تاریخ انتشار۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : 167748
رییس جمهوری دراجلاس روز جهانی مسجد:

اقتصادبدون فرهنگ سامان نمی یابد و فرهنگ بدون رونق مساجد،رونق نمی گیرد/جهان اسلام نخواهند گذاشت قبله اول مسلمانان در اشغال غاصبان باقی بماند

رییس جمهوری قدس و مسجد الاقصی را محبوب همه مسلمانان و مقصد نهایی برای همه مسلمانان برای نماز در این مسجد برشمرد و گفت: جهان اسلام و مسلمانان جهان نخواهند گذاشت که قبله اول مسلمانان در اشغال غاصبان و متجاوزان باقی بماند.
اقتصادبدون فرهنگ سامان نمی یابد و فرهنگ بدون رونق مساجد،رونق نمی گیرد/جهان اسلام نخواهند گذاشت قبله اول مسلمانان در اشغال غاصبان باقی بماند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه و در اجلاس روز جهانی مسجد، با بیان اینکه مسجد الاقصی، مسجد انبیاء و اولیاء است، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران مانند گذشته، از هیچ تلاش و کمکی برای نجات مسجد الاقصی و آزادی قبله اول مسلمانان و کمک به ملت مظلوم فلسطین دریغ نخواهد کرد و مطمئن هستیم پیروزی نهایی از آن مسلمانان خواهد بود.

دکتر روحانی در آغاز سخنانش، روز جهانی مسجد را روز تجلیل از مکان عبادت مومنان و مخلصان دانست و با اشاره به آغاز حرکت‌های مردمی و نهضت‌ اسلامی از مسجد، خاطرنشان کرد: کدام مسجد بدون روحانی و عالم می‌تواند کارکرد خود را داشته و کدام روحانی بدون مسجد می‌تواند جایگاه مناسب برای بیان سخن حق داشته باشد.

رییس جمهوری، وظیفه و رسالت امروز روحانیت را بسیار سنگین‌تر از گذشته قلمداد کرد و گفت: اگر انقلاب اسلامی در برابر همه دسیسه‌ها و توطئه‌ها به پیروزی رسید، با امیدی بود که روحانیت در دل مردم بوجود آورد و آن امید را در دل مردم زنده نگاه داشت. به گفته امام راحل (ره)، آن روز که همه روشنفکران از پیروزی نهضت اسلامی و انقلاب مأیوس شده بودند، روحانیت بود که ایستاد و انقلاب را زنده نگاه داشت.

دکتر روحانی با اشاره به حضور روحانیت در صف اول نهضت اسلامی، به حادثه خونبار مدرسه فیضیه در دوم فروردین سال ۱۳۴۲ و شهادت اولین روحانی در مسیر نهضت اسلامی یعنی سید یونس رودباری اشاره کرد و گفت: روحانیت در همه حوادث و در تحمل زندان و شکنجه و تبعید و حتی شهادت پیشتاز بود و در همه مراحل، روحانیت هم پرچم و هم بار مسئولیت را بر دوش گرفت.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر اتصال روحانیت از یک سمت به قرآن، شریعت و دین مبین اسلام و از سمت دیگر به مردم نبود، انقلاب پیروز نمی‌شد و در جنگ تحمیلی پیروز نمی‌شدیم و امروز هم نمی‌توانستیم در برابرتوطئه استکبار بایستیم. اگر روحانیت و مرجعیت نبود، امروز عراق شاهد امنیت نسبی نمی‌شد و اگر امام(ره)، مقام معظم رهبری و روحانیت شیعه و سنی و مقاومت فریاد نمی‌کشید، امروز غزه همانند سرو سربلند و شاداب در برابر اشغالگران نبود.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به اذعان تاریخ‌نویس انگلیسی و مولف کتاب «تاریخ ایران» مبنی بر غفلت دنیا از قدرت روحانیت و سازماندهی مساجد در پیروزی نهضت و انقلاب اسلامی و اینکه «اگر شهید بهشتی‌ها و مساجد تهران و شهرستان ها و سازماندهی روحانیت نبود انقلاب به پیروزی نمی‌رسید»، تصریح کرد: مسجد بار بزرگ حرکت و نهضت اسلامی را به دوش کشید تا انقلاب با راهبری‌های امام (ره) به پیروزی برسد.

رییس جمهوری با بیان اینکه «بیانات و اعلامیه‌های امام (ره)، قول سدید بود» گفت: امروز قول و کلام مقام معظم رهبری نیز قول سدید است. قول روحانیتی که در مسیر اسلام راستین قرار دارد نیز باید قول سدید باشد. زیرا قول سدید به معنای راستگویی تنها نیست؛ بلکه سدید یعنی اقتصاد و میانه‌روی و قول سدید یعنی قول صدق، تاثیرگذار، محکم و توأم با میانه‌روی.

دکتر روحانی با بیان اینکه «همه سخنان پیامبر (ص) قول سدید بود»، تأکید کرد: امروز نسل جوان ما نیاز به قول سدید دارد. ما نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را به روی نسل جوان ببندیم. می‌گویند و راست هم می‌گویند که باید نسل جوان را از آب مسموم و هوای مسموم بر حذر داشت اما چه کنیم که هوا و آب آنچنان آلوده شده است که تنها با ماسک قوی می‌توان در برابر آن مقاومت کرد.

رییس شورای عالی جوانان با یادآوری اینکه «نسل جوان نیاز به توان و قدرت ایستادگی در برابر فضای آلوده و نیاز به آگاهی در برابر آب‌های آلوده دارد.»، به وجود انبوه وسایل ارتباطی در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: یک روز اگر مومنی رادیویی در خانه داشت، آن را در کمدی می‌گذاشت و در آن را قفل می‌کرد و کلید آن را در جیب می‌گذاشت تا فرزند و همسرش از آن رادیو در ساعاتی که نباید، استفاده نکنند، امروز اما از آن دوران عبور کرده‌ایم؛ دنیای امروز شرایط جدیدی را پیش روی ما گذاشته است.

دکتر روحانی در این باره، تصریح کرد: اگر امروز هم به نسل بعدی تلفن همراه نرویم و صبر و تأمل کنیم، فردا یا پس فردا خواهیم رفت. در دنیای امروز کسی که از اینترنت استفاده نکند او را نه تنها عالم که حتی دانشجو هم نمی‌خوانند. مگر می‌شود ابزار‌های نوین را در دنیای امروز کنار بگذاریم؟ در عین حال باید برای بهره‌برداری صحیح از امکانات تازه، آگاهی و هوشیاری را در نسل جوان افزایش دهیم.

رییس جمهوری در ادامه، بار اصلی فرهنگ را بر دوش روحانیت و فرهیختگان و اصحاب فرهنگ دانست و گفت: دولت نیز در این حوزه کمک می‌کند. اما تردیدی نیست که دولت در فهم و درک مسائل دینی و فرهنگی به اندازه عالمان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه آشنایی ندارد؛ دولت حتماً در حوزه معارف و احکام باید از نظر علما و حوزه‌ها استفاده کند و در بسیاری از علوم و فنون نیز باید نظر دانشگاه‌ها را که در حوزه علمی پیشتاز هستند، جویا شود.

دکتر روحانی، بر فهم و تبیین دین متناسب با شرایط امروز تأکید کرد و یکی از ارمغان‌های بزرگ امام (ره) را اجتهاد پویای جواهری و قائل بودن به زمان و مکان در فقه امام (ره) دانست و گفت: امروز بخاطر شرایط و فضای ارتباطی بار سنگینی بر دوش ماست. زیرا دشمن وقتی هجمه می‌کند، می‌خواهد قبل از اینکه بر سرزمین و منابع ما مسلط باشد، بر اذهان و افکار و بخصوص نسل جوان ما تسلط یابد.

رییس جمهوری با بیان اینکه روحانیت همیشه در صف مقدم جهاد و ایستادگی در حوزه فرهنگی بوده است، افزود: امروز انتظار ما از روحانیت تنها خواندن نماز در مساجد نیست بلکه مسجد علاوه بر عبادت جای تفکر، تعلم و تعلیم است؛ همان تعلیم و تعلمی که پیامبر(ص) آن را از سالیان دراز عبادت و نماز بالاتر می‌داند. چرا که با علم و دانش مردم خواهند توانست راه درست را از راه نادرست تشخیص دهند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه باید به عمارت مساجد بپردازیم، تصریح کرد: عمارت مسجد، تنها عمارت آجرها، کاشی‌ها، موزاییک‌ها و فرش و مناره‌ها نیست، بلکه عمارت جاذبه و فرهنگ مسجد و عمارت تعلیم‌گری مسجد است.

دکتر روحانی با اشاره به استقبال جوانان و مردم از برخی مساجد چه در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه در زمان حاضر گفت: برخی مساجد عمارت و تعمیرش بیش از دیگر مسجدهاست زیرا که این امام جماعت مسجد است که می‌تواند آن مسجد را پرجاذبه‌تر کند تا همه اقشار مردم جذب شوند.

دکتر روحانی تأکید کرد: در مسجد باید روی همه، اعم از فقیر و غنی، این جناح و آن جناح و این فکر و آن فکر و به روی همه علاقمندان و هر کس به عبادت خدا می‌آید، باز باشد و این جاذبه را روحانیون و ائمه جماعات می‌توانند ایجاد کنند.

رییس جمهوری با اشاره به شرایط و مشکلات خاص منطقه، گفت: امروز اسلام در بسیاری مکان‌ها از هر روز دیگر غریب‌تر است؛ به نام اسلام، مسجد را تخریب می‌کنند و به نام جهاد، کودک‌کشی کرده و زنان را به اسارت می‌گیرند. یک مشت وحشی نادان با سرانی مزدور، با اسلام و نام اسلام کاری می‌کنند که خواسته استکبار است، جاهلان یا وابستگان، راه اسلام‌هراسی را طی می‌کنند؛ هم مسجد را تخریب می‌کنند و هم کلیسا را.

دکتر روحانی افزود: اگر ایستادگی و مقاومت نباشد، جاهلان به هیچ چیز رحم نمی‌کنند. امروز در کشوری که به عنوان ام‌القری است و کشوری که پرچم اسلام‌خواهی و عدالت‌خواهی را به اهتزار در آورده است، همه باید دست به دست هم دهیم و در این شرایط سخت، روحانیت باید بار مسئولیت را به دوش گیرد.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: ما نیاز به تولید و توسعه داریم. اقتصاد بدون فرهنگ، سامان نمی‌یابد و فرهنگ بدون تلاش و بیان روحانیت و بدون رونق مساجد، رونق نمی‌گیرد. شما ائمه جماعات و روحانیون باید نسل جوان را تشویق و دعوت به کار و تلاش کنید. امروز نیاز به وحدت و اتحاد داریم و شما باید این وحدت را بوجود آورید و شکاف‌ها را بردارید.

دکتر روحانی، دولت یازدهم را دولت روحانیت و مردم دانست و گفت: افتخار این دولت، خدمت به مردم است. کار بسیار بزرگی تا امروز با تلاش کارگزاران نظام، حمایت مردم و هدایت مقام معظم رهبری انجام گرفته و در سیاست خارجی و اقتصاد و فرهنگ قدم‌های بلندی برداشته‌ایم؛ اگرچه تا مقصد، راه دراز است و تلاش بی‌وقفه باید انجام دهیم.

رییس دولت یازدهم، بزرگترین معضل در زمان استقرار این دولت را رکود اقتصادی در کشور دانست و گفت: محاسبات سه ماهه اول سال ۹۳ حاکی است که کشور در حال عبور از رکود است و این بزرگترین موفقیت برای دولتی است که دولت شماست. اگر تا پایان سال بتوانیم تورم را نیز به زیر ۲۰ درصد برسانیم، از رکود عبور خواهیم کرد و به اولین قدم‌های رونق اقتصادی خواهیم رسید؛ یعنی خادمان این مردم ظرف یک سال و نیم، کاری را انجام داده‌اند که در تاریخ کشورهای دنیا در شرایط تحریم بی‌نظیر بوده که البته این تنها در سایه تلاش، وحدت، اتحاد و حضور مردم در صحنه امکانپذیر است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و اگر هم انجام داده، بخاطر حضور مردم و در رأس آن علما و روحانیون بوده است البته تا حماسه اقتصادی فاصله داریم اما قدم‌های اولیه را برای رسیدن به مقصد برداشته‌ایم.

رییس جمهوری با تأیید حضور خطبا، سخنرانان، ائمه مساجد و اساتید در «سیاست‌سازی و سیاست‌گذاری»، کلان کشور خاطرنشان کرد: ما باید با تدوین ساز و کارهایی از تمام افکار، اندیشه‌ها و طراحی‌ها استفاده کنیم. امام جماعتی که در شبانه‌روز با ده‌ها و صدها نفر روبرو می‌شوند و درد دل‌های آنها را می‌شوند، به راحتی می‌توانند مشکلات را منتقل و راه‌حل‌های مدنظرشان را ارائه کنند.

وی افزود: دولت و مردم مجزا از یکدیگر نیستند؛ همه با هم و در کنار هم باشیم و هر کسی که مسئولیتی دارد باید آن را به خوبی انجام دهد. دولت نیز وعده‌هایی در زمینه اقتصادو فرهنگ و سیاست خارجی به مردم داده که آن را دنبال کرده و خواهد کرد.

رییس شورای عالی امنیت با اشاره به اینکه با وجود تبلیغات صهیونیست‌ها و استکبار، طرح ایران مبنی بر «مبارزه با خشونت و افراطی‌گری» در سازمان ملل متحد با استقبال همه کشورها به تصویب رسید، گفت: مسیر ما مسیر اعتدال است و امت وسط و امت نمونه هستیم؛ ما نه افراط راست هستیم و نه افراط چپ و این را دنیا در رأیی که به ایده نماینده ملت ایران داد، پذیرفت.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در سیاست خارجی از برخی مشکلات عبور کرده و البته مشکلات دیگری پیش رو داریم که امید داریم آنها هم حل شوند.

رییس جمهوری در خاتمه این سخنرانی، برای آیت الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری آرزوی شفا و بازگشت به جمع مردم و روحانیت نمود.

مسجد نقش بسیاری در وحدت اسلامی و تقریب مذاهب دارد

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به کینه و عناد دشمنان نسبت به جایگاه رفیع مسجد در دنیای اسلام گفت: در جنگ غزه پیش از ۲۰۰ مسجد از سوی صهیونیست‌ها تخریب شد، زیرا آنها می‌دانند مسجد مرکز سازماندهی مسلمانان است و نقش بسیاری در وحدت اسلامی و تقریب مذاهب دارد.

وی با اشاره به نقش روحانیت و ائمه جماعت در هدایت و تربیت نسل جوان، خواستار برگزاری جلسه‌ای در دولت با نام مسجد به منظور حضور و تأثیرگذاری برنامه‌ریزی‌های کشور شد.

همچنین نخستین بانک ایده‌های مسجدی کشور توسط رییس‌ جمهور افتتاح شد. این بانک می‌تواند زمینه تبادل فکری فعالان مسجدی کشور را فراهم کند. رونمایی از کتاب مسجد و سبک زندگی و اهدای لوح تقدیر به تعدادی از ائمه جمعه برگزیده و خادمان مسجد از دیگر برنامه‌های این نشست بود.
https://taghribnews.com/vdcay0n6a49ni01.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی