تاریخ انتشار۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : 210622
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی:

دعوت از علمای کشورهای اسلامی تاثیر ریشه ای بر تقریب مذاهب دارد/ تاسیس مجمع الحوار ایده ای نو برای گفتمان تقریبی است

تنا – اختصاصی
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به دعوت اخیر از علمای هندی و موریتانی، تاکید کرد: دعوت از علمای کشورهای اسلامی تاثیر ریشه ای بر تقریب مذاهب دارد.
دعوت از علمای کشورهای اسلامی تاثیر ریشه ای بر تقریب مذاهب دارد/ تاسیس مجمع الحوار ایده ای نو برای گفتمان تقریبی است
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین مختاری در گفتگو با خبرنگار تقریب(تنا) اظهار داشت: ما یک بخش مهم در پژوهشگاه داریم که به دستور دبیرکل محترم مجمع تقریب به انجام رسیده و از یک ایده نو سرچشمه می گیرد.
 
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به نتایج تاسیس این نهاد گفت: اولین اثر مفید و مثمرثمر آن بهره گیری از نقش علماست؛ علمایی که در جامعه تاثیرگذارند یعنی در میان پیروان مذاهب این عالمان و فرهیختگان هستند که نقش کلیدی و محوری دارند و آن روحیه اطاعت پذیری که در بین عامه مردم نسبت به عالمان دینی  وجود دارد می طلبد که عالمان دین به عنوان شخصیتهای ذی نفوذ، تاثیرگذارو نقش آفرین با هم نشستهای علمی یا گفتمانی داشته باشند.
 
وی افزود: منظور علمای مذاهب مختلف از درون اهل سنت یا شیعه است؛ این علما وقتی با هم نشست و گفتگویی دارند و اعتقادات خود را ابراز می کنند و در نتیجه تاکید بر روی وجوه مشترک می کنند به نوعی شفاف سازی می کنند و بر اصل وحدت و انسجام و تقریب بین پیروان مذاهب تاکید می کنند؛ این می تواند اثر مفیدی حداقل در پیشبرد ایده ایجاد وحدت میان مذاهب اسلامی که از امام(ره) از بدو پیروزی انقلاب شروع شد و از سوی مقام معظم رهبری که مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را تاسیس فرمودند ادامه یافت، داشته باشد؛ رهبر معظم انقلاب نیز جزء طلایه داران وحدت و تقریب در جهان اسلام هستند و به نظر می آید این گونه گفتگو ها و این گونه جلسات می تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی افزود: از جمله ابتکارات دبیرکل محترم تاسیس نهادی با عنوان مجمع الحوار که وظیفه آن دعوت از فرهیختگان و متفکران اسلامی به ایران و ایجاد گفتمان علمی و مذهبی بین علماء است.
 
دکتر مختاری در ادامه بیان داشت: در بخش مجمع الحوار تلاش ما بر این است که به صورت فصلی یعنی 4بار در سال از شخصیتهای ذی نفوذ در جهان اسلام یا شخصیتهای مسلمان و فرهیخته در غرب دعوت کنیم و آنها را به حوزه علمیه قم بیاوریم تا با مراجع و مدرسین و اساتید نشست داشته باشند؛ اولین اثر آن، این است که با نگاه افراطی چه از سوی برخی جریانهای شیعی و چه از سوی جریانهای سلفی و وهابی مقابله و مبارزه شود. در حقیقت می توان با معرفی کردن این گروهها به عنوان گروههای معاند در درون اسلام یعنی گروههای تفرقه افکن و فتنه انگیز خطر وجود این گروهها را به همه گوشزد کنیم.
 
وی با بیان این که این شخصیتها وقتی به کشورشان برمی گردند در جهت تنویر افکار جامعه به ویژه نسل جوان می توانند تاثیرگذار باشند، اظهار داشت: این افراد در بازگشت به کشورشان اهداف مورد نظر را محقق می سازند به عنوان مثال گروه علمای اندونزی که 7نفر از علمای طراز اول اهل سنت این کشور بودند به قم سفر کردند وبعد از یک ماه و نیم و بعد از سفری که به اندونزی داشتیم در دیدار با سفیر، رایزن فرهنگی و نمایندگان سیاسی ما، همه به اجماع و به اتفاق ابراز داشتند که آمدن آنها به قم اثار بسیار مثبتی داشت و کل روزنامه ها و رسانه ها و دانشگاهها و مساجد و سایتها از شیعه و تفکر شیعه تمجید و خصوصا روحیه ضد استکباری شیعه و قوت و استحکام مراجع شیعه و علمای شیعه را با تصویر منتقل کردند. مگر ما چه قدر مبلغ خبره می خواستیم که این اثر را انتظار داشته باشیم اما این برنامه تاثیرات مثبت خود را گذاشت و تبلیغاتی که علیه شیعه و نظام اسلامی بود خنثی شد.
 
 وی افزود: در روزهای گذشته نیز آیت الله نوری همدانی، صافی گلپایگانی و مراجع همه تاکید کردند که این نوع جلسات و گفتگوها بین علمای شیعه و اهل سنت باید ادامه پیدا کند ما از این راه می توانیم القائات مسموم دشمن و نقشه های تحریک آمیز دشمنان را خنثی کنیم و از بین ببریم.
 
مختاری با مقایسه کنفرانس وحدت و این گونه دیدارها گفت: کنفرانس وحدت آثار خوب خود را دارد اما مقطعی است؛ این جور برنامه ها ریشه ای است؛ وقتی این علما در نشسهای علمی کشورمان حضور می یابند و با علما می نشینند و در نشستهای علمایی حرفهای ما را می شنوند و از نزدیک به تفاهم و گفتگو می رسند حرفهای خود را آزادانه می زنند و ما حرف های خودمان را می زنیم؛ و این رفاقت و مهر و محبت و همدلی را مشاهده می کنند خیلی اثر گذار است.
 
وی با بیان این که این ایده باید از همه بخشها تقویت شود و آثارش کمتر از کنفرانس وحدت نیست اما با هزینه بسیار کمتر، گفت: روی این حساب به نظرم می آید بتوانیم در آینده از شخصیتهایی از کشورهای مختلف جهان اسلام دعوت کنیم؛ در نظر داریم از کشورهایی ازجمله عمان، و مصر دعوت کنیم و از شخصیتهایی دعوت خواهیم کرد که در کشور خود اثر گذار باشند.
 
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در ادامه تاکید کرد: باید این مسئله را تبلیغ کنیم که سیره ائمه معصومین(ع) در برخورد با پیروان دیگر مذاهب اسلامی بر اساس محبت و اتحاد و تقریب است؛ دنیای امروز ما دنیای ارتباط و رسانه است و هر حرکتی در هر گوشه ای از دنیا اتفاق بیفتد همه متوجه آن خواهند شد ما باید آموزه های معقول، منطقی، مبرهن، مستدل که بر اساس آموزه های اهل بیت(ع) به رسم یادگار داریم را منتقل کنیم.
 
وی با بیان این که  تبادل افکار از طریق ایمیل و ارساتل مکتوبات یکی دیگر از نتایج آن است، خاطرنشان کرد: مسئله دیگر دعوت متقابل است که به عنوان مثال هیئت علمای اندونزی از دبیرکل مجمع تقریب دعوت کرده اند تا به این کشور سفر کند و در نشستهای وحدت گرای این کشور شرکت کند.
 
گفتنی است هیئتی 4نفره از هندوستان و موریتانی با سفر به کشورمان با مراجع عظام تقلید دیدار و از بسیاری از اماکن مذهبی، تاریخی، علمی و فرهنگی کشورمان بازدید کردند؛ شرکت در نشست هم اندیشی علمای شیعه و سنی با محوریت وحدت اسلامی و تقریب مذاهب از دیگر برنامه های این هیئت در کشورمان بود.
 
https://taghribnews.com/vdcauwnuu49n6i1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی