرصه های مختلف زمینه اشتغال پایدار را آماده کنیم. اشتغال پایدار باید دانش بنیان و صادرات محور باشد، همانگونه که در اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی پیش بینی شده که در همه این زمینه ها قدم های لازم را برخواهیم داشت.

دولت برای رفاه مردم سیستان و بلوچستان اقدامات جدی انجام خواهد داد
رییس جمهوری در ادامه سخنان خود در جمع مردم چابهار، معضل بیکاری را در کشور و از جمله در استان سیستان و بلوچستان مهم دانست و گفت: در رتبه اول توسعه کشاورزی استان مدنظر ماست و در این زمینه تلاش خواهیم کرد از آب هایی که در این استان وجود دارد استفاده بهینه شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی افزود: کار بزرگی که انجام خواهد شد برنامه آبیاری تحت فشار برای کل استان و همچنین آبیاری با بهره وری کامل از طریق خطوط انتقال آب به وسیله لوله در منطقه شمال این استان است. در این باره ۴۶ هزار هکتار زمین برای آبیاری تحت فشار در برنامه است که سال ۹۳ و ۹۴ این برنامه ها محقق خواهد شد.

رییس جمهوری با بیان اینکه برای گاز، بهره وری آب، معادن، ایجاد پتروشیمی در ایرانشهر و چابهار، تثبیت شن های روان و اقدامات زیست محیطی برنامه های خوبی در این استان داریم، اظهار کرد: همه این برنامه ها اعلام شده و امروز در شورای اداری استان هم اعلام خواهد شد.

دکتر روحانی با بیان اینکه برای شهرستان های مختلف این استان ۸۸ برنامه در سال ۹۳ و در ۶ ماهه اول سال ۹۴ مدنظر قرار گرفته است، افزود: همه این برنامه ها امروز در شورای اداری استان اعلام خواهد شد.

رییس جمهوری اضافه کرد: برای رفاه مردم عزیز استان از جمله منطقه چابهار اقدامات جدی انجام خواهیم داد و در سال جاری و سال ۹۴ شاهد تحول در بخش های مختلف، از جمله توسعه گردشگری به ویژه در منطقه چابهار خواهید بود.

دکتر روحانی افزود: برای توسعه گردشگری نیازمند سرمایه گذاری هستیم و زمینه های لازم را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی آماده می‌کنیم.

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مرزهای ایران باید وجب به وجب به فرصت تبدیل شود، اظهار کرد: با کمک شما مردم به جای اینکه در مرزهای این استان شاهد قاچاق کالا و مواد مخدر باشیم، شاهد تجارت و توسعه اقتصادی در سراسر مرزهای شرقی و جنوبی این استان خواهیم بود.

دکتر روحانی اضافه کرد: استانی که هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز زمینی و حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد، یعنی آمادگی، ظرفیت و پتانسیل لازم را برای توسعه خود و حتی کمک به توسعه ملی دارد.

رییس جمهوری در پایان به وجود فرودگاه نظامی در کنارک اشاره کرد و گفت: طبق مذاکراتی که انجام شده، برای تامین نیاز فرودگاهی منطقه مقرر شده است فرودگاه نظامی کنارک توسعه یابد و به فرودگاهی بین المللی تبدیل شود.
https://taghribnews.com/vdcaoin6i49nmi1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی