تاریخ انتشار۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۵۵
کد مطلب : 262698
رییس مجلس شورای اسلامی:

ایران با کشورهای اسلامی براساس سنت دیرینه خود برخورد برادرانه داشته و خواهد داشت

رییس مجلس شورای اسلامی تاكيد كرد:مشی ایران برای برقراری ارتباط با کشورهای مسلمان منطقه بسیار مسالمت آمیز و برادرانه است و ایران با کشورهای اسلامی براساس سنت دیرینه خود برخورد برادرانه داشته و خواهد داشت .
ایران با کشورهای اسلامی براساس سنت دیرینه خود برخورد برادرانه داشته و خواهد داشت
به گزارش خبرگزاری تقريب(تنا)، دکترعلی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری كه عصر امروز دوشنبه در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، به ارائه گزارشي از مجموعه فعاليتهاي مجلس پرداخت و به سوالات خبرنگاران پيرامون مسائل مختلف داخلي و خارجي پاسخ گفت.
 
وي با بيان اين كه تحقق اقتصاد مقاومتی دغدغه مجلس است ، گفت: گزارش اقدامات مجلس در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی روز گذشته در صحن علنی مجلس ارائه شد مرکز پژوهش های مجلس در چارچوب برنامه ششم توسعه بودجه سال 96 و سیاست های کلی برنامه ششم با اعداد و ارقام اقدامات مجلس را ارائه کرد لذا کاری که از دست مجلس بر می آمده ارائه شده است و دولت نیز گام های موثری در این خصوص برداشته است همچنین ستادی در دولت تشکیل شده که در حال انجام اقدامات لازم است و باید از آنها حمایت شود.
 
وی در ادامه درباره آینده روابط ایران و مصر و این که آیا ایران سیگنال هایی از سوی مصر در این خصوص دریافت کرده است، تاکید کرد: ایران و مصر دو کشور با سابقه تمدنی هستند که همکاری های قوی و مهمی داشته اند و از رشد یافتگی در جهات مختلف برخوردارند و توجه بر این است که روابط ایران و مصر حسنه شود.
 
دکترلاریجانی ادامه داد: بعد از قرارداد کمپ دیوید در روابط دچار نقص شدیم اما ایران از هر اقدامی که منجر به روابط عادی و دوستانه با مصر شود استقبال می کند و مصر کشور مهمی در حل مسائل منطقه ای است اما گام های منتج به ارتباط هنوز عمیق نشده است.
 
وي در پاسخ به سوالي مبنی بر اینکه چرا مجلس شورای اسلامی موضع قاطعی درخصوص عدم انتخاب سفیر در کشورهایی مانند سوریه، یمن و عمان اتخاذ نمی کند، تصریح کرد: باید این موضوع را پیگیری کرد و زودتر عمل شود. در برخی از این کشورها مشکل انتخاب سفیر نیست و به اندازه کافی ارتباطات وجود دارد. آقای امیرعبداللهیان نیز این موضوع را پیگیری می کند.
 
وی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر نارضایتی  رهبر معظم انقلاب از روند اجرا و  تحقق اقتصاد مقاومتی تصریح کرد:این موضوع را باید به بخش های مختلف تفکیک کرد زیرا به طور مثال دولت در حوزه کشاورزی خوب عمل کرد و روند خودکفایی و اجرای طرح های دامپروری، کشاورزی، حوزه آبزیان و مسئله خودکفایی گندم روند رو به رشد خوبی داشته است از طرفی دیگر در حوزه نفت و گاز نیز گام های خوبی از سوی دولت برداشته شد زیرا برنامه ریزی در این حوزه برای افزایش فروش نفت و سرمایه گذاری در پارس جنوبی بود که در این حوزه خوشبختانه با پیشرفت های خوبی روبرو بودیم .
 
رییس قوه مقننه در این خصوص تاکید کرد: در بحث حوزه سلامت و عملکرد وزارت بهداشت کارها و  اقدامات خوبی صورت گرفت البته باید بخش های مختلف اقتصاد مقاومتی تفکیک شده و در نقاطی که ضعیف عمل شده تقویت شود.
 
لاريجاني در ادامه درباره تلاش برخی کشورها در شرایط کنونی نسبت به عادی شدن روابط با رژیم صهیونیستی گفت:شاید در نظر برخی کشورها چنین مسئله و موضوعی مطرح باشد اما بعید می دانم که در این حوزه موفق شوند اگر به صحبت های اخیر نتانیاهو در دیدار با رئیس جمهور روسیه توجه کنیم می بینیم که وی حرف های مهمی را مطرح کرده که کشورهای اسلامی باید به آن توجه خاصی داشته باشند.
 
رییس مجلس شورای اسلامی در این خصوص افزود: وی در این دیدار گفت که این رژیم نمی گذارد که صلح در منطقه محقق شود حال اگر کشورها به دنبال صلح هستند باید به شروط این رژیم عمل کنند که این اظهارات نشان می دهد که ماجراجویی آنها دارای پشت صحنه بوده است بنابراین در شرایط کنونی کشورهای منطقه باید به هوش باشند البته فکر می کنم که به مرور زمان شرایط غبارآلود در این عرصه رفع شود اما قطعا آنها نمی توانند در تحقق اهدافشان در این حوزه موفق شوند.
 
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره ارسال نیروی نظامی امريكا به سوریه گفت: تحولاتی در حال وقوع است، ترامپ هم از ارسال این نیروها برای مبارزه با داعش یاد می کند. لذا امیدواریم اشتباهات گذشته را مرتکب نشود، چنانچه 6 هزار میلیارد دلار خسارت دیده اند و 5 هزار کشته داده اند. از این رو نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنند.
 
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر درباره روابط ایران و آمریکا و مبهم بودن سیاست ترامپ و تناقض هایی در این خصوص گفت:صحنه منطقه به خاطر درگیری ها صحنه سختی است، از این رو کسانی که می خواهند وارد شوند پابرهنه نباشند، چرا که این ورود هزینه بر است. یکی از رقبای ترامپ گفته بود ما هزینه به وجود آمدن داعش را دادیم، حال ایشان زحمت بکشند داعش را از بین ببرند، لذا امیدواریم رئیس جمهور جدید روش عقلایی در پیش بگیرد.
 
رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر مبنی بر این که پس از اجرای برجام کشورهای زیادی برای تعامل به ایران سفر کردند و تفاهم نامه هایی نوشته شد، اما خزانه داری آمریکا اما و اگرهایی بر سر راه اجرای این تفاهم نامه ها می آورد، گفت: رفتارها شیطنت آمیز است و آنطور که انتظار می رفت سرمایه گذاری کنند، نشد.
 
وی ادامه داد: اما بخشی از آن انجام شد و 9 میلیارد دلار تاکنون عملیاتی شده است، لذا باید زمینه داخلی برای سرمایه گذاری فراهم کنیم و دیپلماسی اقتصادی را مورد توجه قرار دهیم که سازوکارهایی نیز برای آن تعیین شده است. صحنه، صحنه شیطنت هاست و ما باید نگاه ملی را دنبال کرده و شرایط را مهیا کنیم. اخیرا پروژه خرید ایرباس را داشتیم که سرمایه آن در آینده از طریق فروش بلیط تامین می شود.
 
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اینکه رئیس جمهور ایران سفری به کشورهای کویت و عمان داشتند همچنین وزیر امور خارجه این کشور سفرهایی به کشورهای منطقه داشتند نتایج این سفرها و رفت و آمدها چیست، تصریح کرد:مشی ایران برای برقراری ارتباط با کشورهای مسلمان منطقه بسیار مسالمت آمیز و برادرانه است حتی ممکن است این کشورها رفتار نامناسبی در قبال ما پیش گرفته باشند اما رفتار ایران با آنها مسالمت آمیز بوده است و ایران با کشورهای اسلامی براساس سنت دیرینه خود برخورد برادرانه داشته و خواهد داشت .
 
وی ادامه داد: سفر رئیس جمهور به این کشورها سفر خوبی بود و رایزنی های خوبی انجام شد و دو طرف علاقه داشتند که گفتگوهایی برای افزایش روابط صورت گیرد که وزارت خارجه باید آن را پیگیری کند.
 
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره رویکرد دیپلماسی ایران درباره درگیری آذربایجان و ارمنستان گفت: منطقه ظرفیت حرکت داغ را ندارد و جمهوری اسلامی ایران با دو کشور آذربایجان و ارمنستان روابط حسنه دارد امیدواریم که در شرایط فعلی به تنش ها دامن زده نشود و ایران ظرفیت های خود را برای رفع مسائل و تنش ها به کار می گیرد و این جنگ افروزی در منطقه مشکلاتی را برای هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان ایجاد می کند.
 
دکترلاریجانی در ادامه این نشست درباره  دغدغه رهبر معظم انقلاب در موضوع و رویکرد برنامه ششم و بودجه سال 96 در این حوزه گفت : در برنامه ششم توسعه فصلی برای حوزه فرهنگ اختصاص داده شد. البته در لایحه دولت این موضوع به صورت ضعیف آورده شده بود و حوزه فرهنگ در لایحه دولت تنها سه ماده را به خود اختصاص داده بود.
 
وی ادامه داد: از این رو در کمیسیون تلفیق بخش های مختلف حوزه فرهنگ از جمله رادیو و تلویزیون در لایحه برنامه دیده شد، از این رو در برنامه ششم توسعه مصوبات خوبی در این حوزه تدوین شد.
 
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از طرف دیگر در رابطه با اعتبارات حوزه فرهنگ در بودجه سال 96 باید بگویم که ما از این اعتبارات راضی نیستیم، البته منابع کم است و همین موضوع و دغدغه را نیز در حوزه آموزش و پرورش داریم، بنابراین بهترین راهکار در این حوزه استفاده درست از منابع است، بنابراین باید تلاش کنیم که چرخه اقتصادی مطلوب شود تا حوزه فرهنگی متکی به دولت نباشد.
 
وی در ادامه پيرامون بحران هاي منطقه گفت: رویکرد جمهوری اسلامی در بحث سوریه این است که مردم این کشور خودشان سوریه را اداره کنند و ما با تحمیل عقاید به مردم این کشور مخالف هستیم، از این رو همین روش را درخصوص کشور بحرین نیز داريم.
 
لاریجانی خاطر نشان کرد: در این عرصه یک عده فکر می کردند که با تانک و فشار می توانند سرنوشت مردم بحرین را تغییر بدهند. در مورد بحران یمن نیز مسلمانان این کشور را بمباران کرده و پس از آن به ما می گویند که چرا موضع گیری منفی در این رابطه انجام داده اید، از این رو جمهوری اسلامی یک راهبرد منطقه ای در این امور داشته و متناسب با آن کار خو را جلو می برد بنابراین ما در سوریه دنبال مطلب و موضوع دیگری نیستیم و اگر مردم سوریه در سرنوشت خود حاکم شد و گروه های تروریستی از این کشور خارج شوند، مثبت و مطلوب ما خواهد بود. 
 
لاریجانی در ادامه در پاسخ به خبرنگاري ديگر در خصوص رویکرد ایران نسبت به عربستان با توجه به حمایت های این کشور از تروریست‌ها و بروز فاجعه منا و نحوه پیگیری موضوع جنگ یمن ازسوی جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی اظهار داشت: ایران در این خصوص در مجامع بین المللی حقوقی پیگیری می کند چرا که شاهد جنگ فراگیری و نسل کشی در یمن هستیم.
 
رئیس قوه مقننه همچنین اظهار کرد: امیدواریم دولت عربستان بعد از دو سال جنگ نیابتی رفتار خود را اصلاح کند؛ جمهوری اسلامی نیز برقراری روابط دوستانه با کشورهای دوست، مشی همیشگی خود قرار داده از این رو با عربستان وارد مذاکره شده که البته در این مسأله ملاحظاتی داریم و در چارچوب این اتفاق می افتد.
https://taghribnews.com/vdcaounua49nii1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی