تاریخ انتشار۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : 167045

سفر وزیر امور خارجه به عراق/ظریف در فرودگاه بغداد: مردم عراق توان مقابله با تروریسم را دارند

وزیر امور خارجه کشور مان صبح روز یکشنبه برای یک دیدار رسمی از عراق، وارد فرودگاه بین المللی بغداد شد.
سفر وزیر امور خارجه به عراق/ظریف در فرودگاه بغداد: مردم عراق توان مقابله با تروریسم را دارند
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، "هوشیار زیباری" وزیر خارجه عراق در فرودگاه بغداد از محمد جواد ظریف استقبال کرد، قرار است ظریف در این سفر با "فواد معصوم" رئیس جمهوری، "حیدر العبادی" نخست وزیر مکلف ، "نوری المالکی" نخست وزیر و "سلیم الجبوری" رئیس پارلمان عراق و تنی چند از مقامات عراقی و سران جریان های سیاسی این کشور دیدار و گفت وگو کند.

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه در بدو ورود به بغداد گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم عراق خواهد بود.

وی درباره تروریسم در عراق گفت: مشکل تروریسم یک بحث منطقه ای و جهانی است و برای ریشه کن کردن کامل آن نیاز به هماهنگی کامل جهانی است.

وزیر امور خارجه افزود: نیاز است تا با تروریسم به عنوان یک معضل برخورد شود و خوشحالیم که در چند هفته گذشته کشور ها و دولت هایی که تردید داشتند به یقین رسیدند و ابهاماتشان بر سر مساله تروریسم در حال برطرف شدن است چرا که خطر تروریسم را همه دارند احساس می کنند.

ظریف خاطرنشان کرد: مردم عراق دیگر تروریسم را یک مشکل قومی و قبیله ای نمی بینند و خطری جدی برای این کشور قلمداد می کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: بسیار جای خوشوقتی است که با حضور مرجعیت عالی شیعه، این حرکت خطرناک در حال کنترل است.

وی درپاسخ به سئوالی مبنی بر کمک ایران به حل مساله تروریسم در عراق یادآور شد: ایران همواره به شکل مناسب در کنار مردم عراق است اما معتقدیم مردم عراق توان مقابله با تروریسم را دارند.

سفر دو روزه ظریف در پاسخ به دعوت مقامات عراق صورت می گیرد و گفت و گو و رایزنی پیرامون مسایل دوجانبه از جمله قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر و تحولات منطقه ای به ویژه در عراق امروز که با بحران تروریسم و افراطی گری درگیر است ،از جمله مهمترین محورهای سفر ظریف به این کشور همسایه است.

حدود ۲ سال و نیم پیش ایران و عراق در رابطه با تعیین مرزهای آبی و خشکی میان دو کشور پروژه ای را تعریف کردند و در آخرین گام این پروژه در اسفندماه ۱۳۹۲ دو طرف تفاهم کردند کمیته CBC که در آن اقداماتی از جمله پاکسازی اروندرود مورد توجه است، تشکیل شود.

تاکنون بخش های مختلف این پروژه ذیل قرارداد ۱۹۷۵ از جمله مربوط به پاسگاه های مرزی و نقطه گذاری های مرزی در خشکی انجام شده است و این امیدواری وجود دارد که به زودی شاهد خارج کردن کشتی هایی که در زمان جنگ تحمیلی در اروندرود غرق شده اند بوده یا بخش هایی از این رودخانه لایروبی شود.
بررسی آخرین تحولات عراق و منطقه و نیز روابط دوجانبه ، از جمله محورهای مذاکرات وزیر خارجه ایران با مقامات عراقی در این سفر است.

سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق در چارچوب دیدارهای دوره ای و رفت و آمدهای دیپلماتیک میان دو کشور انجام می شود.
https://taghribnews.com/vdcay0n6m49niw1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی