تاریخ انتشار۲۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : 198221

نقض آتش بس در یمن وچندنکته تحلیلی

رعایت نشدن آتش بس از جانب مقامات ریاض نشاندهنده نگرانی شدید آن ها از روند آینده تحولات در یمن است،
نقض آتش بس در یمن وچندنکته تحلیلی
    با گذشت چند روز  از اعلام "آتش‌بس بشردوستانه" در یمن،  هیچ نشانه ای مبنی بر توقف حملات هوایی عربستان به این کشور، به چشم نمی خورد و  همچنان بر اثر ادامه بمباران های هوایی، تعداد بیشتری از مردم یمن به خاک وخون کشیده می شوند.
 «استفان دو گاریک» سخنگوی سازمان ملل پنجشنبه 18 تیرماه  اعلام کرد: به منظور رساندن کمک های بشردوستانه به دست مردم یمن، از ساعت 59 : 23 جمعه (19تیرماه ) تا آخر ماه رمضان، آتش بس غیر مشروط در این کشور آغاز خواهد شد. اما دقایقی بعد از آغاز آتش بس بود که، جنگنده های عربستان سعودی با حمله به مناطق غیر نظامی صنعا، این آتش بس را نقض کردند و طی روزهای بعد نیز به حملات تجاوزکارانه خود به مناطق مسکونی و زیرساخت های یمن ادامه دادند. در توجیه این اقدام، «احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف ضد یمنی گفت: آتش بس اعلام شده از سوی سازمان ملل متحد در یمن، برای عربستان و نیروهای ائتلاف عربی- آمریکایی الزام آور نیست. وی در گفت وگو با نشریه "الریاض"، خبر منتشر شده در رسانه ها مبنی بر التزام همه طرف های درگیر در یمن به آتش بس را، تکذیب و تاکید کرد که عربستان و نیروهای ائتلاف، به آتش بس یک طرفه اعتقادی ندارند، زیرا باعث بروز نتایج معکوس خواهد شد که به صلاح مردم یمن نیست!
      در این حال انتشار  خبر های تاسف آور مبنی بر ادامه  حملات هوایی به مناطق غیر نظامی یمن و همچنین انتشارگزارش هایی تازه در خصوص وضعیت بسیار وخیم انسانی در این کشور، سبب شد تا دامنه مخالفت های منطقه ای و بین المللی با تجاوزات نظامی عربستان گسترش یابد و حتی متحدین غربی حکومت سعودی نیز  برضرورت برقراری آتش بس تاکید کنند؛  چنانکه پارلمان اروپا  بالاخره در یکصد و هشتمین روز از تجاوز نظامی به یمن، در بی سابقه ترین موضعگیری خود بر ضرورت توقف عملیات نظامی عربستان در سریعترین زمان ممکن، تأکید کرد.
     افزون بر آنچه بدان اشاره شد، نکات تحلیلی زیر می تواند ابعاد دیگری از وضعیت کنونی جنگ در یمن و موضوعات مرتبط با آن را  آشکار سازد.
1- آتش بس شکست خورده حاضر، دومین آتش بس از این نوع است که سازمان ملل متحد، آغاز آن را  اعلام کرده، ولیکن  در عرصه عمل، از سوی مقامات ریاض به کلی نادیده گرفته شده است.
آتش بس قبلی نیز روزجمعه 12 تیر ماه و  بعد از گفتگوهای "اسماعیل ولد الشیخ احمد" نماینده سازمان ملل در امور یمن اعلام شد، اما آن آتش بس هم از همان دقایق اولیه توسط حکومت سعودی نادیده گرفته شد. این نوع برخورد ریاض با موضوع آتش بس، نشاندهنده نگرانی شدید آن ها از روند آینده تحولات در یمن است، تحولاتی که با برقراری آتش بس شتاب بیشتری خواهد گرفت و  ضمن اثبات آسیب پذیری های حکومت سعودی، مردم یمن را  درگامی بلندتر به سوی برپایی حکومتی مستقل و مردمسالار رهنمون خواهد ساخت.
2- همزمان با  اعلام دومین آتش بس، آمار های تکاندهنده تازه ای از میزان خسارات وارده به شهرها و روستا های یمن منتشر  شد که نقش تعیین کننده ای در افشای ماهیت سعودی دارد و  ازسوی دیگر  دادن هرگونه پاسخ کوبنده ای را (به عربستان) از جانب انصارا... و مجموعه احزاب و گروه های متحدش  توجیه پذیر و  منطقی وانمود می کند. آماری که وظایف سازمان ملل را  هم در ماجرای تجاوز نظامی به یمن بسیار سنگین تر  ساخته و  به تحرکاتی ولو محدود برای برقراری  آتش بس واداشته است.براساس این آمارها: سعودهای در ۱1۰ روز گذشته و در  بیش از ۱۷۰۰۰۰بار  حملات خود به ۱۹ استان یمن، علاوه برتلفات فراوان انسانی ، خسارات زیر را به مردم مظلوم این کشور وارد کرده اند:
ویرانی بیش از سیصد هزار واحد مسکونی - ویرانی  305 مدرسه و مرکز آموزشی و تعطیلی فعالیت 3600 مدرسه - ویرانی و تخریب  485 مسجد - تخریب 10 فرودگاه و 6 بندر- ویرانی 250 پل و جاده - با خاک یکسان شدن 167 باب بیمارستان - ویرانی 27 دانشگاه و 74 نیروگاه تولید برق - انهدام 700 ساختمان از ساختمانهای دولتی - ویرانی کامل 69 مرغداری در حملات جنگنده های سعودی از بین رفته است - ویرانی 67 سیستم آبرسانی- با خاک یکسان شدن 15ورزشگاه - نابود شدن شش سیلوی غلات - تخریب کامل370 انبار مواد غذایی- تخریب 170 بازار تجاری - انهدام 31 مکان تاریخی و باستانی
3- مواضع جنبش انصار ا...  و کمیته های انقلابی مردم یمن ، مواضعی بسیار منطقی و در عین حال بسیار راهبردی و تعیین کننده است این مواضع که در سخنرانی عبدالملک الحوثی در روز قدس  نیز بدان اشاره و تشریح شد، به قرار زیرهستند :
           - «سازمان ملل را همه می‌شناسند که با حمایت های مالی عربستان سعودی و آمریکا اداره می‌شود. ما امید زیادی به این آتش بس نداریم. این دومین آتش بس است. اولین آتش بس عملی نشد و دومی را هم بعید می‌دانیم که عملی شود؛ چرا که مزدوران آنها در جهت خرابکاری پیش قدم خواهند شد.»
         - «ما از ابتدا گفته‌ایم که این تجاوز باید پایان یابد. واقعا ملت یمن مستحق چنین جنایاتی نبوده‌اند که در حقشان مرتکب شده‌اند.......ما تنها می‌توانستیم در قبال برخی جنایات، سکوت کنیم اما در قبال چنین جنایاتی جایی برای سکوت وجود ندارد و سکوت هم نکرده‌ایم....»
         - « اگر تجاوز به خاک یمن بخواهد  ادامه یابد، ما گزینه های زیادی در اختیار داریم که دیگر جایی برای استفاده  نکردن از آنها وجود ندارد. ما از این گزینه ها استفاده نکرده‌ایم تا به این نظام جنایتکار سعودی فرصت دهیم تا خوب بیندیشد ما می خواستیم که این نظام بداند که نباید ملت بی دفاع یمن را قتل عام کند. ادامه این جنایات باعث پاسخ های جدیدتر و شدیدتر خواهد شد..... »
       - «راهی دیگر در برابر ملت یمن وجود ندارد مگر این که از گزینه های دیگر استفاده کنند. دیگر جایی برای انتظار نیست. آیا باید یمن را واگذار کنیم آنها هیچ تعهدی نمی‌شناسند. وقتی که جنایات آنها به بازارها و منازل مردم رحم نمی کند چگونه انتظار دارید به تعهداتشان وفادار بمانند.............»
      -   «اگر تجاوز به یمن بخواهد ادامه پیداکند در آن صورت ما در تمام بخش‌های عمومی برای مقابله با این تجاوز بسیج عمومی اعلام خواهیم کرد. اگر بخواهیم در قبال ارزش‌های خود چشم پوشی کنیم یمن را از دست خواهیم داد.»
 
https://taghribnews.com/vdcauan6649nou1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی