تاریخ انتشار۱۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب : 274325

فعالیت هفت مرکز بزرگ اسلامی در روسیه

هفت مرکز بزرگ اسلامی در کشور روسیه فعال است و تا اوایل سال جاری، ۵۵۱۳ سازمان اسلامی شامل 83 مرکز متمرکز در این کشور ثبت شده است.
فعالیت هفت مرکز بزرگ اسلامی در روسیه
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، در حال حاضر حدود هفت مرکز بزرگ اسلامی در روسیه وجود دارد. تا اوایل سال جاری ۵۵۱۳ سازمان اسلامی شامل ۸۳ مرکز متمرکز در روسیه به ثبت رسیده است. البته شمار واقعی جوامع و انجمن‌ها بیشتر است و از ۸۵۰۰ عدد فراتر می‌رود، اما تعیین دقیق آنها به دلیل نداشتن معیار دقیق، کار ساده‌ای نیست.
 
در گذشته تنها دو مرکز اصلی تاثیرگذار در حوزه‌ اسلام وجود داشت؛ اداره‌ دینی مرکزی مسلمانان روسیه با ریاست مفتی «طلعت تاج الدین» و ائتلاف مخالفان آن که در سال ۱۹۹۶ ریاست آن را «راویل عین الدین» به عهده داشت.
 
در بین پنج مرکز اسلامی بعدی که در سال های 2001 تا 2011 در این کشور تأسیس شد، یک رتبه‌بندی خاص به ترتیب زیر حاکم است:
اداره‌ دینی مسلمانان جمهوری داغستان، جایگاه نخست را در میان مراکز اسلامی روسیه داراست. از جمله ظرفیت‌های این مرکز می‌توان به شمار زیاد انجمن‌های حقیقی، شمار مراکز آموزشی و کادر آموزشی قوی اشاره کرد. در حال حاضر این مرکز در واقع مرکز سطح فدرالی محسوب می‌شود. شمار انجمن های این اداره در داخل جمهوری داغستان به ۲۶۰۰ و در خارج، بیش از ۲۰۰ مورد است.
 
دومین جایگاه در بین مراکز اسلامی روسیه متعلق به اداره دینی مسلمانان جمهوری تاتارستان است. در این جمهوری حدود ۱۵۰۰ مرکز اسلامی، شامل مراکز استراتژیک اصلی برای مسلمانان، دانشگاه اسلامی روسیه در قازان و آکادمی اسلامی بولگار، وجود دارد.
 
اداره‌ مرکزی مسلمانان روسیه در رتبه سوم قرار دارد. هسته‌ آن در باشقیرستان حدود ۵۰۰ انجمن دارد و در شهرهای بزرگ سامارا، آرینبورگ، چلیابینسک، اولیانوفسکایا، پرسک، نیز دارای ۶۰۰ مجمع است. در شهرهای کوچک دیگر نیز ۳۰۰ انجمن وجود دارد.
 
پس از به وجود آمدن اداره‌ دینی مسلمانان داغستان، مرکز اسلامی قفقاز شمالی از رده‌ اول به جایگاه چهارم تنزل یافت. مرکز اسلامی قفقاز شمالی به عنوان چهارمین مرکز اسلامی در روسیه حدود ۱۰۰۰ مجمع فعال و ۵۰۰ مجمع ثبت شده را تحت کنترل دارد.
 
با اختلاف ناچیزی، بعد از مرکز اسلامی مسلمانان قفقاز شمالی، شورای مفتیات روسیه با دارا بودن بیش از ۹۰۰ انجمن در جایگاه پنجم قرار دارد که بیشتر آنها در جمهوری باشقیرستان متمرکز هستند.
 
 
https://taghribnews.com/vdcauynum49n0e1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی