تاریخ انتشار۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۹:۰۷
کد مطلب : 151222

حاكمیت شركتی در مؤسسات مالی اسلامی

کتاب "حاكمیت شركتی در مؤسسات مالی اسلامی" تألیف "عمر چپرا" و "حبیب احمد" با ترجمه "حسین میسمی" توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.
حاكمیت شركتی در مؤسسات مالی اسلامی
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، كتاب" حاكمیت شركتی در مؤسسات مالی اسلامی" به بررسی حاكمیت شركتی در مؤسسات مالی اسلامی می‌پردازد. از این رو، در فصول مختلف این تحقیق، مهمترین جنبه‌های حاكمیت شركتی مورد توجه قرار گرفته است كه شامل مواردی از قبیل اهداف، مكانیسم‌ها و ابزارهای حاكمیت شركتی می‌شود.

فصل اول با عنوان "معرفی بحث" مباحث كلی و مقدماتی در باب حاكمیت شركتی را مورد توجه قرار می‌دهد.

فصل دوم با عنوان "حاكمیت شركتی: مفاهیم و موضوعات پایه‌ای (بنیادی) در حاكمیت شركتی"، اهداف، مفاهیم و موضوعات پایه‌ای در حاكمیت شركتی را بررسی نموده و بیان می‌دارد كه یكی از مهمترین اهداف در بحث حاكمیت شركتی، حل تعارض منافع اصیل ـ عامل است؛ آن هم با هدف ارتقا و بهبود منافع تمامی طرفین و همچنین ایجاد سلامت و ثبات در نظام مالی.

فصل سوم با عنوان "مكانیسم‌های حاكمیت شركتی" در رابطه مكانیسم‌هایی كه برای دستیابی به چنین اهدافی لازم‌اند، بحث می‌كند. مهمترین آنها هیئت مدیره، مدیر، سهامداران و سپرده‌گذاران هستند.

بعد از بیان این اهداف و مكانیسم‌ها، در فصل چهارم با عنوان "ابزارهای حاكمیت شركتی" به برخی از ابزارهای استانداردی كه به منظور كارا و مسئولیت‌پذیرتر ساختن هیئت مدیره و مدیر وجود دارند اشاره می‌شود. از جمله كنترل‌های داخلی مناسب، مدیریت ریسك، شفافیت، حسابداری وام و افشاء، تأیید و ممیزی شرعی، ممیزی بیرونی و نهایتا تنظیم و نظارت.

فصل پنجم با عنوان "اهمیت و نقش نظارت بر مؤسسات مالی اسلامی" اهمیت نظارت بر مؤسسات مالی اسلامی را مورد بحث قرار داده و فصل ششم به بررسی برخی از مؤسسات اشتراكی، كه به منظور اعمال حاكمیت شركتی مورد نیازند، می‌پردازد.

فصل هفتم نیز به نتیجه‌گیری تحقیق می‌پردازد. همچنین كتاب دارای دو ضمیمه با عناوین زیر می‌باشد. ضمیمه نخست با عنوان بررسی حاكمیت شركتی در مؤسسات مالی اسلامی، و ضمیمه دوم با عنوان نظامنامه بهترین شیوه‌های تقویت حاكمیت شركتی در مؤسسات مالی اسلامی. لازم به ذكر است كه این تحقیق در كنار مباحث تئوریك و با هدف واقع‌گرایانه‌تر ساختن پژوهش، یك بررسی تجربی در رابطه با قانون‌گذاران، مؤسسات مالی و سپرده‌گذاران، در كشورهای عضو بانك توسعه اسلامی، انجام می‌دهد. نتایج این بررسی تجربی نشان می‌دهد كه بانك‌های اسلامی در محیطی نامساعد فعالیت می‌كنند و برخی از مشكلاتشان نتیجه فعالیت در چنین محیطی است.
https://taghribnews.com/vdcau6n6u49nmu1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی