تاریخ انتشار۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : 158108

بانکداری اسلامی در لبنان

پارلمان لبنان در فوریه سال ۲۰۰۴، قانون بانکداری اسلامی این کشور را به تصویب رساند.
بانکداری اسلامی در لبنان
بانک مرکزی لبنان، برنامه استراتژیک بلندمدت خود را بر پایه تقویت نظام بانکی ترکیبی (متشکل از بانکداری سنتی و اسلامی) با هدف برخورداری از مزایای هر دو نظام تدوین و تصویب نموده است. بر این اساس، علاوه بر بانک‌های کاملاً اسلامی، بانک‌های سنتی نیز اجازه می‌یابند تا با تأسیس شعب اسلامی یا باجه‌های اسلامی وارد عرصه پررونق خدمات مالی اسلامی شوند.

پارلمان لبنان در فوریه سال ۲۰۰۴، قانون بانکداری اسلامی را به تصویب رساند و مجوز فعالیت در حوزه بانکداری و تأمین مالی اسلامی و همچنین وظیفه قانونگذاری و نظارت بر عملکرد بانک‌های اسلامی را به بانک مرکزی لبنان تفویض نمود.

در حال حاضر، بانک مرکزی لبنان از همکاری بسیار نزدیکی با هیأت خدمات مالی اسلامی و سازمان استانداردهای حسابرسی بین‌المللی و سازمان حسابداری و حسابرسی موسسات مالی اسلامی برخوردار است که این امر بر اعتبار و توانایی‌های بانک‌های اسلامی نوظهور در لبنان می‌افزاید.

بانك اسلامی لبنان نمونه‌ای از بانكداری اسلامی است كه براساس آیه كریمه 'احلّ الله البیع و حرّم الرّبا' (خداوند داد و ستد را حلال و ربا را حرام گردانید) در كشور لبنان فعالیت می‌كند. عمده فعالیت بانکداری اسلامی در این کشور مربوط به اعطای وام‌های خرید خودرو، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف اقتصادی با شرط مشارکت دو طرف در سود و زیان، ارایه كارت‌های عابربانك و كارت بانك زكات (برای پرداخت صدقه، زكات مال، فطریه، كفاره، نذر و سرپرستی ایتام) و تأمین مالی شركت‌های تولیدی بر اساس قانون مضاربه می‌باشد.

به طور کلی با وجود اینکه لبنان، از آخرین کشورهای اسلامی است که اقدام به برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری برای تشویق بانکداری اسلامی نموده اما برای توسعه بازارهای مالی و شکوفایی اقتصادی اقدامات و تلاش‌های زیادی انجام داده است.
https://taghribnews.com/vdcawan6a49nm61.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی