تاریخ انتشار۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : 276125

​تدوین اطلس ادیان، اقوام و مذاهب آذربایجان گامی در راستای تحکیم وحدت

مرکز مطالعات اقوام و ادیان آذربایجان دانشگاه ارومیه سال گذشته با اهدافی چون پژوهش در حوزه های مختلف فرهنگی، ادبی، تاریخی، دینی و اجتماعی آذربایجان، مطالعه در خصوص تعامل ادیان و اقوام منطقه و نقش آنها در تحکیم وحدت و تقویت تعامل و همبستگی اقوام و ادیان در آذربایجان غربی راه اندازی شد.
​تدوین اطلس ادیان، اقوام و مذاهب آذربایجان گامی در راستای تحکیم وحدت
به گزارش خبرگزاری تقریب از ارومیه، در راستای اهداف کلان پیش بینی شده امسال "اطلس ادیان، اقوام و مذاهب آذربایجان" تدوین می شود.
این اطلس در موضوعات "بررسی جامع اقوام آذربایجان"، "بررسی جامع مذاهب اسلامی آذربایجان"، "مردم شناسی و تعامل قومیتی در طول تاریخ آذربایجان" "تحقیق پیرامون جغرافیای اقوام آذربایجان"، "دین مسیحیت و فرقه های مسیحی در آذربایجان"،"جایگاه حقوق شهروندی از منظر ادیان و اقوام آذربایجان"، "نوع تعامل مردم آذربایجان از منظر روانشناسی" و "نوع تعامل مردم آذربایجان از نظر جامعه شناسی" تدوین می شود.

"بررسی جایگاه حقوق شهروندی از منظر ادیان و اقوام آذربایجان"، "بررسی جایگاه ادیان و اقوام در تحکیم وحدت ملی" و "نقش متقابل اقوام آذربایجان حکومت های دینی به ویژه انقلاب اسلامی ایران" از جمله دیگر طرح های پیشنهادی برای تدوین اطلس ادیان، مذاهب و اقوام آذربایجان است.

به نظر می رسد در شرایط کنونی انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه نقش ادیان و اقوام در تحکیم وحدت در استان هایی که از تنوع قومیتی برخوردارند ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان های مرزی کشور تابلوی زیبایی از تعامل، تفاهم و همزیستی مسالمت آمیز بین اقوام و مذاهب در ایران اسلامی است که در طول تاریخ با وجود تلاش های زیادی که جریان های وابسته به قدرت های بیگانه داشتند اما نتوانسته اند این اتحاد را به دلیل باورهای دینی، اعتقادی و عرفی برهم زنند چه بسا در سایه نظام اسلامی این اتحاد و همبستگی مستحکم تر و قدرتمند تر نیز شده است.

از این رو به گفته مسئولان امر تدوین "اطلس ادیان، اقوام و مذاهب آذربایجان" می تواند در تقویت تعامل و همبستگی هر چه بیشتر اقوام و ادیان نقش بسزایی داشته باشد.

اشتراکات زیادی در تاریخ ایران موجب همبستگی اقوام ایرانی شده است

امام جمعه پیرانشهر در گفت و گو با خبرنگار تقریب در ارومیه می گوید: پژوهش به معنای انجام کاری خلاقانه به صورت نظام مند است که هدف آن گسترده تر کردن دامنه علم و دانش به منظور دستیابی به کاربردهای جدید است.

ماموستا مصطفی محمودی یادآور می شود: با تدوین اطلس ادیان، اقوام و مذاهب آذربایجان مردم به این باور می رسند که نظام جمهوری اسلامی ایران برای اقوام و ادیان مختلف ارزش قائل است و تبعیضی بین اقوام و ادیان وجود ندارد.

وی می افزاید: اشتراکات زیادی موجب همبستگی اقوام ایرانی شده و در شرایط فعلی نیز حضور و مشارکت اقوام در جامعه بستر همبستگی، وحدت و همدلی را فراهم کرده است.

امام جمعه پیرانشهر یادآور می شود: در استان آذربایجان غربی نیز اقوام و ادیان مختلفی حضور دارند و فصل مشترک همه مردمی که در این سرزمین سکونت دارند دینداری و پایبندی به نظام جمهوری اسلامی و برخورداری از فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی است.

وی خاطرنشان می کند: اینها عناصر و محورهای مشترک و ناگسستنی بین مردم هستند و تقویت این همبستگی از مهمترین کارهایی است که باید در دستور کار برنامه های پژوهشی قرار گیرد.

محمودی در عین حال متذکر می شود: چنین اقدامات پژوهشی در گذشته نیز بوده اما کافی نبوده است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مشارکت و همبستگی اقوام، پیشرفت جامعه را به دنبال دارد

امام جمعه اهل سنت شاهین دژ هم در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار تقریب در ارومیه با اشاره به اینکه مشارکت و همبستگی اقوام، پیشرفت جامعه را به دنبال دارد، می گوید: موضوع همبستگی اقوام و ادیان، تحکیم وحدت، اتحاد و انسجام ملی طی سالیان اخیر مورد توجه کثیری از پژوهشگران و صاحب‌نظران قرار گرفته است که مرکز مطالعات اقوام و ادیان آذربایجان دانشگاه ارومیه می تواند زمینه و بستری برای تحقق این موارد باشد.

ماموستا حاصل بالقچی می افزاید: با کار پژوهشی می توان وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب رساند.

وی تصریح می کند: امروزه پژوهش مقوله ای است که گام به گام به آن احتیاج پیدا می شود و کشوری موفق است که از این ظرفیت عظیم نهایت بهره برداری را ببرد.

بالقچی اضافه می کند: در چنین مسائلی همه باید پای کار باشند تا با تدوین و ارائه برنامه های عملیاتی و پژوهشی در راستای تحکیم وحدت و تعامل و همبستگی اقوام و ادیان حرکت کرد.

وی تصریح می کند: بدون شک همبستگي اجتماعي در گروه هاي قومي به عنوان عامل تقويت كننده امنيت ملي نیز است لذا این مهم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تدوین اطلس ادیان، اقوام و مذاهب آذربایجان حرکت بجایی است

امام جمعه اهل سنت نقده نیز در گفت و گو با خبرنگار تقریب در ارومیه با اشاره به اینکه تدوین اطلس ادیان، اقوام و مذاهب آذربایجان حرکت زیبا و بجایی است، می گوید: قومیت ها، ادیان و مذاهب مختلف ظرفیت های بالایی را برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان به وجود آورده اند، به طوری که همزیستی مسالمت آمیز مردم استان در کنار یکدیگر از نقاط قوت آذربایجان غربی است.

ماموستا ابراهیم سرخابی می افزاید: با توجه به اینکه رشد و تعالی هر نظام اجتماعی در پرتو همبستگی اجتماعی و مشارکت عمومی افراد آن جامعه میسر می شود این پژوهش می تواند به تمام دانشجویان، دانش آموزان مدارس و کلیه مردم تسری پیدا کند و در وحدت ملی موثر باشد.

به گفته وی برنامه ریزی برای اقدامات فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی دانش آموزان، دانشجویان و گروه های تاثیرگذار و حمایت از برنامه ها و پژوهش های تاثیرگذار در زمره نیازهای اساسی آذربایجان غربی است که می توانند خروجی بهتری داشته باشند.
https://taghribnews.com/vdcauinum49n061.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی